آفتاب
بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلاف‌های ایران و آمریکا بر روابط تهران و لندن سایه انداخته است

اختلاف‌های ایران و آمریکا بر روابط تهران و لندن سایه انداخته است

یک استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: اختلاف‌های ایران و آمریکا بر روابط میان تهران و لندن سایه انداخته است.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مبنی بر اینکه ایران آمادگی دارد مناسباتش را به همه کشورها و از جمله بریتانیا افزایش دهد، تا چه اندازه این امکان وجود دارد؟ اظهار داشت: با وجود آنکه سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا سال گذشته بازگشایی شده اما هنوز مشکلاتی در این راستا وجود دارد.

او با بیان اینکه موانع جدی عمیقی برای گسترش مناسبات تهران و لندن وجود دارد، اظهار داشت: ایران و بریتانیا در خصوص مسائل مالی و بانکی با یکدیگر اختلافاتی دارند. از سویی، نخست‌وزیر کنونی بریتانیا، درصدد حفظ بازار کشورش در اتحادیه اروپایی است و خود را به هر در و دیواری می‌زند تا آن بازار حفظ شود. 

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه اولویت بریتانیا حفظ روابط با اتحادیه اروپایی است، تصریح کرد: در این راستا مشاهده کردیم خانم «ترزا می» با سران اتحادیه اروپایی و از جمله آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند دیداری داشت که با عدم استقبال این دو روبه‌رو شد.

بیگدلی با بیان اینکه اختلاف‌های ایران و آمریکا بر روابط میان تهران و لندن سایه انداخته است، خاطرنشان کرد: با آنکه ایران طی توافق هسته‌ای توانست یکی از گره‌ها و اختلاف‌هایش را حل کند، ولی هنوز دو کشور با یکدیگر اختلاف‌های شدیدی دارند و همین بر مناسبات کشورهای اروپایی با ایران هم تاثیر دارد. سرمایه‌گذاران اروپایی از تنبیه و جریمه شدن توسط وزارت خزانه‌داری هراس دارند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه سایه هراس برای سرمایه‌گذاری در ایران توسط شرکت‌های اروپایی وجود دارد، ابراز داشت: سرمایه‌گذاران بریتانیایی عجله چندانی برای ورود به ایران ندارند چون می‌ببینند که سرمایه‌گذاران آلمانی و فرانسوی چندانی هم به ایران نیامده‌اند.

کد N1413892

وبگردی