آفتاب

دروغ‌های نجومی برای منافع سیاسی

دروغ‌های نجومی برای منافع سیاسی

عملکرد مدیریت فعلی شهر تهران در ماه‌های پایانی دوره مسئولیت هدف تحرکات سیاسی و رسانه‌ای قرار گرفته و عده‌ای در تلاشند با تخریب فعالیت‌ها، فضای مورد نظر خود را برای حضور در انتخابات سال آینده فراهم کنند. اقدامی که مسیر کار و تلاش را به سمت نزاع‌های سیاسی و انتخاباتی منحرف می‌کند.

در هفته‌هاي اخير موضوعاتي چون پروژه عظيم و ملي صدر، بدهي‌هاي شهرداري تهران، حوادث شهري، باغات و مواردي
اين چنيني دستاويز قرار گرفته و اين بار با توسل به نامه‌هاي پرسشي كارشناسي نهادهاي نظارتي از كشف يك فساد مالي سخن مي‌گويند. اين در حالي است كه روز ‌گذشته در نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه و جلسه غيرعلني شوراي شهر تهران‌ اين موضوع تكذيب شد.

حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي، سخنگوي قوه قضاييه در نشست خبري خود به اين نكته اشاره كرد كه گزارشات اين سازمان طبقه‌بندي دارد و چنانچه به تخلفي از يك‌دستگاه در گزارش اشاره شده باشد، گزارش براي مقام عالي‌رتبه دستگاه مربوطه ارسال مي‌شود تا پاسخ و دفاع خود را ارائه كند. وي سپس گفت: هيچ پرونده‌اي در موضوع واگذاري غيرقانوني املاك در شهرداري در قوه قضاييه تشكيل نشده است.

به گفته وي صرفا يك گزارش مقدماتي كارشناسان سازمان بازرسي ارائه شده است و مطابق قانون، ورود سازمان بازرسي مراحل مختلفي دارد. وي اضافه كرد كه در مرحله ابتدايي و مقدماتي پس از بررسي اوليه گزارش مقدماتي تنظيم مي‌شود كه تا به تأييد رئيس سازمان بازرسي نرسد رسمي نيست، كه البته اين گزارش‌ها داراي طبقه‌بندي است و نبايد منتشر شود. محسني‌اژه‌اي با بيان اينكه در اين پرونده گزارش اوليه تهيه شده و هنوز قطعي نشده كه متأسفانه ما ديديم گزارش روي سايت‌ها رفته است، افزود: سازمان بازرسي منتظر پاسخ شهرداري تهران است؛

البته مسئولان شهرداري تهران اعلام كردند كه در موضوع واگذاري املاك مطابق مقررات و ضوابط عمل كرده‌اند. اينطور كه سخنگوي قوه قضاييه عنوان كرد درخصوص ارائه تسهيلات به تعاوني‌ها هم هر سازماني مي‌تواند مطابق ضوابط و مقررات به تعاوني‌هاي خودش كمك كند. وي ادامه داد: البته ما مواردي از نحوه ارائه تسهيلات به تعاوني‌ها، داشتيم كه يا دستگاه مربوطه فراتر از قانون عمل كرده يا اعضاي هيأت‌مديره تخلف كردند مانند تعاوني راه‌آهن و...، در موضوع شهرداري تهران هنوز پرونده‌اي تشكيل نشده است.

اعضاي شوراي شهر تهران نيز در جلسه غيرعلني ديروز خود نسبت به شايعه‌پراكني‌هاي اخير پيرامون چند نفر از مديران شهري واكنش نشان داده و اين كار را بداخلاقي رسانه‌اي توصيف كردند. آنطور كه مهدي چمران، رئيس شورا گفت: متأسفانه دروغ‌پراكني نمادي از روشنفكري به شمار مي‌آيد و خيلي راحت حيثيت و آبروي افراد بازيچه قرار مي‌گيرد. وي بعد از سخنان تندگويان درخصوص لزوم كنترل سايت‌هاي خبري، گفت: همين الان براي من پيامكي آمد مبني بر اينكه تندگويان گفته چمران گزارش سازمان بازرسي را به اعضاي شورا نداده است.

وي در ادامه گفت: حال من نمي‌دانم اين سخن گفته شده يا نه ولي اين را بدانيد كه ما اعضاي شورا يك آبروي مشترك داريم و مردم همه ما را يك مجموعه مي‌دانند. چمران افزود: تجربه شوراي اول را فراموش نكنيد كه موجب شد مردم به شوراها بدبين شوند. رئيس شوراي شهر تهران اضافه كرد كه متأسفانه در مورد برخي اعضاي شورا سخناني گفته مي‌شود كه حقيقت ندارد، اصلا همه دعوتيد به خانه خانم دكتر آباد و ببينيد كه منزل وي كجاست. چمران در ادامه خواستار لزوم كنترل و نظارت بر سايت‌ها و كانال‌هاي خبري شد.

در ادامه جلسه محمدمهدي تندگويان گفت: سخنان من مربوط به 3هفته پيش مي‌شد. چمران هم در پاسخ اظهار داشت: آن گزارش مربوط به حسابرسي بود و ربطي به اين موضوع نداشت. چمران در ادامه سخنان خود، افزود: ما بارها اعلام كرديم كه در شورا چيزي براي پنهان كردن نيست‌. وي اعلام كرد: من شخصا پاي همه بندها و موازين قانوني شورا ايستاده‌ام و در بسياري از مواقع از حق و كيان شورا دفاع كردم درحالي‌كه خيلي‌ها خبر نداشتند.

