آفتاب

در بانک کشاورزی بنگاه‌داری نداریم

در بانک کشاورزی بنگاه‌داری نداریم

ایلنا: مدیر عامل بانک کشاورزی گفت: به منظور افزایش بهره‌وری در حوزه دام و طیور و مدرنیزه کردن این بخش 844 میلیارد تومان به این حوزه تخصیص داده شد و برای امسال سقفی برای مکانیزاسیون در نظر نگرفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ، جعفر شهیدزاده پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری به مناسب هفته دولت با اشاره به اقدامات گسترده بانک کشاورزی پس از برجام اظهار داشت: بخش بین‌الملل این بانک پس از برجام موفق شد گسترش دهد.

وی افزود: در بخش مدیریت مصرف و توسعه کشت‌های متراکم پرورش ماهی در قفس و استفاده از زنجیره تامین و پشتیبانی مالی تلاش زیادی صورت گرفته تا بتوانیم نظرات رهبری را به اجرا درآوریم.

وی گفت: کشت‌های متراکم و پرورش ماهی در قفس مبتنی بر دانش و تکنولوژی‌های جدید است که در غرب اجرا شده و در ایران بومی سازی شده‌اند.

رشد بیش از 5 درصدی در بخش کشاورزی

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه بیشترین رشد را در حوزه کشاورزی شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: هر چند در ابتدای دولت یازدهم ذخیره استراتژیک کشور کمتر از یک هفته بود اما هم اکنون بیش از 10 ماه ذخیره برای امنیت غذایی داریم و شاهد رشد 5 درصدی این بخش نسبت به سایر بخش‌ها هستیم.

وی گفت: همچنین تراز صادرات‌مان نسبت به واردات پیشی گرفته که این اتفاق تنها با پشتیبانی تولید ملی رخ داده است.

شهید زاده افزود: با توسعه کشت گلخانه‌ای و صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌ها و تولید محصولات گوناگون برای تامین نیاز داخلی از اهداف ماست که در این راستا برای امسال هزار و 800 هکتار هدف‌گزاری شده که تاکنون 300 هکتار آن اجرا شده است که تنها با پشتیبانی مردم و دولت و بانک کشاورزی این اهداف محقق شده است.

وی با اشاره به پروژه تولید آبزیان گفت: ظرفیت این پروژه 20 هزار تن بود که امسال 10 هزار تن آن اجرایی شده و امیدواریم تا آذرماه به پایان برسد.

بیش از 800 میلیارد تومان به مدرنیزه کردن ادوات کشاورزی تخفیف داده شد

شهیدزاده با اشاره به افزایش ضریب مکانیزه کردن ماشین‌آلات کشاورزی گفت: به منظور افزایش بهره‌وری در حوزه دام و طیور و مدرنیزه کردن این بخش 844 میلیارد تومان به این حوزه تخصیص داده شد و برای امسال سقفی برای مکانیزاسیون در نظر نگرفته.

رتبه برتر بانک کشاورزی نسبت به سایر بانک‌ها

مدیر عامل بانک کشاورزی با اشاره به کاهش نرخ تسهیلات سرمایه‌گذاری از 18 به 15 درصد گفت: ما در نظر داریم این نرخ را سه درصد زیر نرخ مصوب شورای پول و اعتبار برای افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کشاورزی دارند تعیین کنیم.

وی افزود: تا 15 شهریورماه کل تعهدات خود را به بنگاه‌های کوچک و متوسط بخش کشاورزی عملی خواهیم کرد

وی افزود: مهمترین برنامه ما حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و سیستم‌های نوین آبیاری است.

500 میلیون دلار به سیستم‌های نوین آبیاری تخصیص داده شد

مدیر عامل بانک کشاورزی افزود: به منظور توسعه سیستم‌های نوین آبیاری 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی با بهره‌ پایین در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفت تا از این پس شاهد صرفه‌جویی 70 تا 80 درصدی در مصرف آب باشیم.

وی گفت: ما بالاترین جذب منابع از صندوق توسعه ملی را داشته‌ایم هر چند بخش کوچکی از این منابع در اختیار بانک‌های غیرتخصصی بود ما درخواست کردیم همه منابع را در اختیار بانک کشاورزی قرار دهند.

