آفتاب

رئیس ستاد عالی کانونهای مساجد: دشمنان به نقش محوری مساجد آگاه شده اند

رئیس ستاد عالی کانونهای مساجد: دشمنان به نقش محوری مساجد آگاه شده اند

مشهد- ایرنا- رئیس ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد گفت: دشمنان اسلام به نقش محوری مساجد آگاه شده اند و این از زمانی آشکار شد که یک یهودی در سال 1969 قبله نخست مسلمانان یعنی مسجد الاقصی را در فلسطین به آتش کشید.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی روز پنجشنبه در مراسم پایانی سومین جشنواره ملی محراب در مشهد افزود:
جاسوسهای انگلیسی که در کرمانشاه دستگیر شده اند اعتراف کردند که قصد تضعیف کانون مساجد را داشته اند.
وی به فعالیت 22 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد سطح کشور اشاره و بیان کرد: اخیرا هم رادیو آمریکا اعلام کرد که در ایران سه مانع برای موفقیت آنها وجود دارد که عبارتند از روحانیت و ولی فقیه، بسیج و کانونهای فرهنگی هنری مساجد.
رئیس ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد ادامه داد: تحولات بعدی یعنی هدف قرار گرفتن 1700 مسجد در فلسطین اشغالی نشان داد این کار عامدانه و هوشمندانه انجام شده است.
وی گفت: در جنگ 33 روزه رژیم اشغالگر قدس با حزب الله لبنان نیز تمامی مساجد لبنان تخریب شد و این در حالی بود که اداره ها و دستگاههای دولتی سالم ماند و همین رویه در جنگ 22 روزه صهیونیستها در غزه نیز در پیش گرفته شد.
حجت الاسلام ارباب سلیمانی افزود: داعش نیز که دست پرورده صهیونیسم است تاکنون 210 مسجد و مرکز فرهنگی را در عراق و سوریه تخریب کرده است.
وی در ادامه همچنین گفت: پیوند بین مسجد و ولایت پیوندی دیرینه و پیوند بین بیت الله و ولی الله ناگسستنی است و جشنواره محراب مهمترین نقشش تقویت این پیوند است.

* برخی مساجد فقط نمازخانه هستند
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: برخی مساجد کشور تنها تبدیل به نمازخانه هایی شده اند که حتی در سه نوبت هم نماز در آنها برگزار نمی شود.
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: گرچه در مسجد اقامه نماز اصل است اما مسجد تراز انقلاب اسلامی ایران و اسلام ناب محمدی مسجدی جز این است.
وی ادامه داد: طرحی در مجلس شورای اسلامی با موضوع محور قرار داده شدن مسجد در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مطرح شده که شورای نگهبان اشکال اعتباری به آن گرفت و برگرداند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: بطور کلی باید زمینه سازی شود که تمامی فعالیتهای مشروع مثل دوره های کمک آموزشی درسی تا آموزش مهارتهای خانه داری یا مهارتهای حضور در فضای مجازی، در مساجد انجام شود.
وی افزود: باید آب، برق و گاز مساجد رایگان باشد، برای ساخت مسجد نیز زمین مناسب واگذار شود، در راه اندازی کتابخانه های مساجد نیز کمک شود لذا مجلس می کوشد در قانون برنامه شش توسعه به این موارد توجه کند.
مدیرعامل جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) نیز در این مراسم گفت: جشنواره محراب در سلسله زنجیره جشنواره امام رضا(ع) قرار دارد و مصداق کاملی از توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به کار تشکیلاتی برای انقلاب است.
سیدجواد جعفری افزود: پشتوانه جشنواره محراب خیل عظیم جمعیت جوان 22 هزار مسجد سراسر کشور است.

* برگزیدگان سومین جشنواره ملی محراب
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: این جشنواره شش بخش داشت که در بخش حفظ 40 حدیث موسوم به بخش نور 71 هزار و 200 نفر، در بخش سلام که به ابتهال صلوات خاصه امام رضا(ع) اختصاص داشت 764 اثر، در بخش نقاشی احادیث رضوی که در مقطع سنی هشت تا 15سال برگزار شد 383 اثر، در بخش نگارش دلنوشته به امام رضا(ع) 217 اثر، در تولید آثار مرتبط با امام رضا(ع) 68 اثر و در بخش فعالیتهای شاخص رضوی کانونهای فرهنگی هنری مساجد 96 اثر داوری شد.
سعید سرابی افزود: 30 درصد شرکت کنندگان در این جشنواره دارای مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، 53 درصد دانش آموزان نوجوان و جوان، 10 درصد دارندگان مدرک دیپلم و کاردانی بودند و هفت درصد نیز کسانی بودند که در مقاطع سنی بالاتر از 40 سال در این جشنواره حضور پیدا کردند.
سومین جشنواره ملی محراب یکی از سلسلسه جشنواره های جشنواره بزرگ امام رضا (ع) است که با همکاری ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد، بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا علیه السلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار می شود.
در این رخداد مردمی محوریت با کانونهای فرهنگی، هنری مساجد سراسر کشور است.
1922/1858
کد N1419762

وبگردی