  • سازمان بازرسي موضع‌گيري كند

نايب‌رئيس شوراي شهر تهران هم ديروز گفت: رسيدگي به تخلفات ضروري است و تخلف، تخلف است و رانت‌خواري، رانت‌خواري است. به گفته مرتضي طلايي تاكنون مشاهده نشده كه در مديريت شهري از تخلفي حمايت صورت گيرد و اين بد است كه امروز خود شوراي شهر در مظان اتهام قرار گرفته است. وي همچنين با بيان اينكه اكنون سازمان بازرسي در جاهاي مختلفي مستقر است اين سؤال را مطرح كرد كه آيا اين موضوع نشان‌دهنده تخلف است؟!

به اعتقاد وي، مطرح كردن واژه «املاك نجومي» پس از «حقوق‌هاي نجومي» نشان مي‌دهد كه جرياني سياسي آن‌را هدايت مي‌كند. طلايي گفت: انتظار بر اين است كه با فيش‌هاي نجومي برخورد شده و با تخلفات در شهرداري نيز به همان شكل برخورد شود اما بازي كردن با حيثيت شوراي شهر وضعيتي را ايجاد مي‌كند كه ديگر «سنگ روي سنگ بند نخواهد شد.»

‌سخنگوي شوراي شهر تهران نيز با انتقاد از انتشار گزارش‌هايي كه تلاش مي‌كنند دروغ را القا كنند اظهار كرد: نتيجه اين بداخلاقي‌هاي سياسي تنها بازي با اعتماد مردم است و با اين روند، اكثريت مديران زير سؤال مي‌روند. رضا تقي‌پور با تأكيد بر اينكه وظيفه نظارت و برخورد به پرونده‌هاي تخلف و مديران متخلف با قوه قضاييه است، تصريح كرد: نبايد كل جامعه را درگير كرد بلكه بايد با نظارت دقيق اعتماد مردم را‌جلب كرد.

عباس جديدي، معاون نظارت شورا نيز بر اين نظر بود كه هرگونه اسائه ادب به ساحت اعضاي شورا بايد مورد پيگرد قضايي قرار بگيرد. وي در عين حال پيشنهاد داد براي شفاف‌سازي كارگروهي تشكيل شود تا 31عضو شورا مورد رصد قرار گيرند.محمدمهدي تندگويان هم با بيان اينكه چند هفته پيش نسبت به فعاليت‌هاي سايت‌ها در فضاي مجازي هشدار داده بود گفت: اگر اين شبكه‌ها را جمع نكنيم آنها ما را جمع مي‌كنند.

احمد مسجدجامعي اما بر اين نظر بود كه نمي‌توان رسانه‌ها را نظارت و كنترل كرد. اين عضو شوراي شهر تهران گفت: اين اصولا فراتر از اختيارات ماست اما مي‌توانيم از حيثيت شورا دفاع كنيم و به‌نظرم يكي از مهم‌ترين وظايف هيأت رئيسه شورا دفاع از حيثيت شورا و تمام اعضاي آن است.

وي ادامه داد: قطعا بر ساحت سلامت خانم آباد گردي نمي‌نشيند اما وقتي يك نماينده به واسطه استفاده از حق نمايندگي خويش مورد شكايت قرار مي‌گيرد يا به خانواده وي اهانت مي‌شود آنجاست كه بايد خطر را احساس كرد. احمد حكيمي‌پور هم در ادامه جلسه بيان داشت: مردم به‌دنبال شفافيت هستند و اينكه اگر موضوعي را مطرح مي‌كنيم تنها براي شفاف‌سازي است. نظر مجتبي شاكري نيز اين بود كه شوراي شهر با بازنگري آيين‌نامه واگذاري املاك، اشكالات آن‌را برطرف كند.

از سوي ديگر محسن سرخو، عضو ديگر شوراي شهر تهران نيز گفت: بنده 2سال پيش پيشنهادي مطرح كردم كه تعاوني مسكن در شورا شكل گيرد و اعضاي شورا هم عضو اين تعاوني مسكن بشوند. وي همچنين با اشاره به بداخلاقي‌هاي برخي از سايت‌ها و رسانه‌ها گفت: افرادي در سايه قرار مي‌گيرند و با بزدلي پشت اين سايت‌ها سخناني را مي‌گويند كه حقيقت ندارد.

عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران نيز با انتقاد از انتشار گزارش‌ها در خصوص واگذاری املاک به برخی از اعضای شورای شهر در برخی رسانه‌ها اعلام کرد: چرا مسئله‌ای که هنوز اثبات نشده رسانه‌ای می‌شود؟ اسماعیل دوستی با ابراز تاسف از این که فضای مجازی به محلی برای انتشار موضوعاتی تبدیل شده است که صحت آن تایید نشده است، افزود: وقتی در کشور نهادهای نظارتی داریم و به نهاد نظارتی اعتقاد داریم چرا مسئله‌ای که هنوز اثبات نشده است را رسانه‌ای می‌کنیم و با آبروی مومنان بازی می‌کنیم.

کد N1413485

وبگردی