آفتاب
رئیس جمهوری:

عده ای با پول بیت المال به امید مردم لطمه می زنند

 عده ای با پول بیت المال به امید مردم لطمه می زنند

رئیس جمهوری، لطمه زدن به امید ملت را به نفع دشمنان دانست و گفت: چرا عده ای با پول بیت المال و از طریق روزنامه و خبرگزاری، امید مردم را تضعیف می کنند؟

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در آیین اختتامیه جشنواره شهید رجایی سال 95 که در سالن اجلاس سران برگزار شد، این مطلب را بیان کرد و افزود: باید واقعیات را به مردم گفت و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیرشان با اعضای هیأت دولت بر مسأله اعتماد و امید به عنوان دو اصل مهم تأکید کردند.
وی ادامه داد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند؛ نقد، منصفانه و توام با راه حل باشد. این فضا، فضای خوبی است و باید در جامعه ادامه یابد. نسبت به سایر قوا، نهادها و ارگان های دیگر هم همین باید فضا به وجود بیایید.
رییس جمهوری تصریح کرد: احترام، ادب، اخلاق، نقد منصفانه و ارایه راه حل باید همه جا باشد تا بتوانیم تصمیمات دقیق تری بی ایراد و اشکال اتخاذ کنیم و کارها را پیش ببریم.
روحانی گفت: ما فکر کردیم برای اینکه تصمیم گیری و تصمیم سازی دقیق تر شود، دونهادی (سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی) که با روح قانون اساسی هم سازگارتر است، یک سازمان به عنوان بازوی رییس جمهوری در زمینه برنامه ریزی، بودجه و نظارت بر بودجه باشد و یک سازمان هم به عنوان بازوی دیگر در زمینه مسایل اداری و استخدامی باشد.
وی با اشاره به اینکه عین این کلمات برنامه - بودجه و اداری و استخدامی در قانون اساسی آمده است، گفت: وجود این دو دستگاه با قانون اساسی نزدیکتر است چرا که این بار برای یک سازمان بسیار سنگین است.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه در سیستم اداری، ما محصول محور نیستیم، اظهار داشت: ساعت محور هستیم اما آیا واقعا پرکردن ساعت به معنای ارایه خدمت است؟
روحانی خاطرنشان کرد: معنای سازمان اداری و استخدامی این است که در قدم اول سیستمی که اکنون مشکل می آفریند، آن مشکل را کاهش دهد. کاری کنیم که مردم هم، برای اهداف خود بتوانند راحت حرکت کنند، از همه جا یک وزنه به آنها آویزان نکنیم. مراجعه کنندگان به هر اتاق اداری که می روند، یک وزنه به وی آویزان می کنند اما بنا این است به هر اتاقی که می آید کارش سرعت یابد.

**مردم را پای میزهای مختلف نفرستید
روحانی تصریح کرد: مهم این است که بدانیم زوائد و پیچ و خم های نظام اداری کجاست؟ ممکن است با دولت الکترونیک بخش مهمی از این مشکلات حل و فصل شود.
وی با بیان اینکه اسناد خوبی در اختیار رییس سازمان اداری و استخدامی است، گفت: نقشه راه اصلی نظام اداری و برنامه جامع نظام اداری که تصویب شد، برنامه بسیار خوبی است و باید این برنامه را اجرایی و عملیاتی کنیم به گونه ای که مردم ما پس از 6 ماه یا یکسال احساس کنند در نظام اداری تحول خوبی به وجود آمده است.
رییس جمهوری گفت: باید مقررات زدائی شود، برخی موارد ادغام شود، در برخی موارد دستگاه اجرائی کوچک شود و در برخی موارد آئین نامه ها تغییر کند. مهم این است که مردم را پای میزهای مختلف نفرستید، یک میز باشد و مردم به یک طبقه و یک میز مراجعه کنند.
روحانی با تاکید بر اینکه نظام اداری را سامان دهیم، گفت: نظام اداری ما از لحاظ سیستم، ایراد و اشکال دارد، نمی خواهم بگویم در سالهای گذشته هیچ مشکلی حل نشده اما معیار برای ما رضایت مردم و مراجعه کننده است.

