آفتاب
طی فعالیت مشترک دانشگاه شریف و دانشگاه ملبورن انجام می شود

راه اندازی مرکز تحقیقات آبی ایران و استرالیا برای احیای دریاچه ارومیه

راه اندازی مرکز تحقیقات آبی ایران و استرالیا برای احیای دریاچه ارومیه

دانشگاه شریف و دانشگاه ملبورن مرکز تحقیقات آبی مشترکی راه‌اندازی می‌کنند تا از تجربیات استرالیا در بحران آب برای کمک به احیای دریاچه ارومیه بهره بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس کمیته بین المللی ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد: از سه، چهار ماه پیش مذاکراتی با دانشگاه ملبورن داشتیم تا مرکز تحقیقات آبی مشترکی میان دانشگاه شریف و دانشگاه ملبورن تشکیل شود.

حسین شاه‌باز افزود: تیمی از دانشگاه ملبورن از روز یکشنبه به ایران آمدند با مدیران دانشگاه شریف جلسه ای داشتند و پس از آن روز دوشبه همراه با اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه بازدیدی از دریاچه داشتند و طی آن بازدید جلسه ای هم با دانشگاه ارومیه که بازوی علمی پروژه مرکز تحقیقات آبی مشترک در استان آذربایجان غربی است، برگزار کردند.

وی ادامه داد: امروز هم ارائه‌هایی از موسسات اجرایی درگیر با آب در کشور  برای این تیم انجام شد و این موسسات توانمندی ها، خدمات، مشکلات و خواسته های خود را مطرح کردند. پس از آن نیز میزگردی درباره چالش های آب برگزار شد.

مسئول بخش محیط زیست هیدرولوژی و منابع آبی دپارتمان زیرساخت دانشگاه ملبورن نیز در پاسخ به خبرنگار مهر اعلام کرد: مسائل مربوط به آب مسائل بسیار پیچیده ای هستند و نمی توان این مسائل را سریع به سرانجام رساند.

مایکل استواردسون ادامه داد: در خود استرالیا هم روندهای اجرایی ما درباره مدیریت آب کند است ولی در بازدیدی که از دریاچه ارومیه داشتیم فعالیت هایی را دیدیم که خیلی واضح بود در آینده نزدیک به موفقیت‌های خارق‌العاده‌ای در هدف هایی که دنبال می کنند، خواهند رسید.

رئیس دپارتمان زیرساخت دانشگاه ملبورن و معاون این دانشگاه نیز اعلام کرد: ایجاد فرهنگ و مشارکت همه جانبه بخش مهمی از پروژه ماست که یک بخش مردمی دارد. برای دستیابی به این هدف در افق زمانی ده ساله یا هر افق زمانی دیگر باید این باور ایجاد شود که هر فردی مشارکت خود را در احیای دریاچه ارومیه اعمال کند.

عباس رجبی‌فرد تاکید کرد: ما با این اعتقاد آمده ایم که با تجاربی که در کشور استرالیا داشته‌ایم و با تبادل این تجارب در ایران سرعت بیشتری به حل مساله آب ببخشیم و در دستیابی به مشارکت عمومی به عنوان بازوی استراتژیک دولت و جامعه فعالیت کنیم.

کد N1417541

وبگردی