آفتاب

سکته رییس جمهوری ازبکستان

سکته رییس جمهوری ازبکستان

همشهری آنلاین: رسانه‌های روسیه و ازبکستان از سکته قلبی اسلام کریم اوف رییس جمهوری این کشور و بستری شدن وی در بیمارستان خبر داده‌اند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری های روسیا سگودنیا و ایتارتاس به نقل از خبرگزاری ازبکستان (اوزا) اعلام کردند مراحل پزشکی و درمانی اسلام کریم اف که در بیمارستان بستری شده به زمان نیاز دارد.

لئو باکریا بهترین پزشک جراح قلب روسیه با شهرت جهانی نیز برای مداوای رئیس جمهوری ازبکستان عازم تاشکند شده است.

تارنمای روسی فرقانه روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: هدف باکریا از سفر به تاشکند کمک به معالجه کریم اف است که از دیروز بر اثر سکته قلبی به بیمارستان منتقل شده است.

بنا به گزارش رسانه ها، ازبکستان نیز در بیانیه خود ضمن تایید بستری شدن اسلام کریم اف اعلام کرد که تحقیقات پزشکی در مورد رئیس جمهوری این کشور نیاز به زمان دارد.

براساس زندگینامه موجود، «اسلام عبدالغنی یویچ کریم اوف» که در سمرقند از پدر و مادرتاجیک بدنیا آمده، در رشته های اقتصاد و مهندسی مکانیک در مدرسه پلی تکنیک آسیای میانه و انستیتو اقتصاد ملی تاشکند زمان شوروی سابق تحصیل کرده است.

وی سال ۱۹۸۳ به عنوان وزیر مالیه ازبکستان این جمهوری وقت شوروی و سپس سال ۱۹۸۶ نایب رئیس شورای وزیران و رئیس اداره برنامه ریزی دولتی ازبکستان شد.

کریم اوف که از سال ۱۹۸۹ دبیر اول حزب کمونیست ازبکستان و سپس ۲۴ مارس ۱۹۹۰ به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد، سال 1991 استقلال این جمهوری را از شوروی اعلام کرد و چندی بعد نیز در اولین انتخابات این کشور با بدست آوردن ۶۸٪ آرا نخستین رییس جمهوری کشور مستقل ازبکستان شد که تاکنون قدرت را در دست دارد.

ازبکستان در آسیای میانه دارای مرز مشترک با افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، و قزاقستان به پایتختی تاشکند است که 474 هزار و 400 کیلومتر مربع مساحت و حدود 27 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد.

کد N1414920

وبگردی