آفتاب

تجلی اقتصاد مقاومتی درخودباوری زنان و مردان البرزی

تجلی اقتصاد مقاومتی درخودباوری زنان و مردان البرزی

کرج-ایرنا- کارآفرینی یا روی آوردن به کار وحرفه ای آبرومندانه نیازی به سرمایه آنچنانی ندارد، بلکه اقدامی خردمندانه ازنوع اراده برخی زنان ومردان البرزی را باید درپیش گرفت وخودباوری، خوداتکایی و داشتن زندگی مقاوم در برابر آسیب های اقتصادی را به رخ جهانیان کشید.

به گزارش ایرنا، اراده، خودباوری و توانایی فکری شاخص های اصلی برای حرکت به سمت کار و تلاش مفید، کارآفرینی، نوآوری و تحول در رشد و شکوفایی است که با وجود این شاخص ها می تواند به پویایی جامعه امیدوار بود.
گام نخست موفقیت درعلوم، صنعت یا هرآنچه بهزیستی نامیده می شود، اراده است که بی آن نمی توان آینده ای بهتر برای فرد و اجتماع متصور شد.
با نگاهی به رشد و پیشرفت های علمی در جهان و ایران به روشنی مشخص است که پیشگامان هر حرکت علمی ، اقتصادی ، فناوری ، فرهنگی و اجتماعی با تحمل سختی ها مسیرهای آسان را برای آسایش و آرامش زندگی خود و دیگران گشوده اند.
امروزکارآفرینی درواقع یک خلاقیت است، خلاقیتی که در برهه محدودیت فرصت های شغلی، زندگی جدیدی بر روی انسان ها می گشاید و برای بخشی از جامعه بیکار کشور یا هرکوی و برزن روزنه امید می شود.
کارآفرینی شاید درجایی ریسک و با خطر پذیری همراه شود اما این اراده ، تفکر وخلاقیت است که ریسک پذیری را به سرمایه مطمئن تبدیل می کند.
همچنین درموضوع کارآفرینی به این نکته دست می یابیم که گوشه ای از کار در اقتصاد مقاومتی با خلق راهکارهای جدید برای کار و تلاش محقق می شود.
منظور از اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد محدود و بسته نیست بلکه یک اقتصاد پویا و مترقی است که از تمام مزیت ها و توانایی های داخلی حداکثر استفاده را می نماید و در برابر تکانه ها و زلزله های اقتصادی مقاوم خواهد بود.
امروزه جمهوری اسلامی ایران در حوزه های اقتصادی خود با مسائل یا مفاهیمی مواجه است که به هیچ عنوان تاکنون چه درعرصه ی نظر و در کتاب های درسی و چه در عرصه ی عمل و تجارب بشری مشابه واقعی نداشته است، بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلف به نوآوری و ابتکار و نظریه پردازی و الگوسازی در این عرصه های جدید اقتصادی شده است.
این روزها که بیکاری کما بیش رو به افزایش است، باید به سمت نهضت کارآفرینی و ایجاد اشتغال حرکت کنیم که دراین عرصه نقش حمایتی دولت از کارآفرینان باید پر رنگ شود.
با این حال درسالی که به فرموده مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گرفته است، تعدادی از زنان و مردان استان البرز کمر همت بسته اند تا با اقدام و عمل خود اقتصاد مقاومتی را در جامعه ی ایرانی متجلی کنند.
در این میان نمونه های این زنان و مردان ضمن معرفیاقدامات خود ، مردم را به جوش و خروش در عرصه سازندگی، کارآفرینی و تلاش توصیه می کنند.
***اقدام و عمل در عفاف و حجاب
مدینه فلاح پور، یکی از بانوان کارآفرین در شهرستان فردیس است که می گوید: هفت سال است وارد عرصه ی کار و تولید در حوزه ی عفاف و حجاب شده است.
وی، هدف اصلی خود را دغدغه ی عفاف و حجاب در جامعه می داند و براین باوراست که اگر بتوانیم محصولات زیبا وبا قیمت مناسب در کشور تولید کنیم
نگاه ها به تولید داخلی معطوف خواهد شد.
فلاح پور که 36 سال سن دارد، می گوید: با تولید محصولات با کیفیت در عرصه عفاف و حجاب علاوه برکمک به اقتصاد و توسعه کشور توانسته ایم حجاب اسلامی را به عنوان یک برند به تمام کشورهای جهان صادر کنیم.
این بانوی کارآفرین اضافه کرد: با راه اندازی یک مغازه ی کوچک فروش محصولات حجاب کارم را شروع کردم اما بعد از مدت کوتاهی متوجه شدم که راه های زیاد و متنوعی وجود دارد که بتوانم تولیدات خود را به علاقه مندان عرضه کنم.
فلاح پور گفت: ابتدای کار سرمایه ام اندک بود و برای تولید انبوه نمی توانستم هزینه کنم ولی به مرور زمان کارم توسعه پیدا کرد و اینک می توانم با خوشحالی بگویم سرمایه واحد کارآفرینی من به بالغ بر سه میلیارد ریال رسیده است و 14 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.
وی افزود: از تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی استفاده کردم و به جرات می گویم شاید یکی از سهل ترین و دلچسب ترین وام ها بود که کمک بزرگی در توسعه کارم داشت و این وام کمک کرد تا بتوانم کارم را توسعه دهم و آینده ی کاریم را تثبیت کنم.
فلاح پور توانسته با ابتکار و خلاقیت خود طرح های زیادی را در عرصه عفاف و حجاب به تمام بانوان ایران زمین ارائه کند.
وی افزود: شرکت ما بیش از 40 تا 60 نوع محصول در زمینه عفاف و حجاب تولید می کند و یکی از پنج برند برتر در این زمینه است .
وی ادامه داد: یکی از افتخارات ما حضور در نمایشگاه های قرآنی است که موجب معرفی حجاب به تمام کشورهای اسلامی می شود و یکی از آرزوهای من شناخته شدن نام ایران به عنوان مروج فرهنگ عفاف و حجاب و صدور محصولات مربوط به آن به تمام کشورهای جهان است.
فلاح پور از سختی های راه می گوید و مقاومت و مداومت در امر تولید را از مهم ترین ویژگی ها در کارآفرینی درعرصه اقتصاد مقاومتی می داند.
وی می گوید: یکی از مهم ترین مشکلات عرصه تولید محصولات عفاف و حجاب کمبود تولید پارچه چادری در داخل کشور است که تولیدکنندگان بایستی برای تهیه این نوع پارچه به امارات و چین بروند که هزینه های هنگفتی بر دوش تولیدکنندگان می گذارد.
وی درپایان ازمسئولان خواست تا با حمایت از تولید کنندگان از ابتدا شروع کار تا عرضه آن به مصرف کننده زمینه توسعه و رونق اقتصادی کشور را در سال 'اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل' فراهم کنند.

