آفتاب

تلاش عربستان برای شکستن تابوی ایجاد روابط با رژیم صهیونیستی

تلاش عربستان برای شکستن تابوی ایجاد روابط با رژیم صهیونیستی

تهران-ایرنا-روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت،به نظر می رسد رسانه های دولتی عربستان لحن خود را در قبال اسرائیل تعدیل کرده اند،به گونه ای بی سابقه از چشم انداز رابطه مستقیم می نویسند و جاهای خالی ستون های خود را با مقاله های نه چندان منفی درباره رابطه اسرائیل و فلسطین پر می کنند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، این تغییر لحن آشکار روزنامه هایی مانند العربیه، ریاض و سایر رسانه های محلی و دولتی، انعکاس تماس مخفیانه و زیرمیزی بین عربستان و این دولت یهود است که از سالها در جریان و رو به پیشرفت بوده است.
به گفته برخی صاحبنظران مسایل عربستان که شاهد نشانه های تلاش این پادشاهی به منظور آماده کردن جامعه برای مقوله ای که قبلا دارای محدودیت هایی بود، این حرکت رسانه ها نشان دهنده مرحله ای جدید در روند دیپلماتیک قبل است.
'دیوید پولاک' کارشناس عربستان در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک در این باره گفت، مساله اصلی این است که همه می دانند این مساله یک شبه اتفاق نیفتاده و احتمالا مقبول شمار زیادی از مردم نخواهد افتاد اما، درواقع، هدف این نیست بلکه هدف ایجاد این مساله به عنوان یک موضوع قابل بحث و شکستن تابوی بحث درباره چشم انداز عادی سازی روابط است.
وی افزود، وقتی این کار انجام شد، موجه و مشروع می شود. این مسئله دو وجه دارد. یک طرف از سعودی ها می خواهد نفرت از یهودیان را کنار بگذارند و دیگری می گوید که مذاکرات میان عربستان و اسرائیل باید مستقیم، بدون میانجی و بر مبنای منافع ملی عربستان باشد.
به گفته پولاک، به نظر می رسد منافع ملی آنها، عمدتا در مورد مساله ایران با اسرائیل همسو است. اسلامگرایان محافظه کار سعودی، ایران، شیعه و حزب الله را بسیار خطرناک تر و بدتر از یهودیان به شمار می آورند. این مساله است که آنها را به یک سمت و سو سوق می دهد.
پولاک خاطر نشان کرد، در مصر نیز تلاشی مشابه در جریان است.
به نوشته جروزالم پست، یکی از مقامات وزارت امورخارجه اسرائیل گفت، نشانه های مثبتی، از جمله مصاحبه 'ران درمر' سفیر اسرائیل در واشنگتن با رسانه سعودی، از جانب عربستان مشاهده شده است.
این مقام وزارت امورخارجه افزود، نشانه های مثبتی وجود دارد اما، نمی توانم بگویم که این نشانه ها در حکم تغییر دهنده قواعد بازی هستند. تحولات خوبی اتفاق افتاده است اما، به جای اینکه از این تحولات به عنوان تلاش برای بستر سازی چیزی یاد کنیم، باید بگویم که آنها نشانه کاهش دشمنی است.
به نوشته این روزنامه صهیونیستی، مذاکرات محرمانه اسرائیل و عربستان در ماه ژوئن که 'دور گلد' از وزارت امور خارجه اسرائیل و 'انور اشکی' مشاور پیشین دولت عربستان، دست دادند و تعجب همگان را برانگیخت، شروع به علنی شدن کرد.
شبس** 1088*1613
کد N1417150

وبگردی