آفتاب

بسیاری از مرگ های اخیر مراکز درمانی بخاطر عفونت بیمارستانی بوده است

بسیاری از مرگ های اخیر مراکز درمانی بخاطر عفونت بیمارستانی بوده است

تهران - ایرنا - معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بسیاری از اتفاقات ناخوشایند ماه های اخیر در بیمارستان های سینای اهواز، ولیعصر تهران و جم تهران به علت عفونت های بیمارستانی است.

گزارش خبرنگار سلامت ایرنا ، دکتر علی ماهر در ششمین کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون در سالن همایش های رازی افزود: گسترش عفونت در بدن بیماران منجر به مرگ افرادی شد که گاهی از بهترین های مملکت بودند؛ بسیاری از اتفاقات ناخوشایند در عرصه سلامت به عدم دقت به عفونت های بیمارستانی بازمی گردد.
وی تاکید کرد : هنگامی که به ریشه شیوع عفونت های بیمارستانی نگاه می کنیم به عدم رعایت بهداشت دست می رسیم.
معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت، تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از بیمارستان ها هنگامی که برای بازرسی مراجعه می کنیم به سرعت مساله «عدم رعایت بهداشت دست» دیده می شود و در چند اتفاق اخیر شیوع عفونت ها از طریق عدم رعایت بهداشت دست صورت گرفته است و این مساله زنگ خطر بزرگی به شمار می رود.
ماهر گفت: هرچند عفونت های بیمارستانی در مقابل مسائلی مانند توسعه بیمارستان کمتر به چشم می آید اما می تواند فاجعه ای بیافریند که امکان فرار از آن کم است و هزینه های زیادی به جامعه تحمیل می کند.
وی افزود: محیط ، آزمایشگاه ، پایش و ارزشیابی و ارتباط با سلامت همگانی از اجزای اصلی برنامه پیشگیری و کنترل عفونت به شمار می روند ؛ طی یک سال گذشته ، سلامت و ایمنی بیمار در بیمارستان ها جدی تر گرفته شده و الزام قانونی اجرای برنامه پیشگیری و کنترل عفونت و نسل سوم اعتبار بخشی بر حول محور ایمنی بیمار و کنترل عفونت طراحی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به معضل کمبود نیرو در بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: سیستم های گزارش دهی عفونت های بیمارستانی ، نقش مهمی در کاهش عفونت ها دارد که در برنامه عملیاتی درمان گنجانده شده است.
ماهر گفت: همچنین امید است با تکنولوژی جدید ، حجم پسماندهای بیمارستانی را کاهش داده و بی خطرسازی پسماندها در محل بیمارستان ها به حداکثر میزان خود برسد.
گفتنی است ششمین کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون ، فردا به کار خود پایان خواهد داد.
برپایی نمایشگاه تجهیزات پزشکی و تقدیر از آثار و تحقیقات برتر و پیشگامان تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت از جمله تقدیر از پروفسور علیرضا یلدا چهره ماندگار رشته پزشکی (بیماری های عفونی) از برنامه های جانبی این کنگره بود.
اجتمام(3)**9185 ** 1418
کد N1412533

وبگردی