آفتاب

میزگرد بررسی عملکرد اقتصادی دولت در خراسان رضوی/ حرکت اقتصاد در مسیر عقلانیت و تدبیر

میزگرد بررسی عملکرد اقتصادی دولت در خراسان رضوی/ حرکت اقتصاد در مسیر عقلانیت و تدبیر

مشهد-ایرنا- کارشناسان اقتصادی معتقدند: تورم افسارگسیخته 41درصدی، رشد فزاینده قیمت ها، بازار بی ثبات ارز، کاهش ارزش پول، تصمیمات شتابزده و دستورالعمل های خلق الساعه؛ جای خود را در دولت یازدهم به کاهش تورم، ثبات قیمت ها، بهبود ارزش نسبی پول و مدیریت مدبرانه امور داده است.

آنان افزودند: دولت تدبیر وامید در این سه سال به جای رفتارهای تبلیغی، تهییجی و جنجالی بر تحقق اهداف و وعده های خود متمرکز شده و امور را در سایه تدبیر و آرامش مدیریت کرده و رونق و توسعه و بیش از آن امید را به جامعه بازگرداند.
به گفته آنان، در خراسان رضوی هم مدیریت عالی استان در راستای سیاست های کلان دولت تدبیر و امید و با بهره گیری از توانمندی ها، مزیت های نسبی و رقابتی استان تلاش کرده تا زمینه های تحقق اصول و سیاست های نظام و دولت را فراهم نماید.
میزگرد ایرنا با هدف بررسی عملکرد اقتصادی دولت در این خطه و آثار و نتایج حاصل از تلاش های صورت گرفته در بخش های اقتصادی با حضور علی رسولیان مدیرکل امور اقتصادی استانداری ،مجتبی مزروعی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، آزاده آژیر رئیس اداره برنامه ریزی و توسعه صنعتی و معدنی در سازمان صنعت، معدن و تجارت و محمد رضا توکلی زاده نایب رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی استان برگزار شد.
اینان بر این اعتقادند که وضعیت نامناسب اشتغال، رشد نرخ بیکاری، تورم و بحران واحدهای تولیدی و رکود سرمایه گذاری همه و همه میراثی است که از گذشته برای این دولت به جا مانده و در این شرایط تلاش شده تا این معضلات در دولت تدبیر و امید حل و فصل شود.
**در صورت تداوم شرایط گذشته در بهترین شرایط همانند ونزوئلا بودیم
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی تحولات سه سال اخیر را در حوزه اقتصادی استان قابل توجه خواند و گفت : نباید فکر کرد آنچه اتفاق افتاده کم بوده بلکه بحث اصلی تر آن است که اگر دولت یازدهم سر کار نمی آمد، چه اتفاقی می افتاد.
محمد رضا توکلی زاده افزود : در صورت تداوم شرایط گذشته در بهترین شرایط مثل امروز ونزوءلا بودیم اما خوشبختانه از آن مخمصه نجات یافتیم و امروز در شرایطی هستیم که می توانیم افق روشنی برای آینده پیش رو داشته باشیم و اگر تلاش خود را با کمک قوانین ومقررات اصلاح شده و تدابیر صورت گرفته واقع بینانه ببنیم می توانیم به توسعه و رشد لازم برسیم .
وی با یادآوری تورم بیش از40 درصدی گذشته گفت : آن زمان در شرایط تورم قیمت ها روند افزایشی فزاینده ای داشت که موجب شده بود به ظاهر صنعت وضعیت خوبی داشته باشد زیرا با تورم 40 درصدی مردم با احساس شدید از دست رفتن ارزش پول به سراغ خرید کالاها رفته و نقدینگی را تبدیل به کالا کرده و واحدها، تولیدات را به قیمت بهتر فروخته و بازار دارای تحرک است.
وی عنوان کرد : در این شرایط کارگر و صنعت هر دو فعال هستند اما از آن سو کل بنیان کشورهر روز ضعیف تر می شد زیرا بخش عمده جمعیت کشور که درآمدهای ثابت دارند همانند حقوق بگیرها از این تورم و روند افزایشی قیمت ها رنج می بردند و قدرت خرید افراد دایم کم می شد.
وی تصریح کرد : این شرایط ، ظاهرفریبنده ای دارد اما در باطن بسیار دردناک و رنج آور است و نتیجه آن می شود که رشد اقتصادی کشوردر طول سال های گذشته با وجود ورود پول به سیستم اقتصادی، تورم و اشتغالی که وجود داشت با کاهش ارزش واقعی پول کشور روند رو به زوالی داشت و به منفی 6،8 رسیده بود.
وی اظهار کرد: این شرایط تا جایی ادامه یافت که تغییر نرخ پایه پولی کشورکه خود فاجعه بود، مد نظر قرار گرفت و وهنوز صنایع کشور تاوان این تغییر نرخ پایه را می دهند.

