آفتاب

تحقق مرجعیت علمی ایران در دنیا نیازمند حرکت نظام‌مند پژوهشی است

تحقق مرجعیت علمی ایران در دنیا نیازمند حرکت نظام‌مند پژوهشی است

ایلنا: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود اقدامات مهم و اساسی برای استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست آزمایشگاه ها و نهادینه شدن این نظام در پیش گرفت و این نظام در دولت یازدهم متحول شد

به گزارش ایلنا، وحید احمدی در اولین  سمینار استقرار نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست آزمایشگاهها hse که در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در حال برگزاری است با اشاره به اینکه حرکت علمی نیاز فراهم شدن ارکان و زیر ساخت هایی است گفت: نیروی انسانی متخصص، کار آمد و توانمند که اعضای هیئت علمی، دانشجویان،محققان و کارشناسان هستند اولین بعد مهم انجام فعالیت های علمی پژوهشی هستند.

وی افزود: ایجاد مراکز و موسسات پژوهشی، آزمایشگاه ها  کارگاه های علمی مجهز ، شبکه های به هم پیوسته و ابزارهای ارتباطاتی و محاسباتی رکن دیگر انجام فعالیت های علمی است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، ساختار و تشکیلات و نظامات حقوقی و قانونی را دیگر رکن فعالیت های علمی پژوهشی نام برد و گفت: وزارت علوم در دولت یازدهم برای تقویت هر سه رکن لازم برای فعالیت علمی تلاش کرده و آنها را فراهم کرده است.

دبیر کل شورای عالی عتف با تاکید بر اینکه تحقق مرجعیت علمی ایران در دنیا نیازمند حرکت نظام مند پژوهش و فناوری است گفت: آزمایشگاه های علمی از عناصر مهم پژوهش هستند  و  باید مسائل آنها به دقت و جدیّت پیگیری شود که یکی ازاین مسائل مهم، استقرار نظام ایمنی ، سلامت و محیط زیست است.

وی گفت: کار کردن با مواد و وسایل آزمایشگاهی به طور طبیعی خطراتی  برای انسان دارد که باید با رعایت اصول ایمنی، استانداردها و استقرار نظام ایمنی ، سلامت و محیط زیست آنها را به حداقل رساند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: در دولت یازدهم توجه کم سابقه ای به استقرار نظام ایمنی ، سلامت و محیط زیست در آزمایشگاه های علمی کشور شد و برای پیاده کردن استاندرادهای بین المللی این حوزه در کشور گام های مهمی برداشته شد.

وی تاکید کرد: باید استقرار نظام ایمنی ، سلامت و محیط زیست یک فرهنگ نهادینه و مورد مطالبه محققان و کارشناسان باشد و معاونان پژوهشی با نظارت و ارزیابی مستمر ، اجرایی شدن آن  را در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور پیگیری کنند.

احمدی شبکه آزمایشگاه های علمی ایران شاعا را یک مجموعه هم افزا و به هم پیوسته نام برد و گفت:ایران ایجاد شبکه آزمایشگاه های علمی کشورهای اسلامی را نیز در اجلاس وزرای علوم کامستک مطرح کرده است و این سازمان از ایران خواسته است تا برنامه این شبکه را تدوین و ارائه کند..

وی افزود: در قالب شبکه شاعا،1300 آزمایشگاه  و 150 دانشگاه و مرکز پژوهشی فعالیت های تحقیقاتی خودرا به اشتراک گذاشته اند و زیرساخت مهمی شکل گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اظهار داشت : تا کنون 15 دانشگاه برنامه نظام ایمنی ، سلامت و محیط زیست خودرا تدوین کرده اند،  30 دانشگاه اصلاحات ایمنی را در آزمایشگاه های خود انجام داده اند و در 60 دانشگاه و مرکز پژوهشی نیز مقدمات این نظام را فراهم کرده اند.

وی در پایان ایجاد نظام رتبه بندی آزمایشگاه های علمی و شرکت های تولید کنده تجهیزات آزمایشگاهی را گامی دیگر برای توسعه این مراکز مهم نظام پژوهشی دانست.

 

کد N1418000

وبگردی