آفتاب
قائم مقام سازمان جنگل ها:

80 درصد تخریب های منابع طبیعی در بخش کشاورزی و دامداری است

80 درصد تخریب های منابع طبیعی در بخش کشاورزی و دامداری است

شهرکرد - ایرنا - قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: براساس ارزیابی های انجام شده؛ 80 درصد تهدیدها و تخریب های منابع طبیعی و محیط زیست مربوط به بخش کشاورزی و دامداری است.

به گزارش ایرنا، ناصر مقدسی روز چهارشنبه در همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس مرکزی در دانشگاه شهرکرد با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی و دامداری، شیلات و تولیدات به عنوان زنجیره ارزش و امنیت غذایی و توسعه پایدار افزود: باید این بخش براساس ضوابط و قوانین و با رعایت اصول حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست باشد.
وی به حفظ منابع جنگلی و طبیعی به عنوان یکی از سیاست های جهانی برای توسعه پایدار تاکید کرد و گفت: تولیدات علمی در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها باید نهاینه شود.
وی با اشاره به اجرای طرح حفاظت از زاگرس مرکزی در کشور اظهارکرد: تهدیدهای تنوع زیستی در کشور، بخصوص در زاگرس همانند نیم قرن گذشته است که کشاورزی ناپایدار یکی از مهمترین عوامل تهدید تنوع زیستی زاگرس بخصوص زاگرس مرکزی محسوب می شود.
به گفته وی، بخشی نگری یکی دیگر از علل تخریب منابع طبیعی و محیط زیست است که این امر نیاز به انسجام بخشی فعالیت ها در حوزه های مختلف دارد.
قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: این سازمان با اجرای برنامه ها و طرح های پایلوت در مناطق مختلف کشور در زمینه انسجام بخشی سازمانی و بین بخشی فعالیت های منسجمی را در دست اجرا دارد.
مقدسی افزود: با توجه به پیشرفت علمی در حوزه های مختلف هم اکنون تهدید و انقراض تنوع زیستی گیاهی و جانوری در کشور نگران کننده است.
وی از تهیه و تدوین سند ملی احیا و نجات منطقه رویشی زاگرس در این سازمان خبر داد و گفت: این سند با همکاری تعدادی از دستگاه های متولی تهیه شده است.
مقدسی به ظرفیت های بالقوه منطقه زاگرس اشاره کرد و گفت: با توجه به تخریب هایی که در زاگرس انجام شده است، در صورتی که این فعالیت ها خردمندانه و براساس برنامه ریزی اصولی باشد، راه بازگشت برای داشتن زندگی مناسب برای مردم منطقه زاگرس ادامه خواهد داشت.
وی به تهیه برنامه آمایش سرزمین استانی در استان های مختلف تاکید کرد و گفت: این سند باید تعیین کننده سیاست های توسعه ای آینده منطقه و استان باشد.
مقدسی اظهار کرد: سند آمایش استانی به عنوان واحد برنامه ریزی در استان است که باید در این حوزه مراکز علمی و دانشگاهی ورود کنند.
وی یکی دیگر از تهدیدهای زاگرس مرکزی را زغال گیری عنوان کرد و گفت: استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و آموزش در زمینه فرهنگ سازی برای کاهش قطع درخت و زغال گیری، موثر است.
نخستین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار به همت دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد به عنوان نهاد آموزش عالی منابع طبیعی در قلب زاگرس با همکاری طرح ملی حفاظت تنوع زیستی زاگرس مرکزی و انجمن جنگلبانی ایران به مدت 2 روز برگزار می شود.
7360/6021/ 1650
کد N1418494

وبگردی