آفتاب
رئیس شبکه هپاتیت کشور:

داروی مبتلایان به هپاتیت C تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفت

داروی مبتلایان به هپاتیت C تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفت

ساری - رئیس شبکه هپاتیت کشور گفت: داروی مبتلایان به هپاتیتC تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید موید علویان ظهرپنجشنبه در حاشیه  کنفرانس یکروزه تازه های هپاتیتB و C در ساری در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: استان مازندران جزو استانهایی است که در دانش فنی توانمندی زیادی در حوزه سلامت دارد.

وی افزود: در شبکه هپاتیت ایران به دنبال کشف و استفاده از این توانمندی ها هستیم و در عین حال در خطه شمال مراکز تحقیقاتی و اساتید خوبی وجود دارد و مجلات قابل قبول در سطح علمی بین المللی در منطقه شمال ظرفیت مناسبی است که می خواهیم  در ارتباط با شبکه هپاتیت ایران از آن استفاده کنیم.

استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد، گفت: در کنفرانس تازه های هپاتیت BوC ، بیش از ۳۰ نفر  در ورک شاپ جانبی حضور دارند  و در مورد تازه های هپاتیت به بحث و گفتگو می پردازند.

علویان، با بیان اینکه ایران به لحاظ میزان ابتلا به ویروس هپاتیت BوC،در خاورمیانه  وضعیت بهتری دارد، گفت: شیوع ویروس هپاتیت Cدر ایران کمتر از نیم است و در حالی که این آمار در کشور آذربایجان هفت درصد، پاکستان بالای ۵درصد، عراق بالای ۳درصد و کشورهای جنوب  خلیج فارس بیش از دو تا سه درصد  است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران، با ابراز  اینکه سلامت و بهداشت خون ایران در سطح خوبی قرار دارد، بیان داشت:  با اجرای طرح واکسیناسیون هپاتیت B در  بین نوزادان، افراد پرخطر، پرسنل بهداشتی- درمانی و ۳۵۰هزار نفر از زندانیان(در سال گذشته) ، شیوع ابتلا به ویروس هپاتیت Bدر ایران به جز استان سیستان و بلوچستان  و گلستان به زیر دو درصد رسیده است.

علویان، افزود: شیوع هپاتیتB در کشورهای منطقه، بیش از سه درصد است  و با توجه به اینکه کشورهای منطقه درگیر  جنگ و ناامنی  هستند آمار ابتلا به هپاتیتB در یمن، ۱۰.۵ درصد، سوریه۴.۵درصد، عراق پنج درصد است.

وی، بیماران دیالیزی، تالاسمی ها و  هموفیلی ها را گروه های پرخطر و در معرض ابتلا به بیماری هپاتیت Cعنوان کرد و گفت: در طی ۸ و ۹ سال اخیر با اقداماتی که انجام شد بیش از ۸هزار نفر از بیماران هموفیلی، دیالیزی مبتلا به ویروس هپاتیتCدر کشوردرمان  شدند.

استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش  و کبد، با بیان اینکه در شمال کشور هم بیماران دیالیزی  و هموفیلی شناسایی و درمان شدند ، افزود: با این اقدامات اکنون  میزان شیوع هپاتیت C در این دسته از بیماران از ۱۸ درصد به زیر ۳ درصد رسیده است.

علویان، بیان کرد: گروه هایی  که پیش از سال ۷۵ خون دریافت کردند غربالگری شدند و در حال درمان هستند و این در حالی است که  به مدت ۱۵ سال است که داروهای مربوط به درمان هپاتیتC  در کشور تولید می شود البته در گذشته به شکل آمپول عرضه می شد ولی  سه تا چهار ماهی است که نوع قرص آن با پوشش بیمه ای برای بیماران مبتلا تجویز می شود.

وی، نقش رسانه ها را در آگاهی بخشی جامعه و شناسایی افراد مبتلا به هپاتیت C مهم و اثر گذار دانست و گفت: تاکید بر  استفاده از ضد عفونی کننده ها در آرایشگاه های زنان در زمان استفاده از ابزار تتو و ...،  روابط جنسی حفاظت شده، استفاده از سرنگ مجزا از جمله مواردی است که بایستی توسط رسانه ها اطلاع رسانی شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران، با اشاره به قابلیت ها و ظرفیت استان مازندران در حوزه سلامت ، افزود: مازندران از جمله استانهایی است که با وجود مراکز تحقیقاتی- درمانی و متخصصین  آمادگی دارد  در حوزه درمان بیماران مبتلا به  هپاتیت C در قالب گردشگری سلامت ورود پیدا کند .

علویان، با بیان اینکه  هزینه درمان هپاتیت C در کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار گرانتر از کشورهایی مانند هند، مصر و مالزی است و سالانه افراد زیادی از اروپا و آمریکا برای درمان هپاتیتC به این کشور ها در قالب گردشگری سلامت سفر می کنند، گفت: در حال حاضر ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتیتCهستند و طبق برنامه بایستی در طی ۱۵ سال درمان شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود پنج هزار نفر افراد مبتلا به هپاتیتC با پوشش بیمه ای در حال درمان هستند و  این در حالی است که بر طبق بودجه بندی  سالانه ای که برای درمان این بیماری صورت گرفت، دولت ۲۰ هزار  فرد مبتلا به این ویروس را درمان خواهد کرد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران، با اشاره به اینکه استفاده از فرآورده های خونی آلوده  شایع ترین راه انتقال  ویروس هپاتیت CوBاست، بر لزوم توجه به این رعایت بهداشت  تاکید کرد.

علویان، حجامت غیر بهداشتی  را غیر اصولی خواند و گفت:  افراد به جای اینکار می توانند با اهدای خون، ضمن آگاهی از سلامت خون خود، فرآورده های خونی را  در اختیار بیماران نیازمند قرار دهند.

کد N1419664

وبگردی