5 هزار میلیارد ریال به بانک کشاورزی تخصیص یافت

وی خاطرنشان کرد: سال 94 از سوی دولت 5 هزار میلیارد ریال به بانک کشاورزی تخصیص داده شد و در کل 50 هزار میلیارد ریال برای افزایش سرمایه بانک‌های کشاورزی، سپه و ملی از سوی دولت در نظر گرفته شده بود برای امسال نیز کمیسیون کشاورزی در نظر دارد متناسب با راهبردهای بانک کشاورزی افزایش سرمایه داشته باشد.

تعامل با 70 کارگزار خارجی

شهید زاده افزود: هم اکنون بیش از 70 کارگزار اروپایی ، کره‌ای ، چینی ، آفریقایی و ترکیه‌ای با ما کار می‌کنند که در بین بانک‌های دولتی و خصوصی بانک کشاورزی بیشترین کارگزاری را دارد.

وی گفت: در سال گذشته 4 میلیارد دلار ال سی باز کردیم که 70 درصد از این میزان مربوط به ال سی های نهاده‌های بخش کشاورزی و صنایع وابسته است.

برداشت گندم امسال دور از انتظار بود

شهیدزاده با اشاره به خرید گندم و پرداخت منابع آن به کشاورزان گفت: در سال 92 برداشت گندم 4.8 میلیون تن بود و رقم خرید آن 4 هزار میلیارد تومان انجام شد. در سال 93 میزان برداشت 8 میلیون تن و رقم خرید آن به 9.300 هزار میلیارد تومان رسید و در سال 94 میزان برداشت گندم به 11.1 میلیون تن و رقم خرید آن به 14 هزار میلیارد تومان رسید.

وی گفت: پیش‌بینی ما برای امسال خرید 9 میلیون تن گندم بود که 2 میلیون تن بیش از انتظارات ما گندم برداشت شد که امیدواریم تا 2 ماه آینده 100 درصد پول کشاورزان را بپردازیم.

وی افزود: تاکنون 6 هزار میلیارد تومان برای پرداخت به کشاورزان آماده شده و با فروش اوراق 3 هزار میلیارد تومان دیگر به دست می‌آید و منابع آن در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

80 درصد خسارت‌ها پرداخت شده است

شهیدزاده گفت: در قراردادهای جدید 80 درصد خسارت‌ها پرداخت شده است و در بخش بیمه تراکتور و کمباین 50 درصد بیمه را بانک انجام می‌دهد و 50 درصد دیگر بیمه اعتباری صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا در مورد بنگاهداری بانک کشاورزی گفت: بانک کشاورزی تا 95 درصد از پرداخت تسهیلات بانکی را به کشاورزان می‌دهد و منابعی با عنوان بنگاهداری ندارد.

وی افزود: در دور قبلی تمامی شرکت‌هایی که مربوط به بانک کشاورزی بود (40 شرکت ) به بخش خصوصی واگذار شد و اکثر بنگاه‌های فروخته شده بر اساس تملیک به دست ما رسیده بود و آنچه هم اکنون داریم یک سری بنگاه‌های حاکمیتی است و چند صرافی و کارگزاری زیرمجموعه بانک کشاورزی هستند و ما در کل بنگاهداری نداریم البته در بانک‌های دیگر تامین ای پی اس می‌کنند که ابزاری حاکمیتی برای تجهیز منابع است.

شهیدزاده گفت: صرافی این بانک در دور تحریم‌ها کمک زیادی به مشتریان کرد البته هنوز هم برخی بانک‌های بزرگ تنوانستند از طریق این صرافی با ما کار کنند و ما یک شرکت به نام بانک زمین در اختیار داریم که می‌تواند به کشاورزان و فارغ‌التحصیلان در بخش اشتغال کمک کند.

11 هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: در پایان سال 94 دولت حدود 5 هزار و 105 میلیارد تومان از طلب ما را از صندوق بیمه به عهده گرفت اما در مجموع طلب ما از دولت بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان می‌شود و قرار شده از محل صدور اسناد خزانه اسلامی بخشی از این بدهی پرداخت شود و در سال‌های آینده نیز در بودجه دیده شود.

تغییر الگوی کشت از اولویت‌های ماست

وی گفت: در صورتی که برخی از محصولات مانند هندوانه در گلخانه و در فضای بسته کاشته شود تا 90 درصد از مصرف آب کم می‌شود و ما در حال حاضر 750 هکتار گلخانه به روش اروپایی در کرمان راه‌اندازی کردیم و در صورتی که در الگوی کشت تغییر ایجاد شود و سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت پذیرد می‌توان صادرات مستمر و پایدار در این بخش را شاهد بود.

 

کد N1412353

وبگردی