**اقدامات سه سال گذشته دولت در مسیر توسعه و ایجاد اشتغال پایدار بوده اسا
توکلی زاده با اشاره به تلاش های این دولت در حوزه کاهش آثار تصمیمات و اقدامات گذشته بر اقتصاد عنوان کرد : زمینه هایی که در سه سال دولت یازدهم ایجاد شده برای توسعه و حرکت به سمت توسعه و ایجاد اشتغال پایدار موثر بوده است.
وی افزود: در دولت یازدهم رفع موانع تولید و تغییرعوامل و شرایطی که مانع ورود سرمایه ها به سرمایه گذاری می شد ، کلید خورد و اجرایی شد و بسیاری از موانع بر سر راه سرمایه گذاری رفع شده است.
وی عنوان کرد: نتیجه این امر و حرکت هایی که شده بویژه بعد از سرانجام رسیدن برجام مثبت تر بوده است هر چند هنوز به دلایل عدیده به اهداف مورد نظر به طور کامل نرسیده ایم، چنانکه فروش نفت به یورو به دلیل آنکه قبل از آن باید به دلار انجام و بعد به یورو تبدیل شود، دارای شرایط بسیار پیچیده ای است و برخی مسائل ایجاد شده است .
وی اظهار کرد : از سویی به طور طبیعی نمی توان انتظار داشت مشکلات همه با هم حل شود و باید تدریجی و آرام آرام با تدبیر همانگونه که دولت در برنامه دارد حل و فصل شود ضمن آنکه بعد از برجام به تازگی بانک های کوچک تر اروپایی به گشایش اعتبار و پذیرش تعهدات ایران اقدام کرده اند.
وی افزود: با تلاش های صورت گرفته امروز تورم در استان همزمان با کشور کاهش یافته اما این کاهش به طور موقت عامل محرک صنعت را گرفته والان صنعت باید بر اساس ارزش افزوده واقعی کار کند و چرخ خود را بچرخاند.
وی تصریح کرد : این شرایط برای صنایعی که از نظر فناوری و تجهیزات، فرسوده و تاریخ گذشته است، دشوار است زیرا قابلیت رقابت در بازار را ندارند و امروز بازسازی آنها وتغییر رشته کاری از جمله ضرورت ها است ضمن آنکه تقاضا برای کالاها هم کمتر وجریان پول در جامعه کند است ، اما در مقابل تولید ناخالص ملی رشد می یابد.

**نشانگرهای اقتصادی حاکی از حرکت اقتصاد در مسیر سالم سازی است
نایب رئیس اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی گفت : در واقع در جریان اقدامات این دولت، اعداد واقعی و مهم در اقتصاد رشد می کند اما در ظاهر احساس بهبودی، خیلی مشهود نیست، زیرا با واقعیت های حاکم بر اقتصاد بیمار کشورعوارض ناشی از اقدامات گذشته نمایان و موجب می شود تولید و بیکاری را شاهد باشیم .
به گفته وی ، اعداد واقعی و نشانگرهای اقتصادی، مثبت است و بیانگرحرکت اقتصاد رو به بهبودی و سلامت در اقتصاد کشور است اما نمود بیرونی شرایط نه چندان متفاوتی است.
وی گفت: وضعیت اقتصاد ما به فرد فربه بیماری می ماند که امروز به مرور تبدیل به یک انسان متعادل و سالم می شود اما هنوز این سلامتی خیلی ملموس نیست و در این مسیرهم سختی ها و دشواری هایی وجود دارد ، زیرا هنوز چرخه روان اقتصادی در حال شکل گیری است اما تغییرات سه سال اخیر در اقتصاد بیانگر حرکت های سازنده ای در کشور است.
توکلی زاده افزود : امروز اقتصاد در حال سالم سازی است در عین آنکه انتظارات ما از اقتصاد سالم دراز مدت است و نتیجه و تاثیرات این تلاش ها و اقدامات در دراز مدت مشخص می شود.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید تلاش شود واحدهای تولیدی به سمت ارزش افزوده حرکت کرده تا قادر به رقابت شوند، گفت : با سالم سازی اقتصاد و رفع عوامل منفی و موانع سر راه تولید می توان امید داشت این تولید احیا شود زیرا بخش مهمی از موفقیت اقتصادی وابسته به روان بودن آن است.

