آفتاب
پیام سفیر کشورمان در روسیه:

بخش های تجاری ایران و روسیه باید از روابط خوب کنونی بیشترین بهره برداری را ببرند

بخش های تجاری ایران و روسیه باید از روابط خوب کنونی بیشترین بهره برداری را ببرند

تهران- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در پیامی به همایش «حضور پایدار در بازار روسیه» که در تهران برپا شد، روابط کنونی دو کشور در سطح دولتی را در بهترین وضعیت دانست و تاکید کرد: بخش های خصوصی و تجاری ایران و روسیه باید از این این شرایط بیشترین بهره برداری را به عمل آورند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهدی سنایی روز سه شنبه در پیام خود به همایش یادشده، به روابط دو کشور در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: هشت دیدار رییسان جمهوری دو کشور در یکسال گذشته، نشانه اهمیت مناسبات دو طرف است.
وی گفت: اکنون برگزاری این همایش در زمانی برپا شده که از هر سو شاهد توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه هستیم.
وی برگزاری اینگونه همایش ها را تاییدی بر توجه بیشتر و نگاه دقیق تر بخش های تجاری دو کشور به ظرفیت ها و امکانات یکدیگر دانست که این امر شرایط بهتری را فرا روی بخش های تجاری دو کشور برای ایجاد ارتباط و شناخت بیشتر از یکدیگر فراهم می کند.
سنایی، بررسی روند روابط رو به رشد دو کشور در سال های گذشته را بیانگر توسعه مناسبات دو طرف در عرصه های مختلف دانست و گفت: این روابط برداشت و دید بهتری نسبت به آینده مناسبات تهران - مسکو و در نتیجه افق روشن تری از امکان و زمینه فعالیت علاقمندان به تجارت پایدار در روسیه را آشکار می سازد.
سفیر کشورمان در مسکو یادآورشد: توجه به شرق و در نتیجه توسعه مناسبات اقتصادی با این کشورها، مفهوم جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را رقم زده که توسعه مناسبات دوجانبه اقتصادی با آنها از جمله با فدراسیون روسیه را موجب شده و علاوه بر گسترش مناسبات سیاسی، افزایش حجم روابط اقتصادی را نیز به همراه داشته است.
وی توسعه همکاری ها با روسیه بویژه در مدت دو سال گذشته را بسیار چشمگیر دانست که موجب نزدیکی بیشتر دو کشور در عرصه های مختلف شده است.
سنایی یادآورشد: علاوه بر دیدارهای رییسان جمهوری دو کشور در یکسال گذشته، شاهد برگزاری نشست های کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و نیز دیدارهای متعدد مقام های ارشد و وزیران مختلف ایران و روسیه بویژه صنعت، معدن وتجارت و تبادل هیات های مختلف بلندپایه در سطوح گوناگون و کارشناسی در دولت یازدهم بوده ایم.
وی در پیام خود می افزاید: لازم است از فرصت برپایی این همایش استفاده شود و بخش های خصوصی و تجاری دو کشور بیشترین بهره برداری را به عمل آورند.
وی ادامه داد: امضای اسناد متعدد بین دو کشور در زمینه های مختلف که در حال اجرایی شدن است، بویژه در زمینه های تجاری و اقتصادی از مهمترین نکات روابط تجاری دو طرف به حساب می آید.
وی، اختصاص خط اعتباری پنج میلیارد دلاری روسیه که به تازگی بهره برداری از آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است را از نکاتی دانست که جدیت مقام های عالی دو کشور برای نزدیکی بیشتر و توسعه مناسبات را به دنبال دارد.
سفیر جمهوری اسلامی در مسکو معتقد است: تفاهم بین دو کشور باهدف ایجاد کریدور سبز گمرکی برای محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایران، آینده بسیار روشنی را برای صدور محصولات ایران به روسیه رقم می زند؛ با توجه به توافق حاصله در این زمینه، دو طرف در چگونگی اجرایی سازی و نیز ایجاد سیستم مناسب برای تحقق این هدف در حال مذاکره هستند.
وی پیش بینی کرد: براساس اقدام ایران در آینده نزدیک، امکان اجرایی شدن این توافق که بر اساس آن صادرات محصولات از ایران به روسیه مطابق اظهارنامه مبدا، ترخیص شود و علاوه براین، اعمال تعرفه پایین گمرکی نسبت به محصولات کشاورزی ایران از سوی طرف روسی و صدور مجوز برای 26 شرکت ایرانی فعال در زمینه محصولات لبنی و آبزیان برای صادرات به روسیه نیز باید اضافه شود.
سنایی اعلام کرد: مقام های رسمی دولت روسیه در 6 ماهه نخست 2016 میلادی حجم مبادلات تجاری دو کشور را با رشد حدود 70 درصدی نسبت به دوره مشابه ثبت کردند.
وی، افزایش میزان صدور روادید برای تجار و گردشگران دو کشور را یادآور شد که نسبت به پارسال حدود 100 درصد رشد دارد و علاوه برآن پروازهای بین دو کشور نیز افزایش یافته است.

** مهمترین موانع پیش روی توسعه کامل تجارت ایران و روسیه
سنایی، «ناشناخته بودن تجار و بازرگانان دو کشور از امکانات یکدیگر و نبود آشنایی به مقررات تجاری کشور مقابل و همچنین حل نشدن کامل مشکلات بانکی و مراودات مالی دو طرف» را به عنوان موانع مهم بر سر راه توسعه کامل تجارت دو کشور ارزیابی کرد.
وی با تاکید بر ضرورت تجمیع امکانات صادراتی، گفت: ورود شرکت های بزرگ، برنامه ریزی بلندمدت، رقابت پذیر بودن قیمت کالاهای ایران و تقویت بخش لجستیک از ضروریات مهم و قابل توجه برای ورود پایدار و موفق در بازار روسیه است.
سفیر کشورمان در روسیه افزود: براثر توافق ها و اقدامات انجام شده برای تسهیل و تسریع در روند صدور روادید برای اتباع دو کشور بویژه در بخش تجاری که روند اجرایی آن آغاز شده، انتظار می رود در آینده نزدیک مشکلات روادید که در گذشته برخی از ایرانیان مسافر و بازرگانان را با مشکل مواجه ساخته بود، برطرف شود.
به گزارش ایرنا، همایش «حضور پایدار در بازار روسیه» باهدف فراهم سازی بستر همکاری با این کشور با مشارکت شماری از فعالان تجاری ایالت داغستان روسیه با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در مرکز همایش های صدا و سیما برپا شده است.
براساس آمار غیر رسمی سال گذشته، ارزش مبادلات تجاری تهران- مسکو به رقم 1.7 میلیارد دلار رسیده بود که سهم صادرات کشورمان برابر با 400 میلیون دلار اعلام شد.
اقتصام** 1559 ** 2023
کد N1416662

وبگردی