آفتاب

آخرین روز از جشنواره نمایش عروسکی چگونه گذشت؟

آخرین روز از جشنواره نمایش عروسکی چگونه گذشت؟

تهران -ایرنا - آخرین روز از شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک همچنان شاهد اجراهای مختلف و شادی و نشاط کودکان علاقه مند به همراه پدران ومادران خود بود که به تماشای این تئاترها نشستند.

به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک ،تمامی نمایش هایی که به روی صحنه رفت به هنرمند کشورمان داود رشیدی تقدیم شد.

مخاطبانی که منتظر ملاقات با گودو بودند
«ملاقات با گودو درکافه پایتخت با پانزده درصد تخفیف» به کارگردانی غزل اسکندرنژاد در دو سانس به روی صحنه رفت، این اجرا داستانی را روایت می کند که در یک روز معمولی مانند تمام روزها کارکنان کافه ای قدیمی و نه چندان شناخته شده به نام کافه پایتخت سرگرم امور متداول روزانه در کافه هستند. مباشر گودو در یک تماس تلفنی با کافه، اعلام می کند که گودو در پنجاهمین سالروز افتتاح کافه پایتخت برای ایراد سخرانی تاریخی خود به آنجا خواهد رفت. کارکنان در تکاپوی آماده سازی کافه می افتند با آرزوهایی در دل و سوال هایی که در سرشان دارند...
این اجرا در پایان نیز توسط غزل اسکندرنژاد علاوه بر داود رشیدی به پدر مریم آشوری یکی از بازی دهنده های عروسک این نمایش که به تازگی از دنیا رفته اند تقدیم شد، آشوری علیرغم این اتفاق بر روی صحنه حاضر شده بود و در ادامه مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی به عنوان تشکر دسته گلی را به وی اهدا کرد. این نمایش با استقبال خوبی از سوی مردم روبه رو شد که در بین آنها می توان به هنگامه مفید رییس هیات مدیره انجمن نمایش گران عروسکی و محمد اعلمی نمایش گر عروسکی اشاره کرد.

ابرهای صورتی حسن معجونی در تالار قشقایی
این نمایش به کارگردانی حسن معجونی که توسط دو بازیگر کیوان سررشته و الکا هدایت به روی صحنه رفت، این اجرا ماجرای سفر یک پسر جوان از حبس خانگی به خدمت سربازی، از سربازی به جنگ، از جنگ به خاک دشمن و پس از آن به مرگ را روایت می کند. در بین تماشاگران ابر «صورتی» ایدویا اوتگی مارتینز دبیر اتحادیه یونیما نیز حضور داشت.

«غول بزرگ مهربون» در تالار هنر
غول بزرگ مهربون به کارگردانی مریم کاظمی در دو سانس به اجرا درآمد، این نمایش داستان دختری به نام سوفی است که ربوده و به سرزمین غول ها برده می شود و در آنجا با یک غول بزرگ دوست می شود که بر خلاف دیگران مهربان است...
در آخرین روز از جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک همچنان حال و هوای تئاتر شهر ودیگر سالن ها دیدنی بود و به طور حتم کودکان از اینکه چند روزی همه چیز به آنها تعلق داشت خوشحال بودند و آن را می شد از حال خوبی که داشتند فهمید. البته از این جشنواره بزرگترها نیز استفاده کردند هم از طریق اجراهایی که مختص به آنها بود و هم در همراهی فرزندان خود در این روزهایی که شاید خودشان نیز به فضای دوران کودکی برگشته بودند، برای نمایش گران و کارگردانان هم استقبال از اجراهایشان و اینکه نتیجه ماه هایی که زحمت کشیده اند را به نوعی با حضور مردم دریافت کرده بودند بسیار خوشحال کننده بود .
آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران روز یکشنبه ساعت 20:30 در سالن اصلی تئاتر شهر با حضور هنرمندان این عرصه برگزار خواهد شد.

شهرام لاسمی: جشنواره زمینه را برای آشنایی مردم با نمایش عروسکی آماده می کند
شهرام لاسمی که با شخصیت قلقلی برای کودکان دیروز خاطره ساز است، گفت: حضور پیشکسوتان و جوانان در گردهمایی و جشنواره های نمایش عروسکی باعث آشنایی مردم با این هنر نمایشی می شود.
شهرام لاسمی را همگان با ایفای نقش قلقلی می شناسند، وی برای اولین بار در سال 1364 در حالی که 21 سال داشت، به توصیه فریماه فرهی در برنامه ای به نام «بازی، شادی، تماشا» شرکت کرد. او کار هنری را از تئاتر تلویزیونی «رؤیاهای احتکارالسلطان» آغاز کرد و بعد از بازی در چند تله تئاتر، برای بازی در برنامه روتین خردسالان «بازی، شادی، تماشا» به گروه کودک و نوجوان شبکه دوم سیما دعوت شد. وی در خصوص تاثیر اجراهای عروسکی در قالب جشنواره بر آشنایی هرچه بیشتر مردم با این هنر در گفتگو با ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک گفت: این گردهمایی تاثیر بسیاری زیادی دارد به دلیل اینکه با عروسک ها به راحتی می شود ارتباط برقرار کرد و ضمن اینکه عروسک برای بچه ها جذاب است و از آن طریق می توانیم به آنها پیام خود را برسانیم.
وی درباره اجراهای خیابانی و صحنه ای جشنواره عنوان کرد: به نظرمن در مورد عروسک هایی که تا به حال دیده نشده اند اجراهای خیابانی می تواند موثر واقع شود اما عروسک های که به مراتب شناخته شده تر هستند در اجراهای صحنه ای هم موفق خواهند بود.
لاسمی در خصوص حضور پیشکسوتان در این عرصه اظهار داشت: حضور کسانی که در این زمینه پیشکسوت هستند صد در صد می تواند قابل توجه و مثمر ثمر باشد و باعث دلگرمی جوان ها شود.
بازیگر شخصیت «قلقلی» درباره اهمیت اجراهای سنتی عروسکی بیان کرد: من احساس می کنم که زندگی ما امروزه به سمت و سوی دیگری رفته است و مردم درگیر روزمره گی شده اند و سنت ما در حال فراموشی است که باید به واسطه اجراهای این چنینی و دعوت از هنرمندان مردم را به این سمت جذب کنیم و فرهنگ قدیمی ایران را به فرزندانمان یادآور شویم تا فرهنگ این مرز و بوم از بین نرود.
وی افزود: ما به جز چند عروسک شناخته شده در حال حاضر عروسک دیگری نداریم در صورتیکه عروسک ها می توانند ارتباط بسیار خوبی را با بزرگترها برقرار کنند و حتی نقش یک سوپراستار را برای مردم ایفا کنند و خانواده ها را از دیدن برنامه هایی که مفید نیستند باز دارد و به خود علاقه مند کنند. ما باید در برگزاری این برنامه ها بیشتر تلاش کنیم و تعداد آنها را ارتقا دهیم و همچنین نمایش های عروسکی در مدارس را راه اندازی کنیم که این هنر به دست فراموشی سپرده نشود و تلویزیون نیز به کارهایی از این دست بیشتر بپردازد.
فراهنگ 9362 ** 1568
کد N1412635

وبگردی