**ثبات اقتصادی از توفیقات بزرگ دولت
مدیر کل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز یکی از توفیقات بزرگ دولت را ایجاد ثبات در اقتصاد کلان عنوان و ذکر کرد : تورم حداقل 40 درصدی موجب رشد لحظه ای و روزانه قیمت ها می شد اما الان همه انتظار کاهش قیمت را دارند هر چند اندک تورمی هنوز باقی مانده اما ثبات در بازار حاکم گردیده و سرمایه گذار می تواند در مسیر منطقی فعالیت کند.
علی رسولیان افزود : نمی توان نادیده گرفت که طی چند سال اخیر با وجود کاهش جدی منابع نفت و خالی شدن خزانه دولت؛ در سایه اقدامات گسترده و شبانه روزی شاهد ثبات جدی در نرخ ارز و بازار هستیم.
وی اظهار کرد: بانک ها نیز به دلیل پرداخت سطح بالایی از تسهیلات بدون حساب و کتاب در دولت قبل، با مشکلات جدی مواجه بودند و امکان برگشت بسیاری از این تسهیلات که با نرخ سودهای غیرمنطقی و خلاف واقعیت بود، وجود نداشت.
به گفته وی، دولت یازدهم با یک اقدام ابتکاری در طول این مدت با ایجاد شرایط مناسب بدون افزایش پایه پولی بی منطق، توانست هم نرخ سود بانکی و هم تسهیلات را کاهش دهد که در عین حال جلوی رانت و رانت خواری را هم گرفته است و امید است این روند تداوم یابد.

*کاهش نرخ تورم در خراسان رضوی بیش از متوسط کشوری
وی اظهار کرد: در سطح کلان، دولت سیاست های بسیار خوبی در حوزه اقتصادی داشته که آثار آن در خراسان رضوی مشهود تر است چنانکه کاهش نرخ تورم در این استان امروز به کمتر از 6،5 درصد رسیده است در حالی که در کشور 8 درصد است.
وی عنوان کرد : هر چند در عرض چند ماهه پس از برجام ممکن است تمام انتظارات و خواسته ها برای بهبود اقتصاد در کوتاه مدت محقق نشده باشد اما بسیاری از واحدهای صنعتی استان تجهیزات مورد نیاز و فناوری روز را وارد کرده اند و فقط در کمتر از یک سال اخیر 13 هزار میلیارد ریال تجهیزات و ماشین آلات روز به استان وارد شده است.
وی گفت: در اوایل کار دولت تدبیر و امید، صادر کنندگان استان گاه تا 15 درصد هزینه انتقال پول به داخل کشور را توام با ریسک و نگرانی های بسیار می پرداختند اما امروز برخی بانک ها کار را با ایران شروع کرده اند و شرایط تسهیل شده است.
وی افزایش امید به آینده را بسیار مهم دانست و گفت: ترس ها و نگرانی ها در حوزه اقتصادی از بین رفته ولی هنوز به دلیل مشکلات جدی و مسیرهای ناهموار، به رونق نسبی مورد نظر نرسیده ایم اما آثار آن مشهود است و گزارش ها نشان می دهد که حرکت به سمت رونق آغاز شده و نگاه دولت دیگر فقط متمرکز بر کاهش تورم نیست.
رسولیان افزود: دولت امور را منطقی و عقلایی پیش می برد و امید است رشد اقتصاد با کاهش تورم به طور کامل محقق شود ضمن آنکه هم اکنون نیز رشد شتابان فقر و تبعیض از بین رفته است که نمونه بارز آن در وضعیت کارمندان و حقوق بگیران و اقشار ضعیف قابل مشاهده است.
وی، ایجاد ثبات و آرامش در فضای کسب و کار را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم عنوان و ذکر کرد : در گذشته در بین 189 کشور رتبه 152 را داشتیم اما الان با تحولات صورت گرفته در فضای کسب و کار و شفافیت و بهبود قوانین و مقرارت به جایگاه 118 رسیده ایم.
وی بیان کرد: جایگاه 118 نیز رتبه خوبی برای سرمایه گذاری نیست و بدین منظورشناسایی و رفع قوانین و مقررات مخل کسب و کار و تولید در استان در دست انجام است و در این راستا 89 مورد از این قوانین شناسایی و به تهران اعلام شده است ضمن آنکه تفویض برخی ازاختیارات کشوری از جمله 93 مورد به استان هم در دست پیگیری است و با تایید رییس جمهوری بخشی هم انجام شده تا بوروکراسی کاهش و شرایط برای فعالیت اقتصادی و تولیدی تسهیل شود.
مدیر کل اقتصادی استانداری خراسان رضوی ،استفاده منطقی از ظرفیت های موجود بر اساس اسناد بالادستی در هر بخش چون فولاد و صنایع مادر را از دیگر تلاش ها ذکر کرد و گفت : برخی از این پروژه ها که می تواند در اقتصاد استان تحول ایجاد کند در کمتر از یک سال آینده راه اندازی می شوند و در این راستا علاوه بر توسعه کشت گلخانه ای و کاهش هزینه های تولید در کشاورزی و راه اندازی برخی واحدهای فولاد ، توسعه خودروسازی و چندین پروژه داروسازی هم بهره برداری می شود.
وی افزود: در واقع برنامه های اقتصادی و اصلاح و بهبود شرایط فقط بر یک بخش تمرکز نیافت و کشاورزی و صنعت و گردشگری همه با هم به عنوان اجزای تشکیل دهنده رونق اقتصادی استان دیده شده اند که یکی از آنهاصنعت است که بر اساس آمارها بیش از 660 واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در یک برنامه منسجم شناسایی و راه های فعالیت مجدد آن ها بررسی شد.

