آفتاب

راهیابی مخترع جوان گیلانی به مرحله نهایی فستیوال جهانی اختراعات

راهیابی مخترع جوان گیلانی به مرحله نهایی فستیوال جهانی اختراعات

انزلی- ایرنا- امیرحسین ابراهیمی مخترع جوان گیلانی با اختراع تولید خمیر کاغذ و کاغذ از گیاه آزولا به مرحله نهایی فستیوال جهانی اختراعات راه پیدا کرد.

وی که تنها 21 سال سن دارد یکی از 389 مخترعی بود که اختراعش از بین یکهزار و 800 مخترع سراسر جهان پذیرفته شد.
ابراهیمی متولد 11 شهریور 1374 دانشجوی کارشناسی زیست شناسی دانشگاه گیلان و رییس کمیته پژوهش،فناوری و کارآفرینی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی زیست شناسی کشور است.
وی موفق به اختراع خمیر کاغذ مورد استفاده در ساخت دستمال ، مقوا و کاغذ و دریافت گواهینامه بین المللی اختراع شد.
پدر این مخترع جوان ، فرهنگی(مدیر و معلم مدرسه) و مادرش پرستار است و یک خواهر و یک برادر دیگر نیز دارد .
ابراهیمی در حال حاضر تحقیق دیگری در حوضه علوم زیستی نیز دارد.
وی در مصاحبه با ایرنا در مورد اختراعش گفت : اختراع من تولید خمیر کاغذ و کاغذ از گیاه آزولا بعنوان یک معضل زیست محیطی تالاب انزلی است .
وی اظهار کرد :علت اینکه آزولا را انتخاب کردم تلاش برای رفع این معضل از تالاب بود چون این گیاه هرگزبه طور صد در صد قابل جمع آوری از تالاب نیست اما اگر جمع آوری مداوم آن صرفه اقتصادی داشته باشد می توانیم رشد و تکثیرش در تالاب را کنترل کنیم.
وی افزود: همچنین این گیاه قابلیت تولید مثل بسیار سریعی دارد یعنی اگر امروز یک هکتارآزولا داشته باشیم طی مدت کوتاهی این یک هکتار به دو هکتار و بیشتر تبدیل می شود.
این زیست شناس جوان با اشاره به اهمیت تالاب انزلی از جهات مختلف از جمله محل تخم ریزی ماهیان و کاهش پدیده ریز گردها تصریح کرد : اگر ما بتوانیم مشکلی را از تالاب حل کنیم در واقع مشکلاتی را از آب و هوا و اقتصاد و تغذیه کشور کم می کنیم.
وی خاطرنشان کرد : تالاب ها از نظر گردشگری هم اهمیت زیادی دارند و جدای از جنبه زیست محیطی این اختراع ، جنبه اقتصادی آن هم حائز اهمیت است، چرا که آزولا منبعی بسیار مناسب و ارزان برای کارخانجات کاغذ سازی می تواند باشد.
ابراهیمی افزود: آزولا مانند پروسه کاغذ سازی از درختان به دمای زیاد احتیاج ندارد و از سویی به خرد کردن فیزیکی درختان نیز نیاز نیست ؛یعنی انرژی حرارتی و مکانیکی بسیار کمتری مصرف می شود.
به گفته وی این به معنای هزینه کمتر برای کارخانه داران و تولید کاغذ با قیمت کمتر است ضمن این که آزولا را به علت تولید مثل سریع می توان یک منبع تجدیدپذیر در نظر گرفت که این مورد باعث دست یابی به یک منبع تقریبا و نسبتا نامحدود برای تولید کاغذ می شود .
این پژوهشگر جوان تصریح کرد :اگر بخواهیم تولید کاغذ از آزولا را با تولید کاغذ از درخت مقایسه کنیم ،برای تولید 20 هزار تن کاغذ حدود 340 هزار درخت قطع می شود که یعنی نابودی 34 هزار هکتار جنگل!
وی خاطرنشان کرد: برای تولید همین مقدار کاغذ از آزولا تنها به برداشت آزولا از مساحت کمتر از یک چهارم تالاب انزلی نیاز است که البته این مقدار آزولایی که برداشت بشود نیز در زمان کوتاهی طی یک روند تولید مثلی سریع دوباره تولید خواهد شد .
به گفته وی اگر سرمایه گذاری درستی انجام و زیرساخت های لازم تامین شود میتوان همان میزان تولیدات کاغذ از درختان را که در یکسال انجام می شود در مدت چند ماه از آزولا داشت و البته در چند ماه هم این مقدار آزولا دوباره تولید می شود ولی درختان نمیتوانند در کمتر از چند سال با فرض کاشت هر نهال در جای هر درخت قطع که معمولا هم صورت نمی پذیرد ، تولید شوند.
ابراهیمی خاطرنشان کرد : در صورت وجود سرمایه مناسب میتوان از آزولای تولیدی در تالاب نیاز کارخانجات داخل را رفع و ضمن اشتغالزایی در کشور و تولید کاغذ ارزان تر، نیاز مردم در مورد مصرف انواع کاغذ را برطرف کرد و گامی بزرگ به سوی خودکفایی در کاغذسازی برداشت .
وی در مورد مراحل پذیرش اختراع این جشنواره گفت : این اختراع از نظر قابلیت تجاری سازی و سرمایه پذیر بودن نه تنها توسط اساتید علمی بلکه توسط سرمایه گذاران و تجار موفق مورد ارزیابی قرار گرفته و تایید شده است .
ابراهیمی با اشاره به این که فستیوال جایزه بزرگ اختراعات ایران اولین فستیوال تمام بین المللی اختراعات ایران است خاطرنشان کرد: نتایج نهایی برگزیده شدگان تا چند ماه آینده اعلام می شود.
6070/6030
کد N1414786

وبگردی