آفتاب

امید به درمان زیکا با ترکیبات دارویی فعلی

امید به درمان زیکا با ترکیبات دارویی فعلی

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که با استفاده از داروهای فعلی می توان به جنگ ویروس زیکا رفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از دانشمندان مجموعه آزمایشاتی را بر روی طیف گسترده ای از داروهای موجود در شرکتها و کارخانجات داروسازی سراسر جهان انجام داده و متوجه دو کلاس از ترکیبات دارویی شده اند که می توان با استفاده از آنها وارد نبردی امیدوارکننده علیه عفونت ناشی از ویروس زیکا شد.

در حال حاضر زیکا یکی از خبرسازترین بیماریها در سراسر جهان محسوب می شود که گرچه عمدتا منطقه آمریکای لاتین را مورد تهدید قرار می دهد اما دانشمندان از آن بیم دارند که این ویروس به سایر نقاط جهان سرایت کند. مادران بارداری که به این ویروس آلوده می شوند نوزادانی به دنیا می آورند که به نوعی اختلال شدید مغزی مبتلا هستند.

دانشمندان در این بررسی به سراغ ۶ هزار ترکیب دارویی موجود در شرکتهای داروسازی سراسر جهان رفته اند. این ترکیبات توسط محققان علوم پزشکی در بررسیهای کلینیکی مورد مطالعه قرار می گیرند. استفاده از این داروها برای درمان بیماریهای مختلف بر روی بیماران آغاز شده است و حالا دانشمندان در تلاشند تا از آنها برای غلبه بر زیکا استفاده کنند.

بررسیهای اولیه نشان می دهد پیشرفت ویروس زیکا در سلولهای عصبی انسانی رشد یافته در محیط آزمایشگاهی کند شده یا در نهایت متوقف می شود.

این تحقیقات از سوی دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز، دانشگاه دولتی فلوریدا و انستیتو ملی سلامت آمریکا آغاز شده است.

آنها می گویند برای رسیدن به نتایج امیدوارکننده یعنی تولید دارویی جدید که زیکا را از بین ببرد به زمان نیاز است. این بازه زمانی ممکن است تا سالهای طولانی زمان ببرد.

کد N1419357

وبگردی