**انحصار و امضای طلایی فسادآور است/تاکید بر مبارزه با ریشه های فساد
رییس جمهوری با بیان اینکه هر جا امکان دارد، باید رقابت ایجاد کنیم، اظهار داشت: دستگاه های بی رقیب مشکل پیدا می کنند، هر جا رقابت نباشد و اختصاص و انحصار باشد چه در حوزه تولید و خدمات؛ کیفیت کار و خدمات کاهش می یابد.
روحانی تصریح کرد که انحصار مشکل آفرین است و باید رقابت مناسب ایجاد کنیم. باید کاری کنیم فرد تصور نکند منحصرا در اختیار او است، امضا طلایی ایجاد نکنیم، امضای طلایی فساد آور و مشکل آفرین است.
رییس جمهوری ادامه داد: اگر می خواهیم با فساد مبارزه کنیم که بزرگترین وظیفه ما است نباید تصور کنیم با بگیر و ببند حل می شود، باید با ریشه های فساد مقابله کرد.
روحانی مبارزه با فساد را وظیفه بزرگ دولت دانست و گفت: دولت در برخورد با فساد به ریشه ها می پردازد و در بحث حقوق های نامتعارف نیز دولت به ریشه ها پرداخت تا ضمن قانونی شفاف، مقام ذی نفع نتواند تصمیم گیر باشد و دستگاه های نظارتی نیز نظارت لازم را انجام دهد.
وی ادامه داد: مشکل حقوق هایی که مطرح شده، مشکل یک قوه و یا دو قوه نیست بلکه سراسری در کشور است و تا زمانی که در کشور قوانین، مقررات، پرداخت ها و درآمدها شفاف نیست و همچنین بخش های خصولتی وجود دارد، فساد و مشکل نیز وجود خواهد داشت و ضروری است که سیستم را از بنیان اصلاح کنیم.
رئیس جمهوری با قدردانی از تمامی کارکنان و مدیران صادق، مخلص و خدمتگزار، اظهار داشت: مشکلات در کشور به اکثریت برنمی گردد.
روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اگر دولت کاری جز برجام و یا طرح تحول سلامت انجام نداده بود هم برای دستاورد سه ساله کافی بود، اظهار داشت: برجام به معنای این است که قدرت سیاسی ایران اسلامی را به رخ دنیا و قدرت های بزرگ کشاندیم و اینکه دیپلمات های کشور توانستند قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو کنند برای تاریخ کشور کافی است.
وی ادامه داد: باید به ایستادگی ملت و کار مخلصانه دیپلمات های کشورمان افتخار کنیم و رفتار کودکانه، حزبی و جناحی عمل کردن ما را از وظایف اصلی منحرف نکند.
روحانی با تأکید بر اینکه کفران نعمت و نادیده گرفتن تلاش خدمتگزاران موجب خسارت به مردم است، ادامه داد: مگر می شود انسان در برابر خدمت عده ای مخلص شکرگزار نباشد؟ امروز دیوارهای تحریم ویران شده و شرایط بانکی و مالی سرمایه گذاری، صادرات و واردات کالا و خدمات سهل و آسان تر شده است.

**کاهش هزینه های درمانی از 37 درصد به 6 درصد/16 میلیون و 300 هزار نفر از طرح سلامت استفاده کردند
رییس جمهوری همچنین طرح تحول سلامت در طول 3 سال گذشته را از اقدامات بسیار مهم و ارزشمند دولت تدبیر و امید دانست و گفت: اکنون مردم با هزینه کمتر، عزت و احترام بیشتر، زمان کوتاهتر و بدون زحمت، خدمات درمانی و پزشکی دریافت می کنند که این کاری بسیار عظیم و بزرگ است.
روحانی با بیان اینکه هزینه های بر دوش بیمار طی اجرای طرح تحول سلامت از حدود 36 الی 37 درصد به حدود 3 تا 6 درصد کاهش یافته است، گفت: در طول مدت اجرای این طرح 16میلیون و 300 هزار نفر از مزایای طرح تحول سلامت بهره برده اند.
وی با اشاره به ثبات اقتصادی و همچنین آرامش بازار سهام، ارز، طلا و کالا افزود: باید قدردان آرامش کنونی در بخش اقتصادی کشور باشیم. در طول سه سال گذشته نرخ تورم ماه به ماه کاهش یافت و از تورم 45 درصد به زیر 8 درصد در نقطه به نقطه رسیدیم که این امر عظیم و بزرگ در تاریخ کشور بی سابقه است.
روحانی با اشاره به آمار رشد اقتصادی 4.4 دهم درصدی در سه ماهه نخست سال جاری، افزود: ان شاء الله در سال 95 شاهد رونق اقتصادی در کشور خواهیم بود.

**حرکت به سمت خودکفایی در کشاورزی/در تولید گندم خودکفا شدیم
روحانی با بیان اینکه کشور متعلق به همگان بوده و برای حزب و جناح خاصی نیست، گفت: آیا این افتخار نیست که در کشاورزی به سمت خودکفایی حرکت کرده ایم و در انبارهای کشور در حدود 14 میلیون تن گندم، ذخیره وجود دارد. نه از وزارت کشاورزی، لااقل قدردان کشاورزانی باشید که خودکفایی گندم را رقم زدند.
رییس جمهوری تحول در راه ها، بنادر و عبور هواپیماها از آسمان ایران و همچنین اتصال راه آهن به منطقه را از کارهای بزرگ و در حال انجام دولت تدبیر و امید برشمرد.
روحانی با بیان اینکه دولت توانست در عرض چند ماه صادرات نفت و میعانات گازی را به مقدار قبل از تحریم برساند، اظهار داشت: در طول 6 ماه از اجرای برجام تا خرداد توانستیم تولید نفت را از 2 میلیون و 700 هزار بشکه به 3 میلیون و 800 هزار بشکه برسانیم.

