آفتاب

ایران و کویت و ظرفیت های بالای تقویت روابط تجاری

ایران و کویت و ظرفیت های بالای تقویت روابط تجاری

تهران-ایرنا- مناسبات ایران و کویت به عنوان دو کشور تاثیر گذار منطقه علیرغم برخی افت و خیزها، طی سال های اخیر روندی مثبت، مستحکم و رو به توسعه داشته و سیاست های معتدلانه مقامهای کویت از یک سو و تمایل جمهوری اسلامی ایران به بهره برداری از ظرفیت های مشترک از سوی دیگر همواره زمینه را جهت گسترش روابط تجاری حفظ نموده است.

به گزارش ایرنا٬ امروزه بسیاری از تجار و بازرگانان کویتی با نگاه به امنیت و ثبات موجود در جمهوری اسلامی ایران، از سرمایه گذاری و حضور فعال در بازار تجارت ایران استقبال می کنند و این تمایل از آغاز دولت یازدهم و با بهبود شرایط اقتصاد کشورمان٬ افزایش یافته است.
روابط تجاری میان دو کشور علیرغم اینکه به دلیل شرایط سیاسی حکفرما بر منطقه گاهی اوقات با افت و خیزهایی همراه بوده است، اما در سایه رویکرد مسئولان دو کشور همسایه در حفظ و توسعه روابط و استفاده از ظرفیت های موجود٬ همواره استمرار یافته است.
از مولفه های توسعه مناسبات تجاری می توان به علاقه وافر تجار ایرانی تبار و ثروتمند کویتی در برقراری مراودات بازرگانی گسترده با ایران اشاره کرد که این امر با سفرهای متعدد هیات های تجاری بلندپایه دو کشور در سال های اخیر، وارد مرحله تازه ای شده است.
مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان نیز در راستای سیاست های دولت در این زمینه، چندی پیش در گفت و گو با یکی از شبکه های تلویزیونی کویت از آمادگی تهران برای توسعه همکاری ها با طرف کویتی خبر داد و خواستار حضور هرچه بیشتر بازرگانان این کشور در بازار ایران شد.
امروزه با گذر از مراکز خرید کویت، عرضه کالاهای مصرفی باکیفیت ایرانی به چشم می خورد که این امر حاصل تعامل شرکت های بازرگانی دو کشور است و همسایگی دو کشور ایجاب می کند این مراودات افزایش یابد.
سفر هیات های اقتصادی از جمهوری اسلامی ایران به کویت از جمله سفر هیات عالی رتبه تجاری به سرپرستی وزیر اقتصاد کشورمان هم طی سالیان گذشته با استقبال شایان تجار کویتی روبرو شد و مقام های کشورمان از علاقه خود به گشودن صفحه جدیدی در زمینه تقویت همکاری های بازرگانی با کویت سخن گفته اند.
از سوی دیگر سیاست دولت کویت در افزایش منابع درآمد از طریق تکیه بر بخش خصوصی و تاسیس چند منطقه آزاد در این کشور و همچنین فعالیت مناطق آزاد اروند و بوشهر در مرزهای جنوبی کشورمان٬ می تواند ظرفیت تعامل دو کشور را دوچندان سازد.
اعتقاد راسخ مقام های عالی رتبه ایران و کویت٬ تعامل در جهت برقراری استقرار و ثبات در منطقه است و باید از این مواضع در جهت تحقق منافع مشترک استفاده نمود.
مرزوق الغانم رئیس مجلس امت کویت نیز در جدیدترین اظهارات خود٬ کویت و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را شریک ایران در منطقه دانست و خواهان همکاری و برقراری روابطی بر اساس حسن همجواری با کشورمان شد.
جلسات کمیته عالی همکاری های تجاری میان ایران و کویت نیز طی سالیان اخیر چندین بار تشکیل شده و اراده وزارتخانه های بازرگانی و صنایع دو کشور توسعه همکاری ها است.
در این راستا باید اشاره ای نیز به کشور عراق کرد که با داشتن مرز مشترک میان ایران و کویت می تواند به ضلع سومی برای تقویت همکاری های بازرگانی تبدیل شود و کمک شایانی به افزایش مراودات تجاری میان دو کشور کند.

خاورم*320**2041**
کد N1414277

وبگردی