آفتاب

اطلس ایل راه عشایری تهیه و چاپ می شود

اطلس ایل راه عشایری تهیه و چاپ می شود

بوشهر- ایرنا- رییس سازمان امور عشایر گفت: جهت رفع مشکلات حوزه تعیین و مشخص نمودن راههای عشایری و ممنوعیت واگذاری آنها نقشه و اسناد ایل راه عشایری کشور بصورت اطلسی تهیه و چاپ می شود.

کرمعلی قندالی پنجشنبه در گفت گو با ایرنا درشهرستان دشتستان بوشهر افزود: در این راستا نقشه و اسناد 56هزار کیلومتر از این راه ها با دستگاه جی پی اس بررسی شده و نقشه ها بعنوان اطلس راه های عشایر چاپ و منتشر خواهد شد.
وی تصریح کرد: سه طرح ارتقا سواد، دانش و مهارت جامعه عشایری، فرهنگی و مذهبی و طرح ویژه بهداشت و درمان و تامین اجتماعی با هماهنگی معاونت رییس جمهوری برای جامعه عشایری مصوب شده است.
رییس سازمان امور عشایر یادآور شد: با اجرای طرح های یادشده شاخص های این حوزه ها در جامعه عشایری متحول و ارتقا می یابد.
قندالی گفت: در راستای استفاده بهینه از ظرفیت انرژی خورشیدی برنامه ریزی شده تا درمدت پنج سال آینده همه سامانه های عرفی مجهز به انرژی خورشیدی شود و در مرحله نخست اجرا 75هزار خانوار از مزیای آن بهره مند شوند.
رییس سازمان امور عشایر گفت: در راستای حمایت عشایر در دو سال گذشته دو هزار و500میلیارد ریال تسهیلات کم بهره از صندوق توسعه ملی و مدیریت بحران به عشایر کشور پرداخت شده است.
وی یادآورشد: در سالجاری نیز دو هزار میلیارد ریال از این تسهیلات برای پرداخت به عشایر کشور با هدف افزایش تولید در نظر گرفته شده است.
قندالی ادامه داد:طرح مطالعاتی در حوزه گردشگری و گیاهان دارویی جهت استفاده از همه ظرفیت ها و پتانسیل های عشایری تدوین شده است.
بیش ازسه هزارو 311 خانوار از جامعه عشایری در استان بوشهر قلمرو قشلاقی دارند و 1900 خانوار استقرار دائم یافته اند.
عشایر قشقایی بوشهر مشتمل بر پنج طایفه و 38 تیره هستند.
6045/7213
کد N1419408

وبگردی