آفتاب
یادداشت/

دیپلماسی توسعه تجاری ایران در آمریکای لاتین

دیپلماسی توسعه تجاری ایران در آمریکای لاتین

سفیر سابق ایران در اوکراین گفت: تحرک به موقع دستگاه دیپلماسی در شرایطی که اقتصاد مقاومتی به شدت نیاز به برون رفت از رکود و امید آفرینی دارد می تواند نتایج مفیدی برای اقتصاد داشته باشد.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست_اکبر قاسمی: سفیر پیشین  ایران در اوکراین در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد به بررسی ابعاد مختلف تاثیرگذاری سفر وزیر امور خارجه به شش کشور آمریکای لاتین بر توسعه اقتصادی و تجاری میان ایران و کشورهای حوزه امریکای لاتین پرداخته است.

متن کامل یادداشت به شرح زیر است:

مدل جدید تحرک دیپلماسی اقتصادی ظریف در ایستگاه چهارم قاره ای خود در ظرف شش ماه گذشته،  هفته گذشته با حضور یک هئیت اقتصادی بزرگ ۸۰ نفره اقتصادی  متشکل از ۶۰ نفر از بخش خصوصی و ۲۰ نفر ازبخش دولتی به قاره امریکای مرکزی و جنوبی (شامل کشورهای کوبا، نیگاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا) آغاز شد.

نتایج این مدل اقتصادی، آثار و پیامدهای متعددی شامل مصادیق زیر را به همراه داشته است:

۱- اعتبار بخشیدن و انگیزه دادن به تجار و صاحبان صنایع و کارافرینان های  ایرانی درشکل دهی به مراودات اقتصادی وتجاری  مستقیم  به منظور متحول سازی ساختارهای کهنه و سنتی  مناسبات فیمابین با این کشورها با رویکردی جدید آنهم بامحوریت متداخل ساختن بخش های اصلی کارافرینان و خصوصی و ایجاد فرایند ها و پیوندهای نوید بخش را می توان ازجمله آثار مثبت آن، قلمداد کرد.  

۲- بهره گیری از فرصت های برگزاری میزگردهای اقتصادی و بارزگانی وصنعتی و گروه های خدمات فنی و مهندسی که در مقطع حضور وزرای خارجه دو کشور بین شرکت ها و کار آفرینان همانند و از طریق رایزنی با همدیگر می توانند زمینه ها و حلقه های واقعی مراودات فی مابین با تبادل اطلاعات مورد نظر، معرفی ظرفیت ها، امکان سنجی ها و تبیین زمینه های همکاری مورد علاقه، را فرا روی همدیگر می گشایند.

۳- با شناسایی پروژه های دارای قابلیت اجرا و مقرون به صرفه برای طرفین، در پرتو نظارت مستقیم وزاری امور خارجه دو کشور، عملا اینگونه طرح ها، قابلیت تضمینی و مکانیزم های پذیرفته شده را درخود بازسازی نموده و موجبات تسهیل در اجرا را به طور ممتازی فراهم خواهد ساخت.

۴- ایجاد مقررات و سازوکارهای تامینی  وحقوقی و ارزیابی نوبه ای  برای پیشبرد مراودات شکل گرفته شده در قالب کمیسیون های مشترک اقتصادی، تجاری و فنی دو کشور از جمله دیگر نتایج دیپلماسی اقتصادی جدید بوده که می تواند آثار عینی و پرباری را برای افزایش تراز تجاری فی مابین به همراه داشته باشد.

 بدون شک تحرک شایسته و به موقع دستگاه دیپلماسی کشور در شرایطی که اقتصاد مقاومتی کشور به شدت نیاز به برون رفت از رکود و تحقق برنامه های گسترده برای ارزآوری و امید آفرینی برای اشتغال زایی هرچه بیشتر است، این تحرک جدید می تواند نتایج مفید و شایان توجه ای، برای تحرک بخشیدن به اقتصاد کشور را به ارمغان آورد.

لازمه تضمین و تداوم موفقیت های دستگاه دیپلماسی کشور در سایه تحرک چهار دور دیپلماسی اقتصادی پیشروانه بین قاره ای، تحقق برنامه ها و محورهای هدفمند ذیل است:

۱- تشکیل ستاد و مجموعه ای متشکل از بخش های اقتصادی و سیاسی وزارت امور خارجه تحت نظارت قائم مقام وزیر با مشارکت و حضور تمامی شرکت ها و کارآفرینان موفق ازبخش های دولتی و خصوصی  که دراین ۴عمل ابتکاری جدید حضور داشته به منطور ارزیابی مستمر و ماهانه ازنتایج دور اول سفرچهار قاره ای وزیر امورخارجه به آسیا،  اروپا،  افریقا و امریکای لاتین وشناسای نقاط قوت و ضعف آن و ایجاد تدابیر لازم جهت پیشبرد نتایج آن.

۲-تشکیل کارگروه های شامل: گروه تجاری و موادغذایی و کشاورزی،  گروه خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه های زیرساختی و بهداشتی و معدنی،  گروه فن آوری و بیوتکنولوژی،  گروه انرژی،  گروه بانکی،  مواصلات و بیمه ای.

۳- بدیهی است مداومت در پیگیری مدیریت امور اقتصاد خارجی بویژه کلیه زمینه های تکوین یافته ای را که در حال حاضر در شرایطی کارآمد و ثمر بخش بوده، به مرحله ملموس تری ارتقابخشیده و نهایتا در قالب فرایند مدیریتی با پشتکار  وعزم مستمر همراه با برنامه ریزی جهت شناسایی فرصت ها، ظرفیت ها، رفع ضعف ها و برطرف شدن گره ها و در کنار آن، کشف راه حل های سازنده و گره گشا را با امکانات جدید توام گردند و در غیر این صورت، تمامی دستاوردهای حاصله در قالب ابتکار عمل جدید دیپلماسی کشور، جای خود را درحد توریست اقتصادیتقلیل خواهد داد.
 

کد N1420542

وبگردی