آفتاب

یک منتقد: سریال چرخ فلک از کلیت ساختاری برخودار است

یک منتقد: سریال چرخ فلک از کلیت ساختاری برخودار است

تهران- ایرنا- یک منتقد سینما و تلویزیون معتقد است سریال چرخ فلک با وجود داشتن سه کارگردان از کلیت در ساختار برخوردار است و تمایز کارگردانی به چشم نمی آید.

محمد تقی فهیم در گفت وگویی روز دوشنبه با خبرنگار صداوسیمای ایرنا افزود: از وقتی تلویزیون به سمت ساخت سریال های پرشمار رفت، کمتر کارهای اپیزودیک ساخته شد. اما سریال «چرخ فلک» به عنوان یک سریال اپیزودیک در دایره کارهای اپیزودیک متداول محدود نمی شود.
این منتقد سینما و تلویزیون اظهار کرد: داستان این سریال در هر اپیزود به طرح داستان اولیه باز می گردد و مخاطب خیلی هم از نخ تسبیح اولیه دور نمی شود. چرخ فلک اثری مضمونی و محتوایی بر مدار اتفاقات روز جامعه است و به نوعی جامعه را آسیب شناسی و معضلاتی مانند فاصه طبقاتی، اختلاس ها، سو استفاده های مالی و عاطفی از مردم را طرح می کند.
وی افزود: بیشتر از اینکه در نوع ارائه کار دقت شود آکنده از محتوای بالنده و ارزشمند است؛ به ویژه در اپیزودهایی که عزیزالله حمیدنژاد ساخته است که همواره هدفمند به سراغ ساخت سریال ها و آثار نمایشی می رود. چرخ فلک حاصل این تفکر است و اگر قرار باشد کار اجتماعی بسازیم باید در راستای خواست مردم و مسائل مبتلا به آنها حرکت کنیم.

***چرخ فلک به سانتی مانتالیسم مبتلا است
فهیم گفت: این سریال در پرداخت محتویات به سمت کمی سانتی مانتالیسم بیخودی رفته و به نوعی خواسته حظ بصری مخاطب را از طریق نشان دادن جلوه های زیبای جامعه حفظ کند که کمی اغراق آمیز است.
وی افزود: در مجموع چرخ فلک که به عدالت اجتماعی توجه ویژه ای کرده؛ قابل تحمل و تامل است و در این قالب ها باید سریال بیشتر ساخته شود؛ البته با رویکردهای جذاب و محتوای جدید.
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی گفت: در جامعه ما فاصله طبقاتی بزرگ و عمیق شده، اختلاس ها و سواستفاده های مالی و افزایش مشکلات اخلاقی مردم را اذیت می کند و چرخ فلک خود را در طرح این مضامین متعهد می داند.
وی در مورد انتخاب کارگردان ها در این سریال افزود: کارگردان هایی که انتخاب شده اند در همین راستا هستند؛ البته می توانستند جسورانه تر به موضوع بپردازند و در اینصورت موفق تر بودند.
فهیم در مورد تعداد زیاد بازیگران در این سریال که به 100 نفر می رسد و یکدست نبودن بازی ها نیز گفت: طبیعتا یک کارگردان قدیمی مانند عزیز الله حمیدنژاد و کارگردان جوانی مانند احسان عبدی پور که به نسل های مختلفی تعلق دارند با شیوه های فیلمسازی مختلفی کار می کنند.
فهیم تاکید کرد: اما در کلیت کار خوب به هم گره می خورند؛ در نوع میزانسن ها و دکوپاژها یکدستی نیست ولی در کلیت طراحی طوری است که خوب به هم پیوند می خورند و این تمایز خیلی به چشم نمی آید.
وی ادامه داد: یکدست نبودن در دستمایه قرار دادن محتواست؛ زیرا یک کارگردان به محتوا نزدیک تر و دیگری دورتر است.
فهیم با اشاره به اپیزود «سید رضی» از سریال چرخ فلک که این روزها روی آنتن شبکه یک می رود تصریح کرد: نکته تازه ای در این اپیزود نیست؛ اما نوع نزدیک شدن به این موضوع و رفتن به روحیات و درون آدم ها و تصویر کشیدن خلوت آنها خاص تر است.
وی یادآور شد: در اپیزودهای بقیه کارگردان ها دوربین تا این حد به کارگردان نزدیک نمی شود ولی در این اپیزود مکث روی آدم ها و پی بردن به دنیای آنها به مخاطب برای ارتباط بیشتر با کار کمک می کند.
این منتقد سینما و تلویزیون به بازی مهران احمدی بازیگر نقش اول این اپیزود اشاره کرد و گفت: کاراکتر او کنجکاو برانگیزتر است؛ البته همه بازیگران سرآمدی و کارکشته هستند؛ اما پرداخت آدم ها و کاراکتر تمایز ایجاد می کند و هنرپیشه تنها 20 درصد از پرداخت نقش تاثیر دارد و مهران احمدی با قوت توانسته این نقش را ایفا کند.
به گزارش ایرنا سریال چرخ فلک 12 داستان دارد که 28 قسمت را پوشش می دهد و برخی داستان ها دو قسمتی و بعضی داستان ها سه قسمتی هستند.
بیشتر اپیزود ها و قصه ها توسط حمیدنژاد کارگردانی شده است، سه اپیزود آن را بهرام عظیم پور و سه اپیزود دیگر را احسان عبدی پور ساخته اند.
موضوع اصلی سریال یک مفهوم اخلاقی است که در هر یک از داستان ها تکرار می شود و بیشتر بازیگران در ابتدای هر قصه آدم فرعی هستند که در قصه بعدی به بازیگر اصلی بدل می شوند.
در چرخ فلک تقریبا 100 بازیگر اصلی و فرعی از جمله آشا محرابی، حمیدرضا آذرنگ، مهران احمدی، سیاوش طهمورث، مهوش صبرکن، اندیشه فولادوند، بهناز جعفری، شیدا خلیق، فرشته سرابندی و ...در آن ایفای نقش می کنند.
علیرضا طالب زاده نویسنده این سریال 28 قسمتی است که پخش آن از 26 تیر آغاز شده و از شنبه تا سه شنبه حوالی ساعت 22:15 روی آنتن شبکه یک سیما می رود.
فراهنگ**9157**1823
کد N1414912

وبگردی