آفتاب
عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم؛

از ساماندهی 2300 هنرمند در قالب ٨ انجمن تا تعامل دوسویه با اهالی فرهنگ و هنر و روحانیون

از ساماندهی 2300 هنرمند در قالب ٨ انجمن تا تعامل دوسویه با اهالی فرهنگ و هنر و روحانیون

تهران - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم، ساماندهی 2300 هنرمند در قالب هشت انجمن، برگزاری کنسرت های مختلف موسیقی، برپایی نمایشگاه های فرهنگی و هنری و تعامل خوب و دوسویه با روحانیون و اهالی فرهنگ و هنر را از جمله دستاوردهای این اداره کل در دولت یازدهم برشمرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی اجاق با گرامیداشت یاد و خاطرشهیدان رجایی و باهنر و تبریک این ایام به دولتمردان و مسئولان کشور، در تشریح عملکرد این مرکز در دولت یازدهم گفت: طبق بند الف ماده ٢٧ چگونگی اداره مناطق آزاد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعیین مدیرکل این وزارتخانه در قشم را به مدیرعامل این منطقه آزاد تفویض کرد.
وی افزود: تمامی بودجه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قشم از بودجه کلی منطقه آزاد تأمین شده و از سوی دیگر فعالیت های این اداره نیز زیر نظر مدیرعامل منطقه و البته در چارچوب سیاست های کلی وزارتخانه انجام می شود.
اجاق ادامه داد: قشم گرچه یک جزیره است اما در این منطقه روستاهای بسیاری وجود دارد و بخش قابل ‎ توجهی از مردم قشم، روستایی هستند به همین دلیل تجهیز کتابخانه های ٦٦ روستا به رایانه و ١٠ هزار جلد کتاب یکی از اقدامات مهم فرهنگی در این منطقه بود. در کنار آن، کتابخانه مرکزی شهر نیز تا حد خوبی به کتاب و سیستم رایانه آی تجهیز شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم به برگزاری جشنواره های متعدد در این منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: برای نخستین بار تئأتر ساحلی در قشم برگزار شد. برگزاری جشنواره «اردیبهشت تئأتر» نیز یکی دیگر فعالیت ها بود. برپایی جشنواره بومی محلی شعر هرمزگان نیز سال گذشته در قشم انجام شد.
وی با اشاره به مسابقات فوتبال هنرمندان جهان در قشم یادآور شد: در این مسابقات تیم های شرکت کننده در گروه های هفت نفره به رقابت با یکدیگر پرداختند. در حاشیه این مسابقات، اداره کل فرهنگ و ارشاد منطقه نمایشگاهی را تحت عنوان «گلستان هنر» برپا کرد.
اجاق افزود: در این نمایشگاه حدود ٢٠٠ اثر فاخر از برجسته ترین هنرمندان ایرانی در رشته های مختلف مانند تذهیب، خوش نویسی، عکاسی و نگارگری به مدت چهار روز به نمایش گذاشته شد. همچنین در این نمایشگاه تلاش شد بازدیدکنندگان خارجی با فرهنگ و رسوم اقوام ایرانی آشنا شوند و از سوی دیگر هنر ایرانی را بهتر بشناسند.
وی، برگزاری کنسرت های متعدد را یکی دیگر از نقاط عطف فعالیت های این اداره برشمرد و خاطرنشان کرد: به دلیل وجود تعامل خوب و دوسویه با امام جمعه و ائمه جماعت منطقه، علی رغم فشارهای وارده، تمامی کنسرت هایی که از سوی ارشاد مجوز داشتند، در آرامش کامل و با کیفیت مناسب برگزار شدند. امسال نیز با بهتر شدن وضعیت هوا، از مهر ماه برگزاری کنسرت ها از سر گرفته می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم با اشاره به نقش اثرگذار انجمن ها و تشکّل های فرهنگی و هنری بیان داشت: تعداد ٢٣٠٠ هنرمند در قالب هشت انجمن به صورت ساماندهی شده در حال فعالیت هستند. از سوی دیگر با همکاری و مساعدت مدیرعامل منطقه، ساختمانی نیز برای کانون انجمن ها درنظر گرفته شده است که همه انجمن ها در آن حضور دارند.
وی افزود: در مکان هایی که بازدید عمومی دارند مانند پاساژها، ایستگاه های فرهنگی و هنری دایر شده است که هنرمندان در آنها به خلق اثر هنری می پردازند و مردم ضمن بازدید از آثار هنری، می توانند اقدام به خرید آنها کنند. از سوی دیگر این اقدام به نوعی ورک شاپ خوبی نیز برای علاقمندان محسوب می شود.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم گفت: برگزاری دوره ها و کلاس های آموزشی متعددی برای هنرآموزی و مهارت افزایی هنرمندان با حضور اساتید ملی یکی از اولویت های کاری در سال جاری و آینده است.
اجاق گفت: به دلیل وجود تعامل خوب و دوسویه با روحانیون منطقه، تمامی کنسرت هایی که از سوی ارشاد مجوز داشتند، در آرامش کامل و با کیفیت مناسب برگزار شدند.
دوم تا هشتم شهریور ماه به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است.
فراهنگ ** 1355 ** 1071
کد N1412829

وبگردی