آفتاب
با رای موافق نمایندگان صورت گرفت؛

موافقت مجلس بایک فوریت طرح «اصلاح برخی از قوانین مربوط به تابعیت»

موافقت مجلس بایک فوریت طرح «اصلاح برخی از قوانین مربوط به تابعیت»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح «اصلاح برخی از قوانین مربوط به تابعیت» موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طرح «اصلاح برخی از قوانین مربوط به تابعیت» که با امضای ۲۳ نفر از نمایندگان تهیه شده است، در دستور کار قرار گرفت که یک فوریت آن به تصویب رسید.

این طرح با اشاره به وجود تعداد بالایی از افراد فاقد تابعیت حاصل از ازدواج شرعی ثبت نشده مردان خارجی با زنان ایرانی و مشکلات فرزندان حاصل از این ازدواج ها تهیه شده و به تعیین تکلیف افراد فاقد تابعیت یا دارای تابعیت مشکوک و نیز اعطای تابعیت ایران به افرادی که در راستای اعتلای کشور یا نظام جمهوری اسلامی خدمات خاصی را ارائه کرده‌اند منجر می شود.

به گفته طراحان، سامان بخشیدن به روند اعطای تابعیت، سهولت بخشیدن به تشخیص قانون حاکم بر روابط زوجین و نیز پیش‌بینی راهکارهایی جهت حمایت از زنان ایرانی در ازدواج با مردان خارجی، ارائه راهکاریی جهت حل مشکلات تابعیت زنان و فرزندان ناشی از ازدواج شرعی غیررسمی زنان ایرانی با مردان خارجی، تعیین تکلیف خدمت نظام وظیفه‌ای که به تابعیت ایران پذیرفته می شوند و تنقیح قوانین مربوط به تابعیت در قانون مدنی رفع ابهامات و تعارضات موجود از جمله اهداف مدنظر در این طرح است.

در بررسی های طرح، فرهاد تجری نمایده مردم گیلانغرب و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که به عنوان مخالف سخن می گفت، ضمن اشاره به بار مالی این طرح و مشکلات آن برای دولت، اظهار داشت: این طرح و مساله تابعیت ملاحظات امنیتی و سیاسی دارد و نباید با این فوریت به آن رسیدگی شود.

وی افزود: حداقل کار این است که دولت در این رابطه لایحه بدهد یا اگر لایحه نمی دهد، این طرح به صورت عادی و نه فوریتی بررسی شود.

تجری تاکید کرد: این طرح بنیان های امنیتی کشور را خدشه‌پذیر می کند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر نیز در موافقیت با یک فوریت این طرح گفت: در حال حاضر یک میلیون نفر از جمعیت کشور با مساله تابعیت و تعیین تکلیف نشدن آن درگیر هستند و این افراد هم فرهنگ و هم دین ما هستند و ضروری است که مساله تابعیت آنها شفاف شود.

در نهایت نمایندگان با ۱۲۰ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در صحن با یک فوریت این طرح موافقت کردند، کلیات و جزییات طرح «اصلاح برخی از قوانین مربوط به تابعیت» پس از بررسی در کمیسیون حقوقی و قضایی به صحن علنی ارجاع می شود.

کد N1417632

وبگردی