آفتاب
وعده های پرداخت باز تمدید می شود؛

زردی رخسار گندم کاران کردستان/ پرداخت قطره چکانی مطالبات

زردی رخسار گندم کاران کردستان/ پرداخت قطره چکانی مطالبات

سنندج- گندمکاران استان کردستان باوجود افزایش تولید محصول خود در سال زراعی جاری با تاخیر در پرداخت مطالباتشان و دریافت تنها بخشی از بهای دسترنجشان مواجه شدند.

خبرگزاری مهر – گروه استانها؛ چنورصادقی: کردستان یکی از استان های تولید کننده برتر گندم در کشور است به گونه ای که در سال زارعی امسال رتبه چهارم تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است.

علیرغم تمامی کمبودها ومشکلاتی که همواره کشاورزان این استان با آن دست به گریبان هستند ولی به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب وهوایی و ظرفیت هایی که در این استان وجود دارد همواره یکی از برترین های تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم دیم در سطح کشور بوده و هستند.

کشاورزان در کشور ما به ویژه استان های کم برخورداری چون کردستان جزو اقشار کم درآمد جامعه  محسوب می شوند و همواره بیشتر از سایر اقشار نیاز به حمایت و توجه دولتمردان دارند.

مسئولان اگرچه در شعارها و سخنرانی هایشان بر حمایت از این قشر تاکید و این مهم را یکی از برنامه ها و اولویت های خود معرفی می کنند ولی متاسفانه هر سال کشاورزان به ویژه گندمکاران کردستانی به دلیل تاخیر در دریافت مطالباتشان از مسئولان دلگیر و گلایه مند می شوند.

ماه‌ها قبل از آغاز فصل برداشت گندم در کردستان مسئولان جهاد کشاورزی و تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در جلسات و مراسم ها و مصاحبه هایی که با خبرنگاران داشتند، اعلام کردند پیگیری هایی در ارتباط با پرداخت به موقع بهای خرید گندم در استان انجام شده و امسال دیگر مثل سنوات گذشته نخواهد بود.

پیگیری های مسئولان برای تسریع در پرداخت بهای گندم نتیجه عکس داشت

ولی گویا پیگیری های مسئولان و نمایندگان به گونه ای بود که امسال مدت زمان به تعویق افتادن پرداخت مطالبات گندمکاران بسیار بیشتر از سنوات گذشته بود و این پیگیری ها نتیجه عکس داشته است.

در سنوات گذشته تقریبا یک ماه بعد از تحویل گندم از سوی گندمکاران به مراکز خرید بهای آن به حسابشان واریز می شد ولی این مسئله در سال زراعی امسال بیش از دوماه طول کشید.

حال با گذشت دوماه و چند روز از تحویل گندم به مراکز خرید، در اولین روز از هفته دولت مبالغی به حساب کشاورزان استان واریز شد البته آن هم نه به طور کامل، بلکه این مبلغ تنها ۵۰ درصد مطالبات هر کشاورز را شامل می شد به عنوان نمونه کشاورزی که ۲۰ تن گندم به مراکز خرید تحویل داده تنها بهای ۱۰ تن آن به حسابش واریز شده است.

نایب رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن تشکر از زحمات و تلاش های خبرنگاران در انعکاس مطالبات و دغدغه های گندمکاران گفت: در این مدت اخبار و گزارش های زیادی از سوی خبرنگاران استان در ارتباط با وضعیت گندمکاران منتشر شد و این نشان از اهمیت قائل شدن برای بخش کشاورزی از سوی اهالی رسانه است.

سید حسین رحیمی با بیان اینکه انتظار می رود صداوسیمای مرکز کردستان بسیار بهتر و بیشتر به مطالبات کشاورزان بپردازد، عنوان کرد: متاسفانه برنامه ای که در این رسانه به بحث گندمکاران اختصاص داده شده بود تنها با حضورمسئولان دولتی اجرا شد، که این افراد قطعا نواقص و ضعف ها را بیان نمی کنند و جای نمایندگان تشکل های کشاورزی در چنین برنامه هایی خالی است.

