آفتاب

سنگاپور،‌ کشور تاکسی‌های بدون راننده در جهان

سنگاپور،‌ کشور تاکسی‌های بدون راننده در جهان

همشهری آنلاین: سنگاپور اولین کشور در جهان است که تاکسی‌های بدون راننده را در سیستم حمل و نقل عمومی خود می‌گنجاند.

براساس گزارش ساينس الرت،‌ شركت نو تونومي، شركتي كه اين پروژه را اجرايي مي‌كند، 6 خودروي بدون راننده را وارد سيستم حمل و نقل عمومي سنگاپور كرده‌است‌ كه مي‌توانند مسافران را از مبدا سوار كرده و به به مقصدشان برسانند.

پنگ كينگ پئونگ وزير حمل و نقل سنگاپور مي‌گويد اين كشور از نظر نيروي انساني و فضاي تردد دچار محدوديت‌هايي است و از اين رو براي غلبه بر اين محدوديت‌ها،‌ از قابليت‌هاي فناوري تاكسي‌هاي خوران بهره‌برداري خواهد شد تا ايده هاي حمل و نقلي جديدي مطرح شوند و تغييرات متحول‌كننده‌اي در سيستم حمل و نقل عمومي سنگاپور ايجاد شود.

البته اين سيستم جديد هنوز در مرحله آزمايشي به سر مي‌برد. خودروهاي اين سيستم بدون راننده محصول شركت ميتسوبيشي  و رنو، ميتسوبيشي i-Mievs و رنو Zoes هستند و تنها منطقه‌اي 6.5 كيلومتر مربعي از سنگاپور به نام وان-نورث را طي مي‌كنند و مسافران را از مناطقي خاص سوار كرده و در مناطقي خاص پياده مي‌كنند.

همچنين در مرحله آزمايشي يك راننده درون خودرو خواهد نشست تا در صورت لزوم كنترل خودرو را به دست بگيرد و همچنين يك محقق نيز در خودرو حضور دارد تا عملكرد تمامي سيستم‌هاي درون خودرو را زير نظر داشته‌باشد. در اين طرح آزمايشي تمامي اطلاعات فني مورد نياز درمورد خودروهاي بدون راننده گردآوري خواهد شد اما مهمتر از آن اين است كه مشخص شود آيا مسافران دوست دارند سوار خودرويي بدون راننده شوند؟

با اين‌همه مسافراني كه در اين دوره آزمايشي سوار چنين تاكسي‌هايي شوند، براي دريافت خدمات هزينه‌اي پرداخت نخواهند‌كرد. هدف اين است كه تا سال 2018 تعداد تاكسي‌هاي بدون راننده در ناوگان حمل و نقل عمومي سنگاپور و  تعداد ايستگاه‌هاي اين تاكسي‌ها افزايش پيدا كند و هدف نهايي نيز كاستن از تعداد خودروهايي است كه در خيابان‌هاي پرترافيك در حركتند.

به گفته شركت نو‌تونومي ناوگان تاكسي‌هاي بدون راننده مي‌توانند تعداد خودروهاي سنگاپور را از 900 هزار تا 300 هزار دستگاه كاهش دهند و اين كاهش مي‌تواند آغازگر تغييرات زيادي در ساختار خيابان‌هاي سنگاپور و صنعت خودروسازي شود. 

کد N1412858

وبگردی