آفتاب
گفت و گوی ایرنا با یکی از ستارگان اقتصاد مقاومتی

شیلات و ابزی پروری بستری برای تحقق اقتصاد مقاومتی

شیلات و ابزی پروری بستری برای تحقق اقتصاد مقاومتی

سنندج- ایرنا- بخش کشاورزی از جمله حوزه شیلات و ابزیان به سبب ظرفیت های اشتغالزایی و کسب درآمد، بستری مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و می تواند در توسعه اقتصادی کشور نقش آفرینی کند.

به گزارش ایرنا، این بخش یکی از بخش های مهم در اقتصاد کشورمان است که دارای پتانسیل ها و قابلیت های بسیار خوبی در زمینه های مختلف است و می توان با ایجاد فرصت های شغلی جدید در این حوزه، ضمن کاهش میزان بیکاری در جامعه، به تولید و اقتصاد جامعه نیز کمک کرد.
در این بخش می توان با سرمایه گذاری کمی در مقایسه با سایر بخش ها و با ایجاد سامانه های آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره ای، راه اندازی مزارع پرورش ماهی و آبزیان، قارچ های خوراکی و پرورش ماکیان در مناطق مختلف بویژه مناطق روستایی که در آنها نیرو کار جوان وجود دارد، این طرح ها را با موفقیت اجرا کرد.
اجرای موفق طرح ها می تواند به عنوان الگوی مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی باشد و در این میان از سرمایه گذاران موفق در این بخش به عنوان الگوهای موفق یاد کرد.
یکی از این الگوهای موفق در استان کردستان 'مجید ماهیجانی' ساکن روستای آساوله شهرستان کامیاران است که با راه اندازی مجتمع پرورش ماهی سردآبی توانسته به عنوان یکی از ستارگان اقتصاد مقاومتی معرفی شود.
وی از سال 91 تاکنون به کار پرورش ماهیان سردآبی مشغول است و در ابتدا با پرورش 9هزار قطعه ماهی فعالیت خود را آغاز کرده است و از این طریق توانسته با درآمدزایی، هزینه های زندگی خود و خانواده اش را تامین کند.
وی با اشاره به پرورش 50 تن ماهی سردآبی قزل آلا در سال، وضعیت بازار و درآمد سالانه تولید ماهیان سردآبی در استان را بسیار مطلوب و رضایت بخش توصیف کرد و افزود: در سال جاری 50 تن ماهی به تهران صادر کرده و مقدار قابل توجهی هم به دیگر شهرستان های استان و کرمانشاه عرضه شده است.
وی با تقدیر از مشارکت و همراهی اعضای خانواده خود در راه اندازی مزرعه پرورش ماهی گفت: کار پرورش ماهی را با سرمایه 500 میلیون ریال شروع و از یکی از بانک های عامل نیز 250 میلون ریال تسهیلات دریافت کردم.
به گفته وی، زنبورداری، پرورش قارچ، بوقلمون و پرورش ماهی ظرفیت مناسبی برای کارآفرینی و اشتغالزایی دارد و هر کدام از این رشته ها می تواند منبع درآمدزایی خوبی برای خانواده ها باشد.
وی اظهار کرد: علاوه بر پرورش ماهی به باغداری و کشاورزی نیز مشغول بوده و هر ساله چندین تُن محصولاتی زراعی و باغی از جمله سیب، گوجه فرنگی، گندم و یونجه تولید می کنم.
او از بخش کشاورزی به عنوان پتانسیل ارزشمند اقتصادی نام برد و گفت: کشاورزی سرمایه ملی کشور است و توسعه این بخش می تواند به تحول در اقتصادی استان منجر شود.
ماهیجانی ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی می تواند افزون بر تحول و شکوفایی این بخش منجر به اشتغال پایدار در روستا شود و روستاهای استان کردستان به سبب داشتن منابع طبیعی فراوان بستر مناسبی برای ایجاد کارآفرینی و اشتغالزایی دارند.
مدیر شیلات و آبزی پروری جهاد کشاورزی استان کردستان نیز گفت: در این استان سه مجتمع و 270 مزرعه پرورش ماهی سردآبی وجود دارد و سالانه بیش از سه هزار و 500 تن ماهی سردآبی در کردستان تولید می شود.
رحمان میرزایی افزود: تولید این میزان ماهیان سردآبی بویژه از نوع قزل آلای رنگین کمان در منابع آبی استان با بهره گیری از روش های نوین امکان پذیر شده است.
وی به نقش و اهمیت تولید ماهیان سرد آبی و احداث مزارع ماهیان سردآبی در استان اشاره کرد و گفت: استان در زمینه احداث مجتمع های پرورش ماهیان سردآبی منحصر بفرد است.
وی افزود: کردستان به عنوان یکی از قطب های پرورش ماهیان سردآبی در سطح کشور مطرح است و بهره گیری از مجتمع های پرورش ماهیان سردآبی افزون بر ایجاد اشتغال نقش بسزایی در جلوگیری از مهاجرت و مهاجرت معکوس دارد.
وی به وجود منابع آبی و پتانسیل های استان و رشد چشمگیر پرورش ماهیان سردآبی اشاره کرد و گفت: در همین راستا شیلات استان افزون بر تولید ماهی در مزارع، بهره برداری از منابع آبی خرد را نیز در برنامه کاری خود قرار داده است.
میرزایی با اشاره به اینکه اکنون استحصال ماهی از منابع آبی کردستان به دو شیوه پرورش ماهیان سردآبی در مزارع، مجتمع ها و استخرهای خرد دو منظوره انجام می شود، توسعه روش های نوین مانند قفس های شناور را یکی از فعالیت های پرورش ماهیان سردآبی عنوان کرد.
مدیر شیلات و آبزی پروری جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: هم اکنون پرورش ماهی در قفس های شناور در دو سد زیویه کامیاران و گلبلاغ بیجار در 75 فروند قفس پرورش ماهی انجام می شود و سالانه بیش از 200 تن ماهی از این طریق تولید می شود.
روستای آساوله در 15 کیلومتری کامیاران قرار دارد و این شهرستان با 110 هزار نفر جمعیت در فاصله 65کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7352/3020/1904
کد N1415956

وبگردی