آفتاب
رئیس مجمع شرکت صنعت و معدن شمال شرق ایران:

صنعت زغال‌سنگ کشور متولی خاصی ندارد/ حذف درس زغال از چارت آموزشی

صنعت زغال‌سنگ کشور متولی خاصی ندارد/ حذف درس زغال از چارت آموزشی

شاهرود - رئیس مجمع شرکت صنعت و معدن شمال شرق ایران عدم وجود تمرکز مدیریتی را نخستین مشکل صنعت و معدن کشور دانست و گفت: امروز زغال و صنعت زغال‌سنگ کشور متولی خاصی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، اردشیر سعد محمدی صبح سه شنبه در سومین کنگره زغال‌سنگ ایران به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن بیان اینکه امروز زغال و صنعت زغال‌سنگ متولی خاصی ندارد، افزود: این نبود تمرکز تصمیم‌گیری باعث می‌شود که این صنعت با مشکلات عدیده‌ای روبرو باشد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی و جهت‌دهی نیاز اساسی بخش زغال ایران است، بیان داشت: امروز زغال نیازمند سیاستگذاری و برنامه‌ریزی است که متأسفانه در این زمینه کارهای مثبتی صورت نگرفته است.

درس زغال از چارت آموزشی دانشجویان کارشناسی معدن حذف شد

رئیس مجمع شرکت صنعت و معدن شمال شرق ایران افزود: یکی از مشکلات این بخش، عدم تربیت نیروی متخصص است که امروز متأسفانه در سطح دانشگاه‌های کشور به این مقوله توجهی نمی‌شود و اگر نتوانیم دانشجویان امروز را برای بهره‌برداری فردا تربیت کنیم، قطعاً نباید انتظار روزهای روشن را برای صنعت زغال ایران متصور باشیم.

سعد محمدی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در زمینه پرورش نیروی متخصص با مشکل روبرو هستند، گفت: امروزه شاهد پدیده‌ای هستیم که متأسفانه باعث شده درس زغال از چارت آموزشی دانشجویان کارشناسی معدن حذف شود و این خود مشکل اساسی است چرا که دانشجویانی که در مقوله استخراج معدن تحصیل می‌کنند، بدون گذراندن دروس مربوط به زغال قطعاً ناتوان خواهند ماند.

وی افزود: امروزه حتی شاهد هستیم کارآموزی معادن زغال از دو واحد درس تخصصی به یک واحد درس اختیاری بدل شده است که این مقوله در درس ایمنی معادن نیز مشاهده می‌شود.

۲۵ درصد از کشته‌های معدنی ایران در بخش زغال هستند

رئیس مجمع شرکت صنعت و معدن شمال شرق ایران با تاکید بر اینکه ایمنی هر معدن نیاز اساسی فعالیت در آن است، تصریح کرد: اگر این موارد را در دانشگاه‌ها به دانشجویان آموزش ندهیم، قطعاً به مشکل برخواهیم خورد.

سعد محمدی تصریح کرد: ۲۵ درصد از کشته‌های معدنی ایران در بخش زغال هستند و این امر قطعاً به عدم آموزش توسط نیروهای متخصص بازمی‌گردد چرا که ما در پرورش نیروهای متخصص، کارهای زیرساختی انجام نداده‌ایم.

کد N1416120

وبگردی