آفتاب

شمار مهاجران تازه وارد به جزایر یونان به بالاترین رقم طی چند هفته رسید

شمار مهاجران تازه وارد به جزایر یونان به بالاترین رقم طی چند هفته رسید

تهران- ایرنا- با ورود بیش از 460 مهاجر و پناهجو از ترکیه به جزایر یونانی طی امروز سه شنبه، شمار مهاجران تازه وارد به این جزایر به بالاترین رقم در چند هفته گذشته رسید.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، این افزایش با وجود توافق اتحادیه اروپا و ترکیه در مارس گذشته برای بستن این مسیر بوده است.
مقام های یونانی از دوشنبه تا صبح امروز (سه شنبه) 462 مهاجر و پناهجوی تازه وارد را ثبت کرده اند که در مقایسه با روز قبل از آن، 129 نفر افزایش یافته است. بیشتر این افراد از جزایر لسبوس و خیوس در دریای اژه وارد شده اند.
این تعداد، از هجوم یکنواخت پناهجویان با گذشت پنج ماه از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه بر سر بحران مهاجرت حکایت دارد. بر اساس این توافق، پناهجویانی که بدون مدرک از تاریخ 20 مارس (اول فروردین) وارد یونان شوند، به ترکیه بازگردانده می شوند مگر این که تقاضای پناهندگی آنها پذیرفته شود.
تاکنون فقط 482 نفر طبق این توافق به ترکیه بازگردانده شده اند اما به گفته مقامات یونانی، هیچ یک از آنها تقاضای پناهندگی نداده بودند.
این توافق تعداد مهاجران و پناهجویان در جزایر یونانی را از 5 هزار و 538 نفر در مارس گذشته به 12 هزار و 120 نفر افزایش داده است که این عده عمدتا پناهجویانی از سوریه، افغانستان و عراق هستند که در اردوگاه های بسیار پر ازدحام بسر می برند.
بر اساس گزارش کمیسیاریای عالی پناهجویان سازمان ملل متحد در اوت (مرداد) امسال، 100 پناهجو در روز از ترکیه وارد جزایر یونانی شده اند. این تعداد در ژوئیه (تیر) گذشته 60 نفر بود.
این کمیساریا همچنین گزارش داد که 2 هزار و 307 نفر در تاریخ 23 اوت (2 شهریور) وارد جزایر یونانی شده اند. این درحالیست که شمار پناهجویانی که در سراسر ماه ژوییه وارد این جزایر شدند، یک هزار و 920 نفر بوده اند.
افزایش ورود تعداد مهاجران به جزایر یونانی در مقایسه با شمار پناهجویان و آوارگان آفریقایی به ایتالیا اندک بشمار می آید. گارد ساحلی ایتالیا از نجات حدود 6 هزار و 500 مهاجر در ساحل ایتالیا در روز دوشنبه خبر داد که بسیار کمتر از هزاران مهاجری است که تابستان گذشته، روزانه وارد یونان می شدند.
اداره آمار و گارد ساحلی یونان به تازگی با ابراز نگرانی از آغاز حملات نیروهای ترکیه به سوریه و ادامه حملات ائتلاف عربستان به یمن، هشدار داد ممکن است جریان حرکت پناهجویان به سوی کشورهای اروپایی و بویژه یونان بار دیگر شدت یابد.
اروپام**9158**1485
کد N1416522

وبگردی