آفتاب

اولین پرواز تجاری بین آمریکا و کوبا؛ آغاز فصلی نو در روابط دو کشور

اولین پرواز تجاری بین آمریکا و کوبا؛ آغاز فصلی نو در روابط دو کشور

تهران- ایرنا- اولین پرواز تجاری برنامه ریزی شده بین آمریکا و کوبا با گذشت بیش از نیم قرن، امروز (چهارشنبه) انجام می شود.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، انجام اولین پرواز تجاری فصل جدیدی را در تلاش دولت « باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در ایجاد راهی برای برقراری روابط تجاری و سفر به کشور دشمن دیرینه واشنگتن در دوران جنگ سرد، خواهد گشود.
شرکت هواپیمایی «جت بلو ایرویز» به عنوان نخستین شرکت از چند شرکتی که در ماه های آتی پروازهایی به مقصد کوبا خواهند داشت، پروازی را از شهر «فورت لادردیل» واقع در ایالت فلوریدا به «سنتا کلارا» در مرکز کوبا انجام خواهد داد؛ شهری که به خاطر بنای یادبود رهبر انقلابی کوبا « ارنستو چه گوآرا» شهرت دارد.
«آنتونی فاکس» وزیر حمل و نقل آمریکا، «رابین هایس» مدیر اجرایی شرکت جت بلو، اصحاب رسانه ها، عکاسان و دیگر مقام ها در زمره مسافران هواپیمایی ایرباس A320 با ظرفیت 150 مسافر خواهند بود. مسافران عادی از جمله برخی از اتباع کوبایی نیز نیمی از صندلی ها را در مسیری که می تواند دست کم یک چالش تجاری باشد، به خود اختصاص خواهند داد.
روند عادی سازی روابط ین آمریکا و کوبا در دسامبر 2014 و به دنبال 18 ماه مذاکرات محرمانه آغاز شد. دو کشور از زمان تلاش کاسترو برای سرنگون کردن «باتیستا» دیکتاتور تحت حمایت آمریکا، به مدت بیش از 50 سال دشمن یکدیگر قلمداد می شدند.
با توجه به شکست اوباما در ترغیب کنگره برای لغو تحریم های تجاری کوبا، شهروندان آمریکایی هنوز هم نمی توانند به عنوان گردشگر به کوبا سفر کنند. دولت آمریکا با این حال استثناهایی را قائل شده که شامل سفر با اهداف آموزشی، فرهنگی و مذهبی و فعالیت های تجاری و دیدار با اعضای خانواده است.
بر اساس یادداشت تفاهم امضا شده بین کوبا و آمریکا، پرواز به هاوانا به 20 سفر در روز محدود می شود و مقام های آمریکایی هنوز تصمیم نهایی شان درباره این که کدام شرکت ها این مسیر پروازی را پوشش خواهند داد، اعلام نکرده اند.
اروپام**9158**1485
کد N1418251

وبگردی