**معرفی 955 واحد تولیدی مشکل دار استان به بانک ها
رسولیان با بیان اینکه در بحث شناسایی و راه اندازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل ودارای مشکل هم اقدامات خوبی صورت گرفته است گفت: تاکنون دو هزار و 255 واحد در سامانه مربوطه ثبت نام کردند که 955 مورد از آنها با نیاز اعتباری 11 هزار و 600 میلیارد ریال به بانک معرفی شدند.
وی با بیان اینکه مهمترین برنامه های امسال رونق واحدهای تولیدی است، افزود : تا کنون 466 واحد صنعتی تسهیلات مربوطه را دریافت کرده اند.

**پس از برجام طرح های نیمه تمام سرعت گرفت
رئیس اداره برنامه ریزی و توسعه صنعتی و معدنی سازمان صنعت ، معدن و تجارت نیز گفت: طرح های نیمه تمامی در بخش تولید و صنعت از حدود 9 سال پیش وجود داشت که به دلیل تحریم ها امکان ورود ماشین آلات مورد نیاز را نداشتند.
آزاده آژیر گفت : پس از برجام ورود ماشین آلات صنعتی از خارج از کشور به راحتی انجام شد و در اکثر شهرستانهای استان ماشین آلات در اختیار واحدهای صنعتی قرار گرفت و حتی در شهرستانهای مرزی نیز ورود ماشین آلات خارجی داشتیم .
وی ادامه داد : ارزش ماشین آلات وارد شده به استان از 92 تا 94 ، حدود 570 میلیون یورو بوده که اینر قم در سالهای 90 تا 92 حدود 247 میلیون یورو بوده است که نشانگر رشد قابل توجهی است.
وی عنوان کرد : بیش از 97 درصد سرمایه گذاری در استان مربوط به بخش خصوصی است وخراسان رضوی در بخش صنعت در کشور در جایگاه چهارم ایستاده است.
وی با اشاره به افزایش تولیدات در استان در سه سال اخیر در برخی کالاهای منتخب نظیر خودرو افزود : تا پایان امسال 120 هزار خودرو در استان تولید خواهد شد .
وی ادامه داد: دارو، قند و شکر، الیاف مصنوعی، فرش ماشینی، کاشی و سرامیک و فولاد خام نیز از دیگر اقلام تولیدی هستند که در این مدت نسبت به مدت مشابه افزایش داشتند.
وی با بیان اینکه مصرف برق و انرژی رابطه مستقیم با افزایش تولیدات صنعتی دارد، افزود : مصرف برق در سه سال اخیر 11 میلیون مگاوات در ساعت و در مدت مشابه 9 میلیون مگاوات بوده است.

