آفتاب

رشد اندک و محرک های اقتصادی نافرجام در پرتغال

رشد اندک و محرک های اقتصادی نافرجام در پرتغال

تهران – ایرنا – رشد اقتصادی پرتغال تنها نصف پیش بینی دولت بوده و سیاست های لیسبون برای افزایش تقاضا در بازار داخلی این کشور به بار ننشسته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان آمار پرتغال روز چهارشنبه اعلام کرد اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم امسال 'نه دهم درصد' رشد کرده است. این رقم، بسیار کمتر از 1.8 درصدی است که دولت برای رشد اقتصادی این کشور در سال 2016 پیش بینی کرده بود.
اگرچه پرتغال یکی از کشورهای کوچک حوزه پولی یورو است، اما پس از آنکه لیسبون در سال 2011 از اروپا 87 میلیارد دلار وام برای تحریک اقتصادی گرفت، مورد توجه کارشناسان واقع شد.
به گزارش ایرنا، حزب حاکم سوسیالیست که گرایش به چپ دارد با پشتیبانی حزب کمونیست و چپ های رادیکال، مالیات ها را کاهش داده و طرح دولت پیشین برای کاستن از حقوق و مزایای کارمندان را لغو کرده است. حزب حاکم همچنین کمینه (حداقل) حقوق بازنشستگی را افزایش داده و برنامه های ریاضت اقتصادی را ملغی اعلام کرده است.
حزب سوسیالیست زمانی که در ماه نوامبر گذشته (مهر 94) قدرت را به دست گرفت، تاکید کرد که این سیاست ها به افزایش رشد اقتصادی و حل مشکلات مالی در پرتغال می انجامد.
با این همه، مصرف داخلی در سه ماهه دوم امسال، تنها 'دو دهم درصد' به رشد اقتصادی کمک کرده است. این رقم در سه ماهه نخست سال 'شش دهم درصد' بود.
کارشناسان می گویند دلیل کاهش رشد اقتصادی پرتغال، مشکلات اقتصادی برزیل و آنگولا است که بزرگترین بازارهای صادراتی پرتغال به شمار می روند. کارشناسان همچنین سرمایه گذاری اندک داخلی به دلیل بدهی های زیاد و ضعف سرمایه گذاری خارجی به دلیل پرهیز سرمایه گذاران از جو اقتصادی پرتغال را از دیگر دلایل آمارهای نه چندان درخشان اقتصادی در این کشور می دانند.
اروپام**9163**1572
کد N1418677

وبگردی