آفتاب
استاد دانشگاه زیتونه تونس:

اندیشه‌های امام خمینی(ره) فانوسی برای جوامع اسلامی است

اندیشه‌های امام خمینی(ره) فانوسی برای جوامع اسلامی است

منجیه سویحی، در نشست بررسی اندیشه‌های شیخ محمد الخضر حسین در تونس، گفت: اندیشه‌های حضرت امام (ره) فانوسی برای جوامع اسلامی است

به گزارش خبرگزاری مهر، به همت رایزنی فرهنگی ایران در تونس، نشست علمی بررسی آراء شیخ محمد الخضر حسین از علماء، نخبگان و مبارزان دوره استعمار فرانسه با حضور جمعی از اندیشمندان، تاریخ‌دانان و اساتید دانشگاه، برگزار شد.

محمد اسدی موحد، رایزن فرهنگی ایران در تونس طی سخنانی، در این نشست گفت: هدف از برگزاری این نشست علمی و فرهنگی، آشنایی با آراء و اندیشه‌های شیخ محمد الخضر حسین، از داعیان و رهبران مبارزه با استعمار و از پیشگامان دعوت به وحدت اسلامی و امت اسلامی، است.

رایزن فرهنگی کشورمان به جایگاه علمی و خدمات شیخ محمد الخضر حسین اشاره کرد و گفت: به جهت افکار وحدت‌بخش وی و خدماتی که به مسلمانان به ویژه مردم کشورهای تونس، الجزایر، مصر و شام انجام داده‌اند، برخی از محققین و تحلیلگران افکار او را با افکار امام خمینی (ره) تشبیه می‌کنند.

اسدی‌موحد ادامه داد: این دو عالم برجسته، تلاش‌های بسیاری را در ایجاد وحدت و هویت بخشیدن به مسلمانان انجام داده‌اند و هر دو بر این باور بودند که فعالیت‌ها و معارف قرآنی و الهی در جامعه اسلامی می‌تواند بشریت و مسلمانان را به سعادت برساند. 

محمد مواعده، از اساتید دانشگاه و تاریخ‌شناس در این نشست علمی گفت: برگزاری اینگونه نشست‌ها در عصر کنونی که مسلمانان به جان هم افتاده‌اند باعث ایجاد وحدت و تقویت بیشتر صفوف مسلمانان می‌شود.

وی در ادامه به تأسیس مرکز گفتگوهای بین مذاهب اشاره کرد و خواستار همکاری رایزنی فرهنگی ایران با این مرکز در برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های فرهنگی شد.

خانم منجیه سویحی، از دانشگاه زیتونه به تأثیر اندیشه‌ها و افکار شیخ محمد الخضر حسین اشاره کرد و گفت: علمایی چون شیخ محمد الخضر حسین زندگی خود را وقف مسلمانان کرده‌اند و با به جان خریدن مشکلات تبعید و دوری و هجرت، توانسته‌اند در راه وحدت اسلامی گام بردارند.

استاد دانشگاه زیتونه به زندگی امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: این علمای بزرگ برای امت اسلامی همچون چراغ راهی هستند که با تلاش‌ها و مجاهدت‌های خود اسلام را حفظ کرده‌اند.

در پایان این مراسم، طاهر بن سلمه، استاد دانشگاه سوسه و مؤلف دو کتاب درباره شخصیت شیخ محمد الخضر حسین ضمن اشاره به افق فکری امام خمینی (ره) و شیخ محمد الخضر حسین گفت: این دو عالم بزرگ یکی شیعه و دیگر از اهل سنت، در خصوص مسائل اصیل جهان اسلام از جمله عدالت، حکومت در اسلام، معارف قرآنی و وحدت بین مسلمانان اتفاق نظر دارند

کد N1412713

وبگردی