**رشد پروانه بهره برداری معدنی
رئیس اداره برنامه ریزی سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد : یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن در سنگان خواف واقع شده است .
آژیر افزود: میزان سرمایه گذاری در بخش پروانه بهره برداری معدن در سال گذشته حدود 700 میلیارد ریال بود که از رشد بی سابقه ای برخوردار است و خراسان رضوی در بخش معدن هیچ وقت این میزان رشد را تجربه نکرده است .
وی ادامه داد : البته تصمیم گیری مسئولان برای بستن تعرفه واردات فولاد از کشورهای دیگر منجر به افزایش تولید و افزایش انگیزه برای صادرات فولاد شده است.

**صدور 828 کیلوگرم طلا از استان برای اولین بار
آژیر در خصوص صادرات نیز گفت : در بخش صادرات برای اولین بار در سال 94 حدود 369 کیلو طلا و در چهارماه اول سال جاری نیز 828 کیلو گرم طلا از استان صادر شد.
وی با بیان اینکه صادرات طلا در این حجم برای اولین بار در استان اتفاق افتاده است، افزود : در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال 94 نیز حدود 50 میلیون دلار صادرات فنی مهندسی از استان انجام شده است .
وی ادامه داد : با وجود اینکه بازارهای طرف صادرات خراسان رضوی بازارهای شکننده و پرریسکی هستند، در بخش صادرات توفیقات خوبی داشتیم.
وی ادامه داد : برنامه راهبردی برای توسعه صادرات نفوذ به بازارهای همسایه استان است و به دنبال ورود به سه بازار روسیه ، چین و هنگ هنگ هستیم .
وی با بیان اینکه صادرات استان بیشتر در حوزه حمل و نقل ریلی انجام می شود، گفت : ناوگان حمل و نقل ریلی باید افزایش یابد .
آژیر با اشاره به اینکه زعفران بخش عمده ای از صادرات استان را به خود اختصاص داده است، افزود: باید به سمت برندسازی برویم .

**تنظیم برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی/ بهره برداری از چهار پروژه ملی
رئیس اداره برنامه ریزی و توسعه صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص برنامه های پیش روی این سازمان گفت: اهداف کلانی در برش استانی برنامه ششم توسعه دنبال می شود .
آژیر با اشاره به تنظیم برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی در سال 95 افزود: 30 پروژه به عنوان اقتصاد مقاومتی در این برنامه مشخص شد ه است .
وی ادامه داد : برنامه ریزی شده در سال جاری تعداد چهار پرژه ملی شامل تولید داروی فاکتور هشت ترکیبی، سیمان تربت جام و واحدهای تولیدی شیشه در تربت جام به بهره برداری برسد .
وی با بیان اینکه مطالعات ژئوفیزیک استان در بخش معدن استان کامل شده است، افزود: یکی از برنامه های اصلی در سال جاری به ثمر نشاندن تعدادی از پروژه های فولاد در سنگان خواف است .
آژیر گفت : 39 نقطه امید بخش در استان در بخش معدن برای سرمایه گذاری و جلوگیری از خام فروشی شناسایی و مشخص شده است .
وی با یادآوری ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی، خاطرنشان کرد: این تسهیلات به پروژه های با 60 درصد پیشرفت فیزیکی و زیر صد نفر اشتغال اعطا می شود تا این پروژه ها تا پایان سال به بهره برداری برسد، همچنین اعطای تسهیلات در گردش برای واحدهای فعال استان از دیگر برنامه های اصلی در سال جاری است.
وی افزود:پروژه های فولادی از سال 92 رشد کم نظیری داشته و به پروژه های بزرگی در سه سال اخیر مجوز داده شده است .

