آفتاب
دیدار وزیر صنعت لبنان با رئیس استاندارد ایران؛

همکاری های ایران و لبنان در زمینه استاندارد با هدف توسعه روابط تجاری افزایش می یابد

همکاری های ایران و لبنان در زمینه استاندارد با هدف توسعه روابط تجاری افزایش می یابد

تهران- ایرنا- وزیر صنعت لبنان بر افزایش همکاری های ایران و لبنان در زمینه استانداردهای تطبیقی و پژوهشی تاکید کرد و گفت: گسترش این همکاری ها، روابط اقتصادی را تسهیل و حجم مبادلات تجاری دو کشور را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حسین الحاج حسن» (Hussein el Hagi Hassan) وزیر صنعت لبنان امروز (دوشنبه) به همراه خانم «لنا ضرغام» (Lena Dargham) رئیس موسسه استاندارد لبنان (General Dieector Lebanese Standards Institution) با نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران دیدار کردند.
وزیر صنعت لبنان در این دیدار بر به کارگیری تجربه های مشترک دو کشور در زمینه استاندارد تاکید کرد و گفت: این همکاری ها اکنون وجود دارد و آماده ایم این روابط را گسترش دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی فعالیت های موسسه پژوهشی صنعتی در لبنان اشاره کرد و گفت: فعالیت این موسسه نتیجه همکاری دو بخش خصوصی و عمومی در زمینه صنعت و پژوهش است.
حسن با بیان اینکه موسسه یادشده تاکنون اقدامات ثمربخشی در زمینه های مختلف انجام داده است، افزود: این موسسه تولیدات داخلی را مورد آزمون قرار می دهد و گواهی نامه های مربوطه را صادر می کند؛ ضمن آنکه کالاهایی که برای مصرف داخلی وارد می شود و کالاهایی که در لبنان برای صادرات تولید می شود را ارزیابی و بررسی می کند.
وی افزود: موسسه پژوهشی صنعتی لبنان در زمینه توسعه صنایع نیز فعالیت می کند تا تولیداتی مطلوب برای محیط زیست در لبنان تولید شود و بتوانیم برای اقدامات صنعتی، از منابع طبیعی استفاده درست داشته باشیم.

** لزوم همکاری و همگامی ایران و لبنان در سازمان های بین المللی مرتبط با استاندارد
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این دیدار به ظرفیت های موجود در ایران در حوزه استاندارد پرداخت و گفت: سازمان ملی استاندارد در پنج بخش استانداردسازی، ارزیابی انطباق، اندازه شناسی، تائید صلاحیت و مدیریت کیفیت فعالیت می کند.
نیره پیروزبخت به تصویب قانون «اوزان و مقیاس ها» به عنوان نخستین قانون مرتبط با بخش استاندارد اشاره کرد و یادآورشد: این سازمان از 50 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است و اکنون زیر نظر رئیس جمهوری به کار خود ادامه می دهد.
رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: تاکنون 30 هزار استاندارد ملی تدوین شده است و سازمان ملی استاندارد در سازمان های بین المللی اصلی استاندارد سازی مانند سازمان بین المللی استاندارد (ISO)، سازمان استانداردهای بین المللی غذا و کشاورزی (کدکس)، موسسه استانداردهای مربوط به برق و الکترونیک (IEC) و موسسه استاندارد کشورهای اسلامی (OIC) عضو شده است.
پیروزبخت با اشاره به اشتراک های فرهنگی و سیاسی دو کشور، گفت: انتظار می رود ایران و لبنان در همه مجامع استانداردسازی نیز با یکدیگر همراه و همگام باشند.
وی به پیشرفت های ایران در حوزه بازرسی ها و استانداردسازی ها اشاره کرد و گفت: اکنون 400 آزمایشگاه در سازمان ملی استاندارد وجود دارد و علاوه بر آن، سه هزار آزمایشگاه نیز بر مبنای ضوابط فنی بعنوان همکار مورد تائید قرار گرفته اند.
رئیس سازمان ملی استاندارد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امضای یادداشت تفاهم همکاری دو کشور در زمینه استاندارد، پیشنهاد کرد برای تجدید این تفاهم نامه، دو طرف یک ماه روی مواد تفاهم نامه بازنگری کنند و اگر نیازی به تغییر نداشت، دوباره اجرایی شود.
وی همچنین بر تبادل اطلاعات میان استاندارد ایران و لبنان و همچنین راه اندازی کارگروه هایی مشترک در بخش های پژوهش، آموزش و صدور گواهی تشکیل، تاکید کرد.