***همگامی قدم های یک مادرو فرزند کرجی برای تولید داخلی
مادرو فرزند کرجی دوشادوش و همگام با هم در چرخه تولید ملی و داخلی، دانه های مفید و مغذی را به روغن های پرخاصیت تبدیل می کنند و با تلاش مضاعف به تولید ملی، رنگ و بوی بی نیازی می بخشند.
محمدرضا شاهپوری جوان کرجی است که دانش آموخته مهندسی معماری است
که مادرش را در یک کارگاه تولیدی همراهی می کند.
آنان کارگاهی کوچک را درکرج برای تولید روغن های دانه های گیاهی با تسهیلات بسیج سازندگی راه اندازی کرده اند.
وی با اشاره به اینکه به دلیل نبود بازار کار برای رشته تحصیلی اش اقدام به راه اندازی این واحد کرده اند، گفت: با دریافت 150 میلیون ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی، دستگاه روغن کشی خریداری کردیم که امروز پس از گذشت یک سال تولید را معنا کرده است.
شاهپوری، با بیان اینکه کار و تولید در این حوزه را با آموزش های لازم در شهرستان کرج فراگرفته، افزود:در این کارگاه دانه های مفید و مغذی تبدیل به روغن های پرخاصیت و فایده دارشده وهر روز بر دامنه علمی وتولیدی کار افزوده می شود.
وی بیان داشت: درکارگاه تولیدی کوچک آنها ، خودش به دنبال خرید دانه ها و تحقیق و طراحی برای گسترش کار می پردازد و مادرعلاوه بر انجام کار اجرایی، مسئولیت نهایی عرضه و فروش کالا و حتی مشاوره دهی به مشتریان را نیز بر عهده دارد.
وی فعال سازی این کارگاه را منجر به ایجاد اشتغال برای سه خانواده دانست و بیان داشت: از کنجد، فندق، بادام و بسیاری دیگر از دانه های مغذی اینجا، روغن گیری می شود و مشتریان خاص خود را دارد .
شاهپوری گفت: البته اینگونه تولید هم نیاز به رعایت موارد بهداشتی دقیق دارد که دست اندرکاران این واحد کوچک تمام تلاش خود را برای آن به کار می بندند.
وی یکی از مشکلات در این حوزه را به رغم نوپا بودن، وجود علاقه مندان به این عرصه دانست و افزود: ورود تعداد زیادی از این تولیدکنندگان که بیشتر آن ها دانه های روغنی را به صورت عمده خریداری می کنند مقداری در فروش و جلب مشتری ما را با مشکل مواجه کرده زیرا محصولات آنان، قیمت تمام شده ی کمتری دارد.

