آفتاب
سفیر ایران در کابل:

افغانستان چهارمین مقصد صادراتی ایران در سال 94/ حرکت به سمت شکل گیری طیف وسیعی از همکاری های دوجانبه

افغانستان چهارمین مقصد صادراتی ایران در سال 94/ حرکت به سمت شکل گیری طیف وسیعی از همکاری های دوجانبه

کابل - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت که افغانستان سال گذشته چهارمین مقصد صادراتی ایران بود . با افزایش سفرها و رایزنی های مقام های بلندپایه دو کشور، طیف وسیعی از همکاری های دوجانبه در زمینه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی میان طرفین در حال شکل گرفتن است.

به گزارش ایرنا، «محمدرضا بهرامی» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در کابل افزود: در روزهای اخیر شماری از مقام های بلندپایه این کشور به تهران سفر کردند و روز گذشته نیز اقای «صلاح الدین ربانی» وزیر محترم امور خارجه افغانستان در راس یک هیات سیاسی برای بحث و تبادل نظر درباره مناسبات و همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی به تهران عزیمت کرد.
«محمد حنیف اتمر»، مشاور امنیت ملی، «اکلیل حکیمی»، وزیر دارائی و «حکمت خلیل کرزی» معاون وزیر امور خارجه افغانستان در روزهای گذشته به ایران سفر کردند و تهران دو هفته قبل نیز میزبان پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور بود.
سفیر ایران در افغانستان، مناسبات دو کشور را در تمامی زمینه ها رو به گسترش دانست و گفت که در آینده نزدیک منتظر سفر رئیس کل بانک مرکزی افغانستان به ایران خواهیم بود تا چارچوب همکاری های بانکی میان دو کشور تعیین شود.
وی افزود: مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به تازگی گفت و گوهائی برای گسترش همکاری ها صورت داده و توافق کردند نقاط گمرک مرزی دو کشور از 3 به 4 یا 5 نقطه افزایش پیدا کند.
سفیر ایران در افغانستان گفت: اولین نمایشگاه صنایع کوچک و ماشین الات تولیدی با هدف انتقال فناوری خط تولید به افغانستان در کابل برگزار شد تا برخی از محصولات تولیدی با همکاری و مشارکت افغان ها در این کشور تولید شود که استقبال خوبی از آن به عمل آمده است.
وی افزود: چهارمین نمایشگاه تخصصی تجاری ایران نیز هفته آینده در کابل برگزار خواهد شد که برگزاری این نمایشگاه می تواند مبادلات تجاری دو کشور را بیش از گذشته افزایش دهد.
سفیر ایران در افغانستان افزود که همچنین تماس های دو کشور برای گفت وگو درباره آغاز به کار فاز سوم راه آهن خواف – هرات برقرار شده و بزودی کار اجرائی آن آغاز خواهد شد و این خط آهن در افزایش مبادلات کالا میان دو کشور و نیز ترانزیت کالا از افغانستان از مسیر ایران، نقشی چشمگیر خواهد داشت.
بهرامی گفت که سال گذشته افغانستان و ایران شاهد آغاز همکاری معدنی دوجانبه بودند و در این ارتباط گفت وگوها میان مسئولان دو کشور در این زمینه صورت گرفته و دو طرف توافق کردند تا یک کمیته فنی مشترک را برای بررسی راههای همکاری دو کشور تشکیل دهند.
سفیر ایران در افغانستان، همکاری های کنسولی دو کشور را بسیار گسترده دانست و افزود که اواخر سال گذشته در جریان سفر «حسن قشقاوی» معاون وزیر خارجه ایران به کابل، سند همکاری کنسولی میان طرفین به امضاء رسید و مقرر شد برای ارائه تسهیلات تجاری میان دو کشور، روادید طولانی مدت برای بازرگانان ایران و افغانستان صادر شود.
وی گفت که برای اولین بار همایش استانداران مرزی ایران و افغانستان با هدف افزایش همکاری های استان های مرزی میان دو کشور در چارچوب اختیارات واگذار شده به مسئولان این استان ها برگزار شد که نتایج مثبت اقتصادی و امنیتی به دنبال داشته است.
بهرامی همکاری های فرهنگی ایران و افغانستان را مناسب توصیف کرد و گفت: ظرف ماه های آینده نمایشگاه مشترک کتاب با حضور ناشران در کشور در کابل برگزار خواهد شد و تلاش بر این است که غرفه هائی از این نمایشگاه به مهاجرانی که در ایران به مدارج مناسب هنری دست یافته اند، اختصاص داده شود تا آنان نیز بتوانند آثار فرهنگی خود را در معرض نمایش هم وطنان خود قرار دهند.
وی گفت: از حدود یک سال قبل، مذاکرات درباره تنظیم سند جامع همکاری ها آغاز شده و قرار است این گفت وگوها تا تنظیم سند نهائی ادامه پیدا کند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در پایان افزود: موضوعات مربوط به محیط زیست و آب در دستور کار مناسبات دوجانبه قرار داد و مقام های ارشد دو کشور توافق کردند تا همه مسائل دوجانبه در یک بسته همکاری ها گنجانیده و درباره تمامی مسایل مورد علاقه طرفین گفت وگو شود.
اساق**1610**1392
کد N1413910

وبگردی