*صدور سه هزار و 844 فقره مجوز تاسیس واحد تولیدی
آژیراظهار کرد: یکی از شاخصهای مهم براری سنجش امنیت سرمایه گذاری در هر بخشی صدور مجوزهای صنعتی و تمایل به سرمایه گذاری است .
وی افزود : درسه سال فعالیت دولت یازدهم به خصوص پس از برجام روند صدور مجوزهای تاسیس افزایش داشته و سه هزار و 844 فقره مجوز صادر شد که در مدت مشابه این تعداد سه هزار 400 مجوز بوده است .
وی با بیان اینکه افزایش سرمایه گذاری نشان می دهد که فضای جامعه برای سرمایه گذاری مناسب است ، گفت : میزان سرمایه گذاری در این بخش در سه سال فعالیت دولت یازدهم 210 هزار میلیارد ریال است که این میزان در مدت مشابه 138 هزار و 720 میلیارد ریال بود.
آژیر ادامه داد : در مرحله بهره برداری نیز از سال 89 تا 92 از لحاظ میزان سرمایه گذاری افت وجود داشت و پس از آن با افزایش سرمایه گذاری روبرو شدیم.
وی افزود : میزان سرمایه گذاری در بخش پروانه بهره برداری درسال 92 حدود دو هزار و 950 میلیارد ریال بود که این رقم در سال 93 به 9 هزار و 510 میلیارد ریال افزایش یافت .
وی با بیان این رقم در سال 94 نیز حدود هشت هزار میلیارد ریال بود، گفت : در سال جاری با طرح های نیمه تمام در دست انجام بیش از 12 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش پروانه بهره برداری صورت خواهد گرفت .
وی تاکید کرد : فضای ایجاد شده نشان می دهد امید به آینده در صنعت استان زیاد شده و با رشد سرمایه گذاری مواجه بوده ایم و : تا افق 1404 برنامه برای تولیدات در بخش های مختلف به صورت تفکیکی تهیه شده است.

**رویکرد دولت یازدهم تولید محور است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت : نگاه دولت یازدهم به بخش کشاورزی با توجه به محدودیتها و تحریمها قابل ستایش است.
مجتبی مزروعی افزود : تمام بخشهای تولیدی در دولت گذشته دچار صدمه و خسران شدند و با حجم زیاد واردات مواجه بودیم.
وی با بیان اینکه گندم به عنوان نمادی از وضعیت بخش کشاورزی است، گفت : وقتی تاریخ کشاورزی ایران را مطالعه می کنیم همیشه یک مافیای بزرگ برای گندم تا قبل از دهه 40وجود داشته و بعد از دهه 40 نیز مافیای واردات گوشت قدرتمند بوده است.
مزروعی با بیان اینکه در چند مرحله در کشور درسالهای 32،55 ، 56 ، 83 و 84 و اخیرا در زمینه تولید گندم خودکفا شدیم ، افزود: سال 56 به طور معجزه واری ارزش اقتصادی هر تن گندم برابر با 16 سکه بهار آزادی بود و در گندم خودکفا بودیم اما پس از آن قیمت به هم ریخت و تا یک سکه بهار آزادی کاهش یافت و به بزرگترین واردکننده گندم در دنیا تبدیل شدیم.
وی ادامه داد : در مرحله بعدی در سالهای 83 و 84 در بحث خرید گندم خودکفا شدیم اما با روی کارآمدن دولت نهم و دهم به دلیل واردات بی رویه محصولات از یک طرف و پایین بودن ارزش اقتصادی گندم ، قیمت این محصول به کمترین معادل ارزی معادل یک ربع سکه بهار آزادی در یک قرن گذشته رسید .
مزروعی ادامه داد : در بازه زمانی فعالیت دولتهای نهم و دهم یارانه های بخش کشاورزی حذف شد و کشت و تولید دیگر صرفه اقتصادی نداشت .
وی با بیان اینکه در آن دوران در مجموع بخش کشاورزی صرفه اقتصادی نداشت، افزود : دراین بازه زمانی کشاورزان زمینها را می فروختند و در شهرها سرمایه گذاری می کردند.
مزروعی ادامه داد : با ورود بی رویه دلارهای نفتی به بازار بورس، زمین و مسکن و موسسات مالی اعتباری؛ بخش کشاورزی فلج شد و هیچ سرمایه گذاری در این بخش صورت نگرفت.
وی با یادآوری فرار سرمایه ها در سال 82 در بخش کشاورزی گفت : در این زمان با سه هزار روستای خالی از سکنه مواجه بودیم و جمعیت حاشیه شهرمشهد دو برابر شده بود .