***مربی البرزی که چرخ معلولیت را به چرخ اقتصاد تبدیل کرد
زهرا محمدی کارآفرین دیگری که با عشق و علاقه هنر و همت خود را برای آموزش به معلولان به کار گرفته است و ضمن ایجاد اشتغال برای برخی از آنان، کلمه توانستن را برای آنان معنا کرده است.
معلم قالیبافی درآموزشگاه نیکوکاری خیریه رعد کرج (ویژه معلولین جسمی- حرکتی) توانسته تا کنون حدود 200 نفر از معلولان را آموزش دهد.
او مدت 13 سال است که با دلسوزی با صرف زمان و انرژی زیاد، قالیبافی، تابلو فرش و گلیم بافی را به آنان آموزش داده است که حدود 50 نفر از آنان توانسته اند به رغم مشکلات جسمی حرکتی در کار تولید وارد شوند.
زهرا، اصالتا اهل شهرستان بهاراستان همدان است ولی همیشه دوست داشته به شهرستان خود بازگردد و در آنجا برای خود مکانی را در نظر بگیرد تا افرادی که به این حرفه علاقه دارند به آنان آموزش دهد.
وی یکی از مشکلات خود در کار با این هنرآموزان را آگاهی نداشتن خانواده آنان نسبت به توانایی فرزندانشان دانست و گفت: این بچه ها برای شکوفایی و استفاده از توانایی های نهفته شان نیاز به حمایت به خصوص از طریق خانواده هایشان دارند و این در حالی است که آنان اغلب از خانه هایشان بیرون نمی آیند.
محمدی با اشاره به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای اعطای گواهینامه به این هنرآموزان مساعدت لازم را دارد، افزود: این بچه ها چون در بازار کار حمایت نمی شوند، اغلب تولیداتشان که از کیفیت خوبی نیز برخوردار است برایشان می ماند و به فروش نمی رود در حالیکه هنرهای آنان نسبت به افراد سالم خیلی بهتر بوده زیرا با جدیت بیشتری کار می کنند.
وی درخصوص کار با معلولان گفت: در ابتدای کار چون سابقه کار با معلولان را نداشتم و احتمال این بود که نتوانم با آنان کنار بیایم درشروع کارهراس داشتم .
محمدی ادامه داد:در ذهن خود این تصور را داشتم که این افراد معلولیت ذهنی داشته باشند و سرعت یادگیری آنان پایین باشد در حالیکه تنها محدودیتی که داشتند معلولیت جسمی- حرکتی این افراد بود و یادگیری شان به قدری خوب بود که مرا
تشویق به آموزش هرچه بیشتر این افراد کرد.
این بانوی کارآفرین اظهار داشت: اکنون 35 هنرجو که 25 نفرشان به صورت حضوری و بقیه غیر حضور زیر پوشش آموزش قرار داده ام .
وی بیان داشت : البته دراین زمینه خانواده ها هم با من همراهی می کنند که جای تشکر و قدردانی دارد.
وی گفت: اکنون این عزیزان معلول با یادگیری دوره های قالیبافی و ... توانسته اند شغلی برای خود فراهم نموده و از طریق فروش صنایع دستی بسیار ارزشمند نه تنها منبع درآمدی برای خود ایجاد کرده بلکه موجب رضایت مندی خانواده ها یشان شده اند.
این بانوی کارآفرین بیان داشت: عشق و علاقه ی فراگیری در افراد معلول خیلی بیشتر از افراد سالم است زیرا من با افراد سالم هم کار کرده ام ولی جدیت کار و فراگیری در معلولین خیلی بیش از افراد سالم است و شرط فعالیت با کارفرماها، کار با معلولین بوده است زیرا از نظر روحی من را اغنا می کرد.
وی که دارای یک همسر معلول است همچنان با اراده و پشتکار برای کارآفرینی و تبدیل انسان های معلول به کارآفرین با جدیت کار خود را ادامه می دهد.
وجود افراد کارآفرین از این دست می تواند الگوها و مشوق ها برای جامعه ای باشد که متاسفانه مدرک گرایی یا اشتیاق به پشت میزنشینی یک آرزو است.
با این حال حرکت در مسیر کار وتلاش با تکیه بر توانایی های فکری ، علمی ، آموزشی می تواند جهشی در اقتصاد و کار و فعالیت اجتماعی به وجود آورد که نتیجه آن به اقتصاد مقاومتی ختم می شود.
بی شک جامعه ای می تواند خود را از آسیب ها و گزندهای بیرونی و داخلی محفظ کند که خوداتکایی و خودکفایی را پیش کند.
6156/ 6155
کد N1417877

وبگردی