آفتاب

همکاری فرانسه برای گره‌گشایی از معضلات محیط‌زیست

همکاری فرانسه برای گره‌گشایی از معضلات محیط‌زیست

روز گذشته سازمان حفاظت محیط‌زیست میزبان وزیر محیط‌زیست، انرژی و امور دریاهای فرانسه بود؛ وزیری که معتقد است ایران میراث طبیعی شگفت‌انگیزی دارد.

خانم سگولن رويال كه رياست cop 21 (بيست‌و‌يكمين كنفرانس متعاهدين تغييرات آب و هوا كه سال 2015 با حضورنمايندگان عالي رتبه 190كشور ازجمله ايران در پاريس برگزار شد) را برعهده دارد در جمع خبرنگاران از ايران به‌دليل پيوستن به توافق پاريس و امضاي اين توافق در 22آوريل گذشته تشكر كرد و گفت كه ايران براي تصويب مفاد اجرايي توافق پاريس در مجلس اقدامات خود را آغاز كرده است كه اين جاي قدرداني دارد.

وزير محيط‌زيست فرانسه كه به همراه شركت‌هاي خصوصي بزرگ و فعال در زمينه محيط‌زيست به ايران آمده است، درباره همراهي اين شركت‌ها با وي در سفر به تهران تصريح كرد:انتخاب اين شركت‌ها براساس چالش‌هايي بود كه ايران به ما گوشزد كرده بود ازجمله اين چالش‌ها كم آبي، انرژي، كيفيت هوا و معضلات اقليمي بود كه اميدواريم بتوانيم در اين زمينه‌ها با ايران همكاري كنيم.

برگزاري نمايشگاه بين‌المللي محيط‌زيست در ايران در فوريه 2017 (7تا 10اسفندماه 95) موضوع ديگري بود كه خانم رويال به آن اشاره كرد وافزود: با صحبت‌هايي كه درخصوص نمايشگاه محيط‌زيست ايران مطرح شد، پيشنهاد كردم فرانسه هم در اين رويداد بزرگ يك پاويون داشته باشد تا از اين فرصت براي توسعه همكاري بيشتر استفاده كنيم. آن‌طور كه اين وزير فرانسوي مي‌گويد قرار است در‌ماه اكتبر يك هيأت كاري ايراني به فرانسه سفر كند تا در زمينه چگونگي و اصول مشاركت فرانسه و ايران در زمينه‌هاي مختلف محيط‌زيست، انرژي و آب مذاكره كنند.

رويال كه بنا به پيشنهاد ابتكار امروز از درياچه اروميه بازديد مي‌كند، خاطرنشان كرد: همكاري فرانسه براي احياي درياچه اروميه از پيش آغاز شده اما مصمم به همكاري‌هاي بيشتر در زمينه‌هاي مختلف به‌ويژه مسائل مرتبط با آب و مديريت منابع آبي هستيم. او گفت كه درياچه اروميه مورد تهديد قرار گرفته اما اكنون شرايط رو به بهبودي است چون ايران براي احياي اين درياچه تصميمات شجاعانه‌اي گرفته است به‌ويژه تصميم ايران براي تغيير شيوه كشاورزي، نحوه استفاده از منابع آبي و گياهان كم آب‌بر قابل تحسين است. وزير محيط‌زيست فرانسه دربخشي از گفته‌هاي خود نحوه استفاده از آب در بخش كشاورزي را يك مشكل جهاني عنوان كرد و تأكيد كرد: با توجه به وضعيت بحراني آب تغيير در شيوه كشاورزي و مصرف آب نيز كاهش استفاده از آفت‌كش‌ها بايد به‌طور جدي دنبال شود زيرا آفت‌كش‌ها و مواد شيميايي موجب تخريب و نابودي تنوع زيستي مي‌شوند، بر همين اساس در فرانسه براساس قانون، استفاده از برخي سموم دفع آفات ممنوع است. او يادآور شد در كشور فرانسه از تكنولوژي‌هاي جديد براي كشاورزي استفاده مي‌شود و با توجه به اين تجارب علاقه‌منديم در نمايشگاه محيط‌زيست كه فوريه آينده در تهران برگزار مي‌شود سهمي داشته باشيم.

کد N1414038

وبگردی