وی بیان کرد: بهای خرید تضمینی گندم به حساب کشاورزانی که تا تاریخ ۱۳، ۱۴ تیرماه محصول خود را به مراکز خرید تحویل داده اند واریز شده است.

وی اظهارداشت: البته بهای کامل خرید گندم به حساب کشاورزان واریز نشده است بلکه تنها ۵۰ درصد بهای میزان  محصول تحویل داده شده به مراکز خرید به حساب هرگندمکار واریز شده است.

تاخیر در پرداخت بهای خریدگندم ظلم به کشاورزان است

منصور فاتحی یکی از گندمکاران شهرستان کامیاران که عضو خانه کشاورز این شهرستان هم هست، به خبرنگار مهر گفت: تاکنون مبلغی به حساب کشاورزان ما واریز نشده است.

وی که از تاخیر در پرداخت بهای خرید گندم بسیار گله مند بود، بیان کرد: ظلم بزرگی به کشاورزان ما می شود که بهای دسترنج یک ساله آنها همیشه با تاخیر به حساب آنها واریز می شود.

وی عنوان کرد: در سنوات گذشته ظرف مدت ۱۵ روز تا حداکثر یک ماه بعد از تحویل گندم به مراکز خرید بهای آن به حساب ما واریز می شد ولی امسال این امر خیلی طول کشید.

این کشاورز کامیارانی اظهارداشت: نباید به پرداخت دسترنج کشاورزان ما از منظر سیاسی نگاه شود و مسئولان آن را وسیله ای برای نشان دادن عملکرد خود قرار دهند.

فاتحی ادامه داد: من از مسئولان این سوال را داردم چرا پرداخت مطالبات گندمکاران را به تاخیر انداختند و آن را به آغاز هفته دولت موکول کردند.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر طلب کشاورزان استان کردستان را بیش از هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت:حدود ۱۵ میلیارد تومان آن پرداخت شده است و خوشبختانه اعتبارلازم برای پرداخت بهای گندم به کشاورزان از سوی دولت تامین شده است و روند پرداخت در استان کردستان ادامه دارد

وی بیان کرد: براساس تصمیم وزارتخانه، از هفته آینده ۳۰ درصد میزان مطالبه هر کشاورز به حساب او واریز می شود تا بدین وسیله بتوان مقداری از مبالغ ناشی از خرید تضمینی خرید گندم به حساب تمامی کشاورزان واریز شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان علت تصمیم مذکور را اینگونه توضیح داد که برای اینکه کشاورزان استان برای کشت پاییزه با مشکل مالی مواجه نشوند این تدبیر اندیشیده شده است تا با مبلغی که به حساب آنها واریز می شود بتوانند نهاده های موردنیاز سال زراعی آینده را تامین کنند.

از مطالبات بالغ بر هزارمیلیارد تومانی کشاورزان استان تنها ۱۵ میلیارد آن یعنی حدود ۱.۵ درصد آن تاکنون پرداخت شده است و کشاورزان این استان انتظار دارند که حداقل تا پایان شهریور تمامی آن پرداخت شود تا بتوانند علاوه بر تسویه حساب های خود، نهاده های سال آینده هم را خریداری کنند.

کشاورزان کردستانی تنها منبع درآمدشان از فروش محصولات کشاورزی اشان است و فقط از این راه ارتزاق می کنند در این میان گندمکاران استان هم  برروی بهای محصول گندم خود بسیار حساب باز کرده و پرداخت بدهی های خود را همواره موکول به زمان برداشت محصول خود می کنند.

تولید گندم امسال حتی بیش از انتظار گندمکاران استان بود و همین منجر به ایجاد شادی وصف ناپذیری در آنها شده بود ولی با پرداخت قطره چکانی مطالباتشان هر روز از نشاط و شور آنها  کاسته می شود.

البته ناگفته نماند این شرایط تنها مختص به استان کردستان نیست و سایر استان های تولید کننده گندم کشور هم با چنین وضعیتی روبه رو شدند که دولت به دلیل کمبود منابع مالی تاکنون نتوانسته مطالبات گندمکاران را به طور کامل پرداخت کند.

کد N1413688

وبگردی