آفتاب

توضیحات دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مورد میزان ساعات درس دینی در مدارس

توضیحات دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مورد میزان ساعات درس دینی در مدارس

تهران-ایرنا- دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه کاسته شدن از ساعت درس دینی کمترین میزان کاهش ساعت دروس بوده است از افزایش ساعت درس دینی و قرآن در رشته علوم انسانی خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهدی نویدادهم با اشاره به حضورش در شصت مین نشست شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ارائه گزارش درباره چگونگی تغییرات پیش بینی شده در برنامه و عناوین دروس دوره تحصیلی در آموزش و پرورش، گفت: یکی از موضوعات این جلسه بررسی کاهش ساعت درس دینی در سال تحصیلی جدید بود که بر اساس گزارش هایی که در اختیار شورای حوزوی قرار گرفته بود اعضای این شورا پرسش هایی در زمینه چگونگی این کاهش داشتند و من با حضور در این جلسه توضیحاتی را ارائه دادم.
وی در مورد روند طی شده در تصویب تغییرات اظهار کرد: بعد از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم بود تمام مؤلفه های تعلیم و تربیت مورد بازنگری قرار گیرند که از آن جمله اهداف دوره های تحصیلی، جدول دروس و عناوین و محتوای کتاب های درسی بوده است.
وی ادامه داد: برای تحقق این مهم که نقش بسیار عمیقی در فرآیند تحول آفرینی نظام آموزش و پرورش دارد سازمان پژوهش برنامه ریزی آموزشی که متولی زیرنظام برنامه های درسی است پیشنهاداتی را تنظیم و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه داد که این پیشنهادات بعد از بررسی در جلسات و کمیسیون های کارشناسی در صحن علنی شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که یکی از این مصوبات ناظر به تعداد ساعات و جدول دروس بود، اظهار کرد: با توجه به این که بر اساس مفاد سند تحول بنیادین، مأموریت های جدیدی برای آموزش و پرورش پیش بینی شده است باید جدول دروس و عناوین دروس به گونه ای مورد بازنگری قرار می گرفت که زمینه ارائه دروس و محتوای جدید نیز فراهم می آمد.

** اضافه شدن درس سواد رسانه ای
نوید ادهم به عنوان مثال به تأکید جدی سند تحول بر تربیت فناورانه دانش آموزان اشاره کرد و گفت: بر این اساس دانش آموزان بایستی مهارت مواجهه هوشمندانه با فناوری های جدید را در مدارس و کلاس های درس کسب کنند و اقتضای این توانمندی داشتن درسی تحت عنوان سواد رسانه ای است که تا پیش از این در جدول دروس آموزش و پرورش وجود نداشته است.
وی از درس هایی با عناوین مدیریت خانواده و سبک زندگی که به گفته او مورد تصریح و تأکید مقام معظم رهبری بوده به عنوان دو درس جدید در برنامه آموزش و پرورش نام برد و گفت: لازمه اضافه شدن این دروس این است که یا ما ساعت حضور دانش آموزان را در مدرسه افزایش دهیم و یا در تعداد ساعات دروس قبلی به گونه ای اصلاحات انجام دهیم که بتوانیم زمانی برای دروس جدید فراهم آوریم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به امکان پذیر نبودن افزایش ساعات حضور دانش آموزان در مدارس، گفت: وزارت آموزش و پرورش بعد از بررسی های کارشناسی به این نتیجه رسید که با تغییر ساعات دروس امکان تقویت بعضی از درس ها و امکان ارائه دروس جدید را فراهم آورد.

** دینی کمترین کاهش ساعت را داشته
وی با بیان این که کاهش ساعت فقط در مورد درس دینی نبوده و دروس ریاضی، فیزیک، شیمی، زمین شناسی و آموزش زبان را نیز شامل می شود، اظهار کرد: اتفاقاً دروس دینی و قرآن کمترین میزان کاهش را داشته و در حالی که در نظام گذشته در طول 12 سال، 46 ساعت آموزش دینی و قرآن در رشته های ریاضی و علوم تجربی ارائه می شد، این میزان در جدول جدید تنها یک ساعت کاهش داشته و به 45 ساعت تغییر یافته است.

** افزایش ساعات درس دینی در علوم انسانی
نوید ادهم افزود: تغییرات اعمال شده صرفاً کاهشی نبوده و حتی در رشته علوم انسانی آموزش دینی و قرآن از 46 ساعت به 50 ساعت افزایش پیدا کرده است.
وی همچنین با اشاره به محل سؤال بودن محتوای دروس افزوده شده جدید، یعنی سواد رسانه ای، مدیریت خانواده و سبک زندگی از سوی اعضای شورای حوزوی، گفت: پرسش این عزیزان این بود که با توجه به قرار گرفتن این دروس در دایره علوم انسانی و امکان تأثیرپذیری از اندیشه غربی چه پیش بینی هایی در طراحی این دروس صورت گرفته و آیا ملاحظات کافی در این زمینه وجود دارد که تأکید شد تدوین این دروس قطعاً با رویکرد اسلامی و مبتنی بر معارف اسلامی صورت خواهد گرفت.
نوید ادهم در پایان افزود: پس از این توضیحات اعضای شورای تخصصی حوزوی از توضیحات آموزش و پرورش و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش اعلام حمایت کرده و بر توجه ویژه به تبیین محتوای دروس و التزام به رعایت مبانی معارف اسلامی در تدوین این محتوا تأکید کردند.
فراهنگ**9187** 1568
کد N1412338

وبگردی