آفتاب
رفع ابهام درباره بازنشر یک کتاب؛

پیش‌بینی فروش «هیاهوی زمان» را می‌کردیم/ تقاضا برای چاپ پنجم

پیش‌بینی فروش «هیاهوی زمان» را می‌کردیم/ تقاضا برای چاپ پنجم

مدیر فروش نشر چشمه گفت: وقتی پیش‌بینی می‌کنیم کتابی پرفروش می‌شود، چند نوبت چاپ همزمان آن را منتشر می‌کنیم. این کار را برای «هیاهوی زمان» هم انجام دادیم.

به گزارش خبرنگار مهر، از دیروز یکشنبه ۷ شهریور مطالب و خبرهایی درباره کتاب «هیاهوی زمان» نوشته جولین بارنز که طی روزهای گذشته با ترجمه پیمان خاکسار توسط نشر چشمه منتشر شده، در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منتشر شد و درباره رسیدن این کتاب به چاپ سوم ظرف چند روز، ابهاماتی مطرح شد.

روزبه رحیمی مدیر بخش فروش نشر چشمه در گفتگویی که در این باره به خبرنگار مهر، گفت: طی روالی که در نشر چشمه داریم، کتاب‌هایی را که پیش‌بینی می‌کنیم، اقبال و فروش خوبی داشته باشند، چند نوبت چاپ همزمان می‌زنیم. برای هر نوبت چاپ هم اعلام وصول جداگانه دریافت می‌کنیم. اما یک تصور اشتباه وجود دارد و آن تصور هم این است که باید برای هر نوبت چاپ، یک فیپا گرفت در حالی که این فکر، اشتباه است و برای هر سه نوبت یک فیپا لازم است. طی استقبالی که از کتاب پیشین این نویسنده شده بود و ترجمه دیگری هم توسط نشر ماهی از همین کتابش عرضه شده بود، می‌دانستیم ترجمه مترجمی چون پیمان خاکسار از این کتاب پرفروش خواهد شد.

وی افزود: این کتاب را در یک روز بازاریابی کردیم و همان روز هم همه نسخه‌ها را ارسال کردیم. روز شنبه ۶ شهریور چاپ دوم تمام شد و اعلام کردیم که چاپ سوم هم وارد بازار می‌شود و در حال حاضر به دفتر نشر، تقاضای چاپ‌های چهارم و پنجم را هم دادیم که ابتدای هفته آینده نسخه‌های این نوبت‌های چاپ هم می‌آیند. نسخه‌های اولین چاپ کتاب روز پنجشنبه ۴ شهریور آمدند و تا ظهر همان روز نسخه‌های چاپ اول رفتند.

مدیر بخش فروش نشر چشمه ادامه داد: در حال حاضر دو سوء تفاهم درباره این کتاب وجود دارد. یکی این که چطور سه نوبت چاپ از کتاب در چند روز رفته و دیگر این که چرا شمارگانش هزار نسخه است. جالب است که سوء تفاهم دوم در حالی مطرح می‌شود که این روزها کتاب‌هایی با شمارگان ۲۰۰ نسخه به چاپ می‌رسند. یکی از دلایل این سوء تفاهم ها، ناآشنا بودن با فضا و اشتباه گرفتن کار نشر و کتابفروشی با هم است.

رحیمی گفت: این کتاب به هیچ عنوان یک اثر عامه‌پسند نیست و از نظر محتوایی، اثری سطح بالاست. عجیب است که این روزها که عده زیادی از کتاب نخریدن مردم گلایه می‌کنند، عده‌ای از این گونه خریدنشان هم انتقاد دارند.

مدیر فروش نشر چشمه در پاسخ به این سوال که کتاب به چه نهادهایی فروخته شده، گفت: دو نوبتی که از چاپ به فروش رفته، به کتابفروشی‌ها و پخشی‌ها فروخته شده است. توجه کنید که ما در نشر چشمه، خودمان به تنهایی ۳ شعبه فروش داریم که روی هم ۲۰۰ نسخه از کتاب را گرفتند. یا مثلا فروشگاهی مثل شهر کتاب مرکزی ۵۰ نسخه از کتاب را برداشت. قرار است برای کتاب مراسم رونمایی هم برگزار کنیم.

کد N1413706

وبگردی