آفتاب

استفاده از تجارب استرالیا برای احیای دریاچه ارومیه

استفاده از تجارب استرالیا برای احیای دریاچه ارومیه

همشهری آنلاین: نشست مشترک ایران و استرالیا به منظور احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش ايرنا، در این نشست مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه به تفصیل در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه و برنامه‌های ستاد برای احیای آن پرداخت.

همچنین در این نشست تجارب کشور استرالیا در خصوص تخصیص آب به کشاورزان، سیاست‌های دولت در حکمرانی محلی آب و چگونگی تعیین سقف برای مصرف آب در بخش کشاورزی بازگو شد.

همچنین مطرح شد حکمرانی آب و تخصیص آب وابسته به مسائل متفاوتی است که بسته به مساحت زمین‌های کشاورزی، سرانه زمین، آب و هوا و فرهنگ و دانش منطقه دارد.

کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی به شرط عدم توسعه زمین‌های کشاورزی از جمله موضوعات دیگری بود که در این نشست مورد توجه قرار گرفت و به عنوان راه‌حلی برای رسیدن حقابه دریاچه ارومیه به بدنه این دریاچه محسوب شد که در خصوص همکاری کشاورزان در بالادست و پایین دست رودخانه‌ها نیز تبادل نظر شد.

  • استفاده از تجارب استرالیا برای احیاي درياچه اروميه

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در مورد محورهای اصلی این نشست گفت: این جلسه پیرو هماهنگی بود که بین دو دولت ایران واسترالیا در رابطه با ایجاد یک مرکز تحقیقاتی مشترک در زمینه آب صورت گرفته است.

تجریشی افزود: از دانشگاه ملبورن استرالیا که دانشگاه بسیار پیشرفته‌ای است و از ایران هم دانشگاه صنعتی شریف با محوریت موضوع دریاچه ارومیه تلاش برای این گردهمایی انجام شده است، چرا که زمانی که دو مجموعه می‌خواهند با هم کار کنند باید موضوعات مشترک و پروژه‌های واقعی در میان باشد.

وی با اشاره به این موضوع که دریاچه ارومیه برای تیم هفت نفره دانشگاه ملبورن بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: استرالیایی‌ها به دلیل اهمیت این موضوع درخواست کردند که تعاملات بین دو کشور که از طریق دو دانشگاه انجام می‌شود ابتدا در رابطه با مسائل واقعی شکل‌گیری شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: ایرانی‌ها دریاچه ارومیه و استرالیایی‌ها هم یک حوزه به نام "موری دالدینگ" دارند که همانند دریاچه ارومیه با مشکلات کمبود آب، مصرف اصلی آب توسط بخش کشاورزی و چالش‌های تامین آب برای نیازهای زیست محیطی و همچنین نوسانات اقلیم دست و پنجه نرم می‌کنند.

تجریشی گفت: این نشست به منظور آشنایی اولیه با مشکلات دریاچه و حوضه آبریز برگزار شد و اعضا بازدیدی از دریاچه ارومیه خواهند داشت و با پروژه‌ها و اقدامات انجام شده آشنا خواهند شد.

وی ادامه داد: استرالیایی‌ها از ارومیه به تهران باز می‌گردند و نمایندگانی از تعدادی از مراکز تحقیقاتی مربوط به آب و کشاورزی در کشور، به تشریح توانمندی‌های خود می‌پردازند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: در روز چهارشنبه نیز همکاران از دانشگاه و ستاد گردهم خواهند آمد تا ببینند چگونه می‌توان به یک نقشه راه برای شروع فعالیت این مرکز تحقیقات مشترک رسید و این که این همکاری چه الزاماتی نیاز دارد و در چه زمینه‌هایی با یکدیگر می‌توان فعالیت‌ها و همکاری مشترک را ادامه داد.

  • همکاری‌های مشترک دوجانبه

همچنین دکتر عباس رجبی فرد رییس دانشکده زیرساخت دانشگاه ملبورن استرالیا که ایرانی است در خصوص همکاری‌های مشترک با دانشگاه صنعتی شریف گفت: بحثی که امروز ما با دانشگاه شریف داریم، حدود 4 ماه است که شروع شده است.

وی اظهار کرد: یکی از زمینه‌های بسیار حساس و مهم برای دو کشور، بحث آب است و این بازدید دومی است که هیات فنی دانشگاه ملبورن برای این کار در تهران حضور دارد.

رجبی فرد درخصوص تصمیم دوجانبه ایرانی- استرالیایی‌ها عنوان کرد: تصمیمی گرفته شده که حول محور آب، این زمینه همکاری را توسعه دهیم به نحوی که مشارکت دستگاه‌های مختلف، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را داشته باشیم. البته پیرامون آن مسائلی مانند برنامه‌ریزی های شهری، بحث‌های ساخت و ساز، بحث‌های بهداشت و موارد دیگر را نیز بتوانیم پیش ببریم.

وی ادامه داد: هدف دو طرف، ایجاد یک مرکز تحقیقات مشترک است که بتواند برای تحقیقات چند حوزه‌ای کمک کند و بتوانیم از تجارب یکدیگر در حل مسایل مشترک استفاده کنیم.

رییس دانشکده زیرساخت دانشگاه ملبورن استرالیا خاطر نشان کرد: روی بحث آب در استرالیا بسیار کار شده است و با توجه به این که اقلیم مختلف این کشور بسیار شبیه به مناطق مختلف ایران است، می‌تواند زمینه‌های تحقیقاتی و مدل‌های که انجام گرفته و بهینه‌سازی‌هايی که در حوزه آب در استرالیا صورت گرفته را درایران پیاده‌سازی کرد.

وی افزود: ما تجارب مختلفی با مرکز مشترک چین، هند و آمریکا داریم و در این زمینه می‌توانیم به ایران هم کمک کنیم و به صورت مشترک و با همکاری یکدیگر کار را پیش ببریم.

رجبی فرد در خصوص نتایجی که از این جلسات حاصل شده گفت: نتایجی که تا به حال کسب شده این است که نشستی با دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف داشتیم و همچنین بازدیدی از دریاچه ارومیه خواهیم داشت سپس روز سه‌شنبه نشستی با تمام سازمان‌های مربوطه برگزار می‌شود تا تمام مدل‌ها و اقدامات کشور استرالیا با ایران تبادل شود.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم چارچوب زمینه ایجاد مرکز مشترک را فراهم کنیم.

کد N1418616

وبگردی