آفتاب
مقام دانشگاهی استرالیا:

شاهد موفقیت های خارق العاده ای درباره دریاچه ارومیه خواهیم بود

شاهد موفقیت های خارق العاده ای درباره دریاچه ارومیه خواهیم بود

تهران - ایرنا - رییس بخش منابع آبی، هیدرولوژی و محیط زیست دانشکده زیرساخت دانشگاه ملبورن گفت:دربازدید از دریاچه ارومیه با اقدامات اجرایی دولت ایران آشنا شدیم و به این نتیجه رسیدیم که در آینده ای نزدیک موفقیت های خارق العاده ای در زمینه دریاچه ارومیه خواهیم دید.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، گروهی از دانشگاه ملبورن استرالیا یکشنبه هفته جاری به ایران آمدند تا برای ایجاد مرکز مشترک تحقیقات آب در ایران با همکاری دانشگاه صنعتی شریف مذاکره کنند.قرار شد مطالعه موردی این مرکز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام شود؛دراین میان ستاد احیای دریاچه ارومیه نقش اصلی را دارد.
این افراد بازدیدی نیز از دریاچه ارومیه داشتند وعصر سه شنبه در جمع خبرنگاران حاضر و به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند.
مایکل استوواردسن رییس بخش منابع آبی، هیدرولوژی و محیط زیست دانشکده زیرساخت دانشگاه ملبورن اظهار کرد: شاید روند اجرای طرح ها در دریاچه ارومیه کند باشد دراسترالیا هم به همین صورت است. مسائل مربوط به آب پیچیده و نمی توان سریع آنها را برطرف کرد.
وی تاکید کرد:در بازدید از دریاچه ارومیه با یک سری اقدامات اجرایی از سوی دولت ایران مواجه شدیم و به این نتیجه رسیدیم که در آینده ای نزدیک موفقیت های خارق العاده ای در زمینه دریاچه ارومیه خواهیم دید.
استوواردسن اظهار کرد: البته فقط احیای دریاچه ارومیه نسیت بلکه یک سری تالاب ها در اطراف دریاچه هستند که در کنوانسیون رامسر نیز ثبت شده اند و از اهمیت زیادی برخوردارند از این رو حفاظت از آنها هم بسیار مهم است.
رییس بخش منابع آبی، هیدرولوژی و محیط زیست دانشکده زیرساخت دانشگاه ملبورن همچنین از دولت ایران بابت اینکه کار احیا را با این روش پیش می برد تشکر کرد.
در ادامه اندرو وسترن قائم مقام دانشکده زیرساخت و مدیر گروه رشته محیط زیست دانشگاه ملبورن گفت: تجربه در استرالیا ثابت کرده است که با آموزش مردم و کشاورزان برای انجام روش های درست آبیاری می توان منابع را مدیریت کرد و این کار باعث شد حتی درآمد آنها افزایش یابد.
وی تاکید کرد: البته آموزش به تنهایی کافی نیست بلکه باید در خصوص مسائل تخصیص آب نیز با آنها کار شود از این رو باید مردم حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این باور برسند که با روش درست کشاورزی و اصلاح الگوی آبیاری هم دریاچه را نجات می دهند و هم درآمدشان افزایش می یابد.
همچنین عباس رجبی فرد رییس دانشکده زیرساخت دانشگاه ملبورن گفت: ایجاد فرهنگ مشارکت همه جانبه که یک طرف آن مردم و طرف دیگر دولت باشد بسیار حائز اهمیت است و ایجاد چرخه کامل این فضا دستیابی به هدف احیای دریاچه ارومیه را میسر می کند.
وی افزود: بنابراین احیای دریاچه ارومیه امکان پذیر است به شرطی که این فرهنگ در ما ایجاد شود که هر فردی نقش خودش را ایفا کند.
رجبی فرد اظهار کرد: در استرالیا در زمینه مدیریت منابع آب کارهای زیادی صورت گرفته است به عنوان مثال در آنجا زمان بهینه برای حمام کردن 4 دقیقه در نظر گرفته شده و به بچه ها در مدارس ساعت شنی می دهند تا زمان استحمام خود در حمام قرار دهند تا زمان حمام کردن خود را بدانند.
وی ادامه داد: همچنین زمانی که برگه مصرف ماهانه آب به دستمان می رسد در آن میزان مصرف آب فردی، منطقه ای و شهری مشخص شده است که با این کار هر فردی به میزان آب مصرفی خود پی می برد.
رییس دانشکده زیرساخت دانشگاه ملبورن گفت: استرالیا تجارب خوبی در زمینه مدیریت منابع آب دارد که معتقدیم با تبادل این تجربیات کمک زیادی به سرعت بیشتر در به هدف رساندن منابع جهانی آب خواهیم کرد.
وی افزود: در زمینه مدیریت منابع آب در استرالیا بسیار هزینه شد و اکنون تجارت خوبی دارد و در حال تبادل آن با کشورهای دیگر است و امیدواریم با مشارکتی که با دانشگاه شریف و ستاد احیای دریاچه ارومیه آغاز شده مرکز تحقیقات مشترک آب به زودی ایجاد شود تا تبادل تجربیات راحت تر انجام گیرد.
همچنین حسین شاهباز رییس کمیته بین الملل ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: حدود چهار ماه است برای ایجاد مرکز تحقیقات مشترک آب با دانشگاه ملبورن استرالیا در حال مذاکره هستیم که بعد از انجام یک سری مذاکرات، گروهی از این دانشگاه روز یکشنبه هفته جاری وارد ایران شدند تا صحبت های اولیه در این مورد انجام شود.
وی اظهار کرد: دراین چند روز گذشته جلسات و نشست های فشرده ای داشته ایم ، یکی از جلسات با حضور نمایندگان 15 موسسه و نهاد مرتبط با موضوع آب که نظرات افراد ارائه شد.این گروه علمی چهارشنبه شب ایران را ترک می کنند.
علمی 9014**1440
کد N1416960

وبگردی