**دست کشاورزان و کارگران را می بوسیم
وی ادامه داد: از همه کارکنان دولت در سراسر کشور قدردانی می کنیم و دست همه کارگران و کشاورزان را که در مزارع و کارخانه ها در مسیر تولید و خدمت رسانی به مردم تلاش می کنند، می بوسیم.

**تصمیم گیری دولت یازدهم در چارچوب علمی، مصالح ملی، معیارهای دینی و اخلاقی بوده است
روحانی گفت: اگر بخواهیم در مورد عملکرد، رویکرد و مسیر دولت تدبیر و امید بگوییم؛ تلاش، تصمیم سازی و تصمیم گیری دولت این بوده که دقیق، خردمندانه و در چارچوب مسایل علمی، مصالح ملی و معیارهای دینی و اخلاقی باشد، تلاش ما در این 3 سال بر این اساس بوده است.

**قوا، نهادها و ارگان های دیگر از بحث در مجامع عمومی گله نکنند/مردم حق دارند اظهار نظر کنند
رییس جمهوری اضافه کرد: اگر اقدامی انجام دادیم به دنبال این بودیم که هر کسی نظری دارد آن را اعلام کند، این مسیر را باز گذاشتیم که شما می بینید در مورد یک مساله کوچکی که دولت میخواهد تصمیم بگیرد تمام جزئیات آن در افکار عمومی، رسانه ها و فضای مجازی مورد بحث و بررسی گاهی دقیق و گاهی غیر دقیق قرار می گیرد.
روحانی اضافه کرد: می خواهم به مثالی اشاره کنم، در مذاکرات هسته ای تصور نمی کنم در تاریخ ایران سابقه داشته باشد در یک مذاکره با طرف خارجی راجع به نحوه سخن گفتن، حرف زدن، راه رفتن، لبخند زدن و قدم زدن تا کلمه به کلمه تصمیم گیری ها، متون و پیوست ها در مجامع عمومی، خطبه ها، تریبون ها، دانشگاه ها و رسانه ها تا این حد بحث شده باشد.
وی با بیان اینکه ما باید این موضوع را به عنوان سنت حسنه بپذیریم، اظهار داشت: این را فقط به مذاکرات هسته ای منحصر نکنیم، اگر مورد دوم پیدا شد و مردم خواستند بحث کنند، دیگر کسی در قوه، نهاد و ارگان دیگر گله نکند.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه در بحث عمومی مردم، تقدس نداریم؛ افزود: در این نظام مردم حق دارند درباره هر کلام، سخن و تحلیلی حرف بزنند، فکر و اظهار نظر کنند.

**سود تسهیلات برای مسکن اولی ها 8 و 9.5 درصد شد
رییس جمهوری اعلام کرد که هدیه دولت به مناسبت هفته دولت به مسکن اولی ها این است که برای نخستین بار سود تسهیلات وام مسکن یک رقمی شده و از 11 درصد کنونی به 8 درصد برای بافت های فرسوده و 9.5 درصد بافت های غیر فرسوده کاهش می یابد.
امروز اعلام می کنم برای نخستین بار سود تسهیلات وام مسکن یک رقمی می شود و باز پرداخت آن 12 ساله یعنی 144 ماه است. بنابراین امروز یک قدم برای خانه دار شدن جوانان با سود تسهیلات کم نزدیکتر می شویم.
وی اظهار داشت: رقم وام مسکن 80؛ 60 و 40 میلیون در تهران و شهرهای کوچک و بزرگ اعلام شده بود و برای زوجین دو برابر بود که هر کدام می توانستند جداگانه این مبلغ وام را دریافت کنند.
روحانی گفت: ما همه دلمان می خواهد جوانان زودتر خانه دار شوند و این هدیه دولت برای مسکن اولی هاست.

رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود با تأکید بر اینکه یافتن شخصیت های همچون شهیدان رجایی و باهنر در تاریخ آسان نیست، اظهارداشت: ویژگی شاخص شهیدان رجایی و باهنر، دانش، اخلاص و فداکاری در خدمت به مردم بود.

**توصیه روحانی به کارکنان دولت
رییس جمهوری ادامه داد: اگر الگوی همه مسئولان و کارمندان این دو شهید بزرگوار باشد بی تردید به نقطه مطلوب دست خواهیم یافت.
روحانی با اشاره به اینکه رفتار و اخلاق کارمندان و مدیران در برخورد با مراجعه کنندگان امری بسیار مهم است، گفت: باید باور داشته باشیم که مردم مراجعه کننده ولی نعمتان ما هستند و اگر به این امر معتقد نباشیم نظام اداری درست نخواهد شد.
رییس جمهوری با تأکید بر اینکه باید به مردم خدمت بی منت داشته باشیم، افزود: چه بسا آن مراجعه کننده در نزد پروردگار از همه ما مقرب تر و جایگاه بالاتری داشته باشد و حتی اگر مورد مراجعه نیز مربوط به بخش کاری ما نباشد، حداقل با کلام نرم با آن طرف صحبت و با اخلاق حسنه برخورد کنیم.
کد N1413633

وبگردی