آفتاب
واکنش رئیس جمهوری افغانستان به بسته شدن مرز این کشور با پاکستان

بازرگانان افغان محصولات باغی را از راه هوائی به هندوستان صادر کنند

بازرگانان افغان محصولات باغی را از راه هوائی به هندوستان صادر کنند

کابل - ایرنا - معاون اتاق تجارت افغانستان اعلام کرد که «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری این کشورپس ازاقدام پاکستان در مسدود کردن مرز «اسپین بولدک» در قندهار دستور داده است تا محصولات کشاورزی و میوه های تازه کشور از طریق هوائی به هندوستان صادر شود.

«خان جان الکوزی» روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا در کابل گفت که این تصمیم رئیس جمهوری در دیدار اعضای اتاق تجارت و صنایع افغانستان با اشرف غنی اتخاذ شده و رئیس جمهوری به مسئولان خطوط هوائی و فرودگاه های کشور دستور داده است تا کرایه حمل محصولات زراعی بازرگانان افغان، به نصف کاهش یابد و بازرگانان تنها 50 درصد کرایه انتقال بار خود را بپردازند.
اسلام اباد از دو هفته قبل، مرز اسپین بولدک بین افغانستان و پاکستان واقع در استان قندهار را که تنها راه تجاری میان دو کشور در جنوب افغانستان است، مسدود کرده است و مقام های افغان گفته اند که گفت و گوهای طرفین برای باز شدن این مرز بی نتیجه مانده است.
معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان افزود: رئیس جمهوری همچنین 3 وزیر کابینه را مامور کرده است تا در یک نشست مشترک، موضوع انتقال محصولات زراعی افغانستان به هندوستان با نصف قیمت را بررسی و بزودی کار صادرات میوه را از راه هوائی آغاز کنند.
افغانستان به دلیل برخورداری از زمین های زراعی مناسب و آب کافی، دارای محصولات زراعی فراوانی از جمله هندوانه، خربزه، انگور، انجیر، خیار، گوجه، سیب، سیب زمینی، پیاز، لیمو ترش، البالو، گیلاس، بادام، گردو زردآلو و انواع سبزیجات است.
الکوزی گفت: میوه های افغانستان هر سال با ایجاد مشکلات مرزی از سوی پاکستان از بین می رود و باغداران، کشاورزان و بازرگانان متضرر می شوند.
وی ابراز امیدواری کرد که در یک هفته آینده بیش از 300 تا 400 تن میوه با هواپیما به هندوستان انتقال داده شود.
آساق*291*1610*1590
کد N1416583

وبگردی