**وضعیت کشاورزی در آغاز دولت یازدهم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد : در آغاز روی کارآمدن دولت یازدهم بخش کشاورزی پیر، فقیر و مستهلک بود و به بزرگترین وارد کننده تولیدات کشاورزی تبدیل شده بودیم.
مزروعی ادامه داد : دربخش گوشت مرغ و قرمز وارد کننده بودیم و از لحاظ وضعیت اقتصادی هشت و نیم میلیارد دلار تراز منفی داشتیم که این رقم هم اکنون به سه و چهار دهم میلیارد دلار رسیده است .
وی با بیان اینکه همزمان با روی کارآمدن دولت یازدهم 80 درصد خودروهای بخش کشاورزی استان فرسوده و مستهلک بود ، افزود : از 33 هزار دستگاه تراکتور فقط 13 هزار عمر زیر 15 سال دارند و 20 هزار دستگاه از رده خارج است ولی امروز در سایه توجه دولت سازمان جهاد کشاورزی در مسیر فنی و با برنامه در حرکت است.

**توزیع نهاده های دامی در دو سال اخیر بی سابقه بود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به بخش تولید و کشاورزی گفت : در سه سال گذشته اعتبارات خوبی به بخش های مختلف به خصوص آب، خاک و تامین نهاده های دامی تعلق گرفت .
مزروعی ادامه داد : در سالهای 93 و 94 حدود 750 تن نهاده دراستان توزیع شد که در عمر استان بی سابقه است .
وی با بیان اینکه امسال 40 هزار تن انگور از شهرستان خلیل آباد به روسیه صادر شد، گفت : در دو سال گذشته در استان حدود 40 درصد محصول جو تولید شده در کشور را خریداری کردیم و 20 درصد کل جو خریداری شده در بورس نیز مربوط به خراسان رضوی است .
وی ادامه داد : همچنین فقط از تولید گندم در استان شش هزار و 200 میلیارد ریال در سال جاری با افزایش درآمد روبرو هستیم و در این سه سال میزان خرید گندم از 110 هزار تن در سال 92، به 570 هزار تن در سال جاری رسید و توجه به بازار محصولات تولیدی و بازرگانی و صادرات محور عمل شد و سهم ما در صادرات استان از 30درصد در سال 93 به 45 درصد در سال 94 افزایش یافت.
وی ادامه داد : همچنین میانگین ضریب جذب سرمایه برای منابع داخلی در سال 93 حدود 16 درصد بود که این رقم در سال 94 به 23 رسید چرا که بر خلاف دولت قبل، دولت یازدهم هزینه های تولید را عهده دار شد تا وضعیت بازار تثبیت شود.
وی با بیان اینکه بحران آب از مشکلات موجود در بخش کشاورزی است، افزود : این شرایط از دهه 50 مشخص بود اما در دهه 60 تعداد چاه ها در دشت های ممنوعه استان دوبرابر شد .
مزروعی ادامه داد : برای عبور از بحران آب در بخش کشاورزی نیاز به سرمایه داریم و چناچه 10 درصد در آب بخش کشاورزی صرفه جویی شود دیگر نیاز به احداث سد برای تامین آب شرب نخواهد بود .
وی ادامه داد : برای رسیدن به شرایط مطلوب باید حداقل بین 17 تا 23 درصد از بودجه استانی به بخش کشاورزی برای عبور از بحران تخصیص یابد.

**تزریق سالانه 800 میلیارد ریال تسهیلات برای ارتقاء فناوری
مزروعی ادامه داد : برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی باید ضریب فناوری را ارتقاء داد که در این راستا سالانه 800 میلیارد ریال تسهیلات در این بخش تزریق می شود .
وی با تاکید بر توسعه کشت گلخانه ای گفت : تمام محصولات بوته ای ، سبزی و صیفی را باید در محیط گلخانه ای تولید کرد و دستگاه های مرتبط نیز باید این امر را تسهیل کنند .
وی اظهار کرد: 40 هکتار کشت گلخانه ای در سال گذشته دراستان انجام شد و باید تا 200 هکتارسطح زیر کشت گلخانه ای افزایش یابد.
وی گفت : امسال هدفگذاری شده در استان 12 هزار هکتار کشت کلزا داشته باشیم وحذف کشت غلات از شهرهای جنوبی ، کشت های جالیزی و گیاهان دارویی در دستور کشت امسال است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی ادامه داد : سال قبل مبارزه با آفت سن در استان نیزشاهکار بود و 182 هزار هکتار مبارزه با این آفت صورت گرفت .
وی افزود : افزایش راندمان آب، توسعه باغات و کشت گیاهان دارویی محورهایی است که جهادکشاورزی باید روی آن تمرکز کند .
6012/1906/7505
کد N1413495

وبگردی