آفتاب

تهدید انگلیس به تجدیدنظر در همکاری امنیتی اش با فرانسه با بالا گرفتن چالش مهاجران

تهدید انگلیس به تجدیدنظر در همکاری امنیتی اش با فرانسه با بالا گرفتن چالش مهاجران

لندن - ایرنا- منابع انگلیسی روز سه شنبه گفتند که دولت انگلیس به دنبال اظهارات مقامات فرانسوی در مورد مساله مهاجران در بندر کاله و توافق مرزی دو کشور، تهدید کرده است که در همکاری های امنیتی اش با پاریس تجدیدنظر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه تایمز در گزارشی در این خصوص نوشت: به گفته منابع دولتی، این هشدار متعاقب آن صورت گرفت که سیاستمداران فرانسوی درخواست کردند که در توافق مرزی دو کشور در سال 2003 میلادی موسوم به 'لوتوکه'، تجدیدنظر صورت گیرد.
'اگزاویه برتران' نماینده استان «نور پا دو کاله» که اردوگاه کاله در آن واقع شده است روز دوشنبه در سخنانی خواستار انجام تغییراتی در توافق دوجانبه کنونی بین انگلیس و فرانسه شد که براساس آن مسئولان مهاجرت انگلیس، گذرنامه افراد را در کاله و همتایان فرانسوی شان در شهر بندری «دوور » در جنوب شرقی انگلیس چک می کنند.
'نیکلا سارکوزی' یک از نامزدهای پیشرو انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز در همین ارتباط گفته است که دولت انگلیس بایستی به درخواست پناهندگی حدود 9 هزار نفری که هم اینک در اردوگاه مهاجران در بندر کاله موسوم به جنگل گرد آمده اند، در خاک خودش پاسخ دهد.
به نوشته روزنامه تایمز، این اظهارات در حالی صورت می گیرد که توافق 'لوتوکه ' سبب شده است که به طور بالقوه هزاران تن از مهاجران نتوانند از فرانسه وارد خاک انگلیس شوند.
این روزنامه افزود: «امبر رود» وزیر کشور انگلیس قرار است روز سه شنبه برای گفت وگو با 'برنارد کازنوو' همتای فرانسوی، راهی پاریس شود.
روزنامه دیلی تلگراف نیز روز سه شنبه نوشت که دولت انگلیس در آستانه سفر 'امبر رود' به پاریس، هر گونه تجدیدنظری در توافق دوجانبه 'لوتوکه ' رد کرده است.
این روزنامه افزود: 'امبر رود' در حالی در روز سه شنبه با همتای فرانسوی اش دیدار می کند که منابع وزارت کشور انگلیس هشدار داده اند که لندن حاضر به مذاکرات در مورد تغییر روند بررسی درخواست پناهندگی مهاجران که می تواند سبب فشار بر مرزهای این کشور شود، نیست.
دیلی تلگراف اضافه کرد: منابع وزارت کشور انگلیس تصریح کرده اند کسانی که به دنبال پناهندگی هستند، بایستی در اولین کشور امنی که وارد آن شده اند، درخواست خود را ارائه کنند.
این روزنامه افزود: به گفته کارشناسان در هرگونه تجدیدنظری در این مساله می تواند شمار درخواست پناهندگی به انگلیس را در سال به دو برابر کنونی یعنی 90 هزار مورد برساند.
چالش مربوط مهاجران در حالی لندن را در مقابل پاریس قرار داده است که وزیران کشور انگلیس و فرانسه در مرداد ماه سال گذشته برای مقابله با 'بحران مهاجران' در بندر کاله و نیز افزایش تدابیر امنیتی در این بندر فرانسوی، یک توافقنامه امضاء کرده اند.
امضای این توافقنامه توسط 'تراز می' وزیر کشور وقت انگلیس و همتای فرانسوی اش 'برنار کازنُوو' در بندر کاله در شمال فرانسه صورت گرفت.
در چارچوب این توافق امنیتی قرار بوده است برای مقابله با بحران مهاجران در بندر کاله یک مرکز فرماندهی و کنترل واحد از سوی دو کشور ایجاد شود.
به گفته وزارت کشور انگلیس، هدف از این واحد فرماندهی متشکل از افسران انگلیسی و فرانسوی، کشف و مختل کردن فعالیت های گروه های قاچاق مهاجران به دو سوی کانال انگلیس و انهدام شبکه های جنایی و پیگرد و مجازات مجرمان بوده است.
براساس توافق مشترک فرانسه و انگلیس، کشیدن حصارهای امنیتی فلزی موثرتر، نصب دوربین های دیده بانی با استفاده از فناوری های تشخیص پرتوی فروسرخ، استفاده از سگ های پلیس و افزایش شمار نیروهای فرانسوی از جمله تدابیر در نظر گرفته شده برای جلوگیری از هجوم مهاجران بوده است.
براساس گزارش روزنامه تایمز در حال حاضر در حدود 10 هزار مهاجر و پناه جو در اردوگاه هایی در شهر کاله بسر می برند که یک رکورد شمرده می شود.
گفته می شود شماری از این مهاجران تلاش دارند به هر نحوی با استفاده از کامیون های حمل بار یا با کشتی و یا قطار، خودشان را به انگلیس برسانند.
بیشتر این پناه جویان که از کشورهای آفریقایی و کشورهای حوزه خاورمیانه ازجمله سوریه و افغانستان هستند، در شهر کاله در شمال فرانسه در شرایط بسیار بدی بسر می برند.
در جریان همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه) که منجر به رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا شد، برخی از سیاستمداران انگلیسی هشدار داده بودند که برگزیت می توانند بر توافق مرزی این کشور با فرانسه تاثیر منفی بگذارد.
اروپام**1**1552
کد N1415435

وبگردی