آفتاب

گزارش خبرگزاری فرانسه با عنوان دولت جدید تونس و راه دشوار پیش رو

گزارش خبرگزاری فرانسه با عنوان دولت جدید تونس و راه دشوار پیش رو

تهران – ایرنا – دولت جدید تونس به ریاست یوسف شاهد 40 ساله، برای احیای اقتصاد و ثبات امنیتی در این کشور با چالش های متعدد روبرو خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شاهد، جوان ترین نخست وزیر تونس از زمان استقلال این کشور از فرانسه در سال 1956 و هفتمین آن ها در شش سالی است که از بهار عربی و سرنگونی حکومت دیکتاتوری زین العابدین بن علی می گذرد.
کابینه جدید دولت وحدت در تونس که زادگاه بهار عربی محسوب می شود، شامل 26 وزیر و 14 وزیر مشاور از جمله چند زن است.
مراسم تحلیف این دولت رسما راس ساعت 10 به وقت گرینویچ در منطقه کارتاژ نزدیک پایتخت تونس برگزار می شود و حبیب الصید قدرت را به شاهد تحویل می دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، هرچند تونس نمونه کم سابقه موفقیت آمیز از بهار عربی محسوب می شود، اما مقام های این کشور تاکنون نتوانسته اند با فقر، بیکاری و فسادی که به دنبال سقوط حکومت بن علی بر این کشور چیره شد، مبارزه کنند.
موجی از حمله های تروریستی از جمله دو حمله خونین که سال گذشته دهها گردشگر خارجی را به کام مرگ کشاند، بر مشکلات اقتصادی تونس که به شدت بر درآمدهای گردشگری متکی است، افزوده است.
تحلیلگران می گویند، هنوز برای پیش بینی میزان موفقیت شاهد در بازگرداندن امنیت و احیای اقتصاد آسیب دیده تونس زود است. اقتصاد این کشور آفریقایی سال گذشته 8 دهم درصد رشد کرد که در قیاس با رقم رشد 2،3 درصدی سال 2014 به مراتب کمتر است.
صلاح الدین جورچی تحلیلگر اقتصادی می گوید: پیش بینی این که دولت دقیقه نودی شاهد فرصت کافی برای اثبات کارآمدی خود دارد یا خیر، بسیار دشوار است.
وی افزود: شواهد کنونی حاکی از آن است که احتمال شکست این دولت بیش از موفقیتش است.
دولت جدید تونس جمعه گذشته با 167 رای موافق از مجموع 217 تایید پارلمان این کشور را به دست آورد.
شاهد در سخنرانی خود در پارلمان تونس از وضعیت نامساعد اقتصادی این کشور سخن گفت و تصریح کرد که برای نجات تونس همه باید فداکاری کنند.
وی هشدار داد که اگر شرایط تا سال 2017 تغییر نکند، تدابیر ریاضتی اجرا خواهد شد.
شاهد همچنین گفت که دولتش مبارزه با فساد و تروریسم را در اولویت قرار داده است.
شاهد توسط باجی قائد السبسی ابتدای ماه میلادی جاری و پس از آن به نخست وزیری تونس منصوب شد که پارلمان این کشور به الصید رای اعتماد نداد. وی فقط 18 ماه در منصب نخست وزیری تونس بود.
تونس در ژانویه گذشته با ناآرامی اجتماعی بی سابقه ای از زمان قیام سال 2011 مواجه شد.
شاهد عضو حزب ندای تونس است و پیش از نامزدی برای نخست وزیری وزیر امور شهرداری ها بود.
خاورم**9156/1275
کد N1413627

وبگردی