آفتاب

فروش اوراق قرضه راه فرار عربستان برای خروج از بحران اقتصادی

فروش اوراق قرضه راه فرار عربستان برای خروج از بحران اقتصادی

تهران-ایرنا- عربستان سعودی برای نجات خود از بحران اقتصادی و جبران کسری بودجه 87 میلیارد دلاری، سیاست چاپ و عرضه اوراق قرضه را در دستور کار قرار داده است.

رسانه های عربستان سعودی روز دوشنبه با اعلام این خبر افزودند: کاهش شدید درآمدهای نفتی به رغم افزایش حجم تولید همچنان ادامه دارد.
این گزارش حاکی است که ریاض با توجه به مخارج سنگین حمله نظامی به یمن چاره ای جز عرضه اوراق مشارکت ندارد و مسئولان سعودی تلاش می کنند که ثبات اقتصادی و مالی این کشور را به نحوی از این راه حفظ کنند.
از سوی دیگر، بر اساس اعلام خبرگزاری بلومبرگ، دولت عربستان همچنین رایزنی هایی را با شماری از شرکت های خارجی در ماه اکتبر سال گذشته میلادی برای عرضه اوراق مشارکت به ارزش ١٠ میلیارد دلار صورت داده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند، عربستان با کسری بودجه بیش از هشتاد میلیارد دلاری با خطر کاهش سیزده درصدی حجم تولید ناخالص داخلی روبه روست که ضربه ای مهلک به اقتصاد این کشور به شمار می رود.
صندوق بین المللی پول نیز پیشتر با هشدار به عربستان درباره شرایط وخیم اقتصادی این کشور در گزارشی اعلام کرده بود، با تدوام این شرایط ریاض تمامی ذخایر مالی خود را در کمتر از پنج سال از دست خواهد داد.
کارشناسان همچنین اعتقاد دارند سعودی ها برای اینکه بتوانند بر شرایط بحرانی غلبه کنند، باید نفت خود را با قیمتی بیش از قیمت های کنونی به فروش برساند.
بر اساس علام منابع رسمی عربستان، 90 درصد صادرات این کشور را نفت و فراورده های نفتی تشکیل می دهد و بخش اعظم کل درآمد دولت نیز از این طریق حاصل می شود.
با توجه به اینکه بازار نفت همچنان با مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه است و تولیدکنندگان بزرگ نفت بر صادرات این محصول افزوده اند، احتمال افزایش قیمت ها نیز اندک است و این امر آینده اقتصاد عربستان و دیگر تولیدکنندگان را به خطر انداخته است.
هفته گذشته قیمت نفت برنت به زیر 43 دلار رسید. این رقم 57 درصد در مقایسه با قیمت های 12 ماه پیش پایین تر است.
افزایش تولید نفت در آمریکا و کاهش نرخ رشد اقتصادی چین به کاهش قیمت ها منجر شده است و در شرایط حاضر با توجه به معادله عرضه و تقاضا، به نظر می رسد تولید کنندگان چاره ای جز کاستن از عرضه نفت ندارند.
در این میان مقامات عربستان نیز بر اساس سیاستی جدید مدعی شده اند که از طریق افزایش تولید نفت، به رغم کاهش قیمت ها، با اعمال فشار بر دیگر اعضای اوپک برای بالا بردن عرضه نفت، خواهند توانست تولیدکنندگان غیرعضو اوپک به ویژه روسیه و برخی شرکت ها در آمریکای شمالی را از بازار خارج کنند.
خاورم*320**1144
کد N1414790

وبگردی