آفتاب

یک عضو کمیسیون فرهنگی: قوانین موجود، کف خواسته‌های زنان ایرانی است

یک عضو کمیسیون فرهنگی: قوانین موجود، کف خواسته‌های زنان ایرانی است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم گفت: قوانین موجود، کف خواسته های زنان ماست و ما اکنون باید قوانینی سوبسیدی بگذاریم و فرصت های بیشتری به خانم ها بدهیم تا عقب ماندگی هایی که در تاریخ اتفاق افتاده، جبران شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ حجت‌الاسلام مهدی شیخ گفت: همیشه مجالس قبلی و فعلی به دنبال عدالت بودند حتی از حد عدالت فراتر رفتند؛ عدالت در خصوص عدالت جنسیتی که مطرح می شود به این معناست که مثلا خانم ها و آقایان از شرایط برابر برخوردار باشند، اما می بینیم که دولت ها و مجالس پا را فراتر از عدالت جنسیتی گذاشتند و به سمت این حرکت کردند که یک فضای مناسبی جهت جبران این عقب افتادگی بگذارند. لذا سعی کردند سوبسیدهایی اختصاص دهند که این عقب افتادگی تاریخی بین حقوق زنان و مردان برطرف شود.

او به لزوم ایفای نقش انجمن های بانوان تأکید و اظهار کرد: انجمن های بانوان باید تلاش کنند که اگر جاهایی موارد نقضی وجود دارد روی آن موارد نقض کار مطالعاتی کرده و آنها را بیان کنند. از سوی دیگر برخی افراد باید دیدگاه های خود را تغییر دهند، تغیر دیدگاه آدم ها بسیار زمان بر است و یک بحث فرهنگی است. حتی خود خانم ها هم باید دیدگاه هایشان را تغییر دهند، در خیلی از موارد خانم ها هنوز به خود باوری نرسیدند؛ در حال حاضر در تخصصی ترین مساله درمانی شان در مسایل زنان و زایمان به مرد مراجعه می کنند و فکر می کنند با مراجعه به پزشک مرد، درمانشان بهتر انجام می شود در حالی که زن از جنس خودشان هست و بیماری هایشان را بهتر درک می کند و چه بسا بسیار بهتر عمل می کند بنابراین یک کار فرهنگی بزرگ و زمان بر می خواهد و لازم است انجمن ها، گروه ها و تشکل های بانوان باید پیشگام در این مساله باشند.

او فضای کشور در مورد حقوق زنان را فضایی مثبت ارزیابی کرد و گفت: در کمیسیون مطرح کردم که قوانین موجود، کف خواسته های زنان ماست و ما اکنون باید قوانینی سوبسیدی بگذاریم و فرصت های بیشتری به خانم ها بدهیم تا عقب ماندگی هایی که در تاریخ اتفاق افتاده، جبران شود.

شیخ در مورد حذف واژه «عدالت جنسیتی» از ماده 31 لایحه برنامه ششم توسعه و جایگزینی «تناسب جنسیتی» گفت: تناسب جنسیتی اقدام درستی نیست، عدالت جنسیتی واژه بهتری است؛ در جلسات صحبت کردیم و نظرات بر این بود که این واژه در برنامه بماند.

۴۷۴۷

کد N1413034

وبگردی