** لزوم تبادل اطلاعات میان موسسه استاندارد لبنان و سازمان استاندارد ایران
خانم «لنا ضرغام» رئیس موسسه استاندارد لبنان نیز در این نشست رابطه دو کشور در زمینه استاندارد را مناسب ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که این روابط همچنان ادامه و گسترش یابد.
وی با بیان اینکه یادداشت تفاهم های دوجانبه امضا شده و برای اجرا آماده است، تاکید کرد که هیچ مانعی برای اجرای این یادداشت تفاهم نامه وجود ندارد.
رئیس موسسه استاندارد لبنان تاکید کرد: برای تبادل تجاری دو کشور نیاز است که این یادداشت تفاهم اجرایی شود.
خانم ضرغام اضافه کرد: هدف اصلی موسسه استاندارد این است که موانع فنی موجود در مقابل بازرگانان را بردارد تا روابط تجاری بین دو کشور به صورت روان برقرار شود.
وی افزود: علاوه بر همکاری های راهبردی، باید برخی اقدامات عملیاتی را در این زمینه انجام دهیم که از آن جمله می توان به انتقال اطلاعات به طرف مقابل اشاره کرد؛ بازرگانان زیادی در لبنان قصد حضور در بازار ایران را دارند اما آنها با فقر اطلاعاتی مواجه اند؛ ما باید به آنها به طور دقیق و به موقع اطلاع رسانی کنیم.
رئیس موسسه استاندارد لبنان گفت: علاوه بر این، به اطلاعاتی در مورد قوانین، ضوابط فنی، استانداردهای جمهوری اسلامی ایران، مدارک تطبیقی مربوط به استانداردها اطلاعات داشته باشیم.
خانم ضرغام افزود: در مقابل، ما نیز آمادگی داریم اطلاعات لازم را در اختیار طرف ایرانی قرار دهیم تا اگر آنها می خواهند کالاهای خود را به ایران صادر کنند، در جریان قوانین و مقررات و استانداردهای لبنان قرار گیرند.
وی گفت: می دانیم که ایران در حوزه آموزش، پیشرفت های گسترده ای دارد، بنابراین آمادگی داریم در روابط آموزشی با ایران همکاری داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، «حسین الحاج حسن» وزیر صنعت لبنان شنبه (ششم شهریور) در صدر یک هیات 70 نفره متشکل از صاحبان صنایع، بازرگانان و نمایندگان بخش اقتصادی و بانکی لبنان وارد تهران شد.
هیات اقتصادی و سیاسی لبنان برای یافتن همتایان اقتصادی در زمینه های پیمانکاری، سرمایه گذاری، بسته بندی موادغذایی، معدن، سنگ و خدمات تجاری هشتم تا یازدهم شهریورماه در تهران و مشهد با فعالان اقتصادی کشورمان دیدار و مذاکره می کنند.
الحاج حسن هنگام ترک لبنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بیروت (پایتخت لبنان)، با ابراز خرسندی از سفربه جمهوری اسلامی ایران، گفت که با توجه به رفع تحریم های ظالمانه ایران، شرایط بیش از هر زمان دیگری برای توسعه روابط و همکاری های دو کشور فراهم است.
وی تاکید کرد: تلاش می کنیم شرایط همکاری ها و مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور در آینده بهتر شود تا ملت های دو کشور از نتایج و منافع آن بهره مند شوند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت روابط اقتصادی و تجاری ایران و لبنان گفت: موانعی که جلوی توسعه روابط بین دو کشور را گرفته بود با رفع تحریم های ایران در حال برطرف شدن است همچنین فضا در لبنان هم عوض شده و در آینده به کلی تغییر خواهد کرد.
اقتصاد لبنان کاملا خصوصی و مبتنی بر سرمایه داری و بازار آزاد است. بخش خدمات و بانکداری بیش از 70 درصد تولید ناخالص ملی این کشور را به خود اختصاص می دهد.
مهمترین بخش های اقتصاد لبنان شامل بانکداری، تجارت، گردشگری و کشاورزی است. بانکداری در لبنان خصوصی است و اکنون بیش از 80 بانک خصوصی در لبنان فعالیت دارند؛ علاوه بر بانک های تجاری، موسسه های مالی و اعتباری و واسطه ای نیز در لبنان فعالیت دارند؛ از جمله این بانک ها می توان «بلوم بانک»، «فرانس بانک»، «بیبلوس بانک»، «بانک العودة»، «بانک اسلامی لبنان» و «بانک صادرات ایران» را برشمرد.
تراز تجاری لبنان به دلیل مشکلات داخلی لبنان این کشور در طول سال های گذشته همواره منفی بوده است. مهمترین کشورهای صادرکننده به لبنان کشورهای ایتالیا، فرانسه، آمریکا و چین و مهمترین کشورهای وارد کننده از لبنان سوئیس، انگلستان، عربستان، ترکیه، آمریکا و اردن هستند.
اقتصام**9189** 2023
کد N1414855

وبگردی