آفتاب
به بهانه سفر «اوباما»؛

لائوس، دروازه طلایی نفوذ آمریکا به اقیانوس آرام

لائوس، دروازه طلایی نفوذ آمریکا به اقیانوس آرام

«اوباما» در حالی به عنوان نخستین رئیس جمهوری آمریکا راهی اجلاس هفته آینده لائوس می شود که امیدوار است این کشور استراتژیک آسیا–پاسیفک را به سمت متحد جدید خود ویتنام هدایت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، لائوس با کمتر از هفت میلیون نفر جمعیت معمولا نقش بسزایی در معادلات دیپلماتیک ایفا نمی کند با این حال این کشور آسیا-پاسیفیک هفته آینده میزبان نشستی با حضور رهبران جهان از جمله «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکاست تا در واپسین ماه های زمامداریش، شاهد آخرین تلاش وی در جهت توازن سیاست «چرخش به آسیا» واشنگتن باشد.

 این رویکرد که در سال های اخیر یکی از اصول سیاست خارجی دولت واشنگتن را تشکیل داده است، راهبردی است که در درجه نخست با هدف مهار قدرت یابی نظامی و اقتصادی چین در آسیا-پاسیفیک اتخاذ می شود.

اوباما نخستین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که در دوره زمامداری خود به لائوس سفر می کند آن هم در شرایطی که رد پای پروژه های عمرانی همسایه شمالی (چین) در جای جای این کشور به چشم می خورد حال آنکه واشنگتن همچنان امیدوار است به یمن دولت جدید وینتیان که از آوریل سال میلادی جاری (۲۰۱۶) به قدرت رسیده، باب تازه ای در مذاکرات دوجانبه باز شود.

 به عقیده کارشناسان، دولت جدید لائوس آمادگی لازم برای دوری گزیدن از چین و در عوض تکیه هر چه بیشتر به همسایه دیگر خود، ویتنام، را دارد.

 اهمیت این تغییر رویکرد زمانی مشخص می شود که به مطالبات ویتنام در مناقشات دریای چین جنوبی نگاهی بیاندازیم و ببینیم که این کشور علیرغم زخمی که از جنگ با آمریکا به چهره دارد در سال های اخیر تا حدی به واشنگتن نزدیک شده که احتمال می رود به زودی مناسبات دوستانه شان به عقد پیمان امنیتی بین دو کشور منجر شود.

از سوی دیگر، لائوس به لحاظ فرهنگی قرابت بیشتری با ویتنام دارد تا چین و اغلب اعضای دولت جدید وینتیان هم تحصیلات خود را در آنجا گذرانده اند.

از آن گذشته، لائوس به لحاظ راهبردی برای ویتنام و چین بسیار مهم تلقی می شود. ویتنام مرز خاکی طولانی با لائوس دارد که به این کشور اجازه دستیابی به بازارهای تایلند و حتی فراتر از آن را می دهد.

در مقابل، چین هم به لائوس به چشم دروازه کلیدی برای راه یابی به آسیای جنوب شرقی در بازتعریف سیاست «جاده ابریشم» نگاه می کند.

لائوس که در حال توسعه پروژه نیروگاه های برق آبی در مسیر «مکانگ» یکی از طولانی ترین رودخانه های جهان است، قابلیت تبدیل شدن به «باتری انرژی آسیا» را دارد.

اگرچه بازخوانی سیاست لائوس به دلیل عدم تمایل رهبران این کشور به برقراری ارتباط بسیار مشکل است اما برخی تغییرات اخیر، دیپلمات های غربی را به نفوذ به پشت دروازه های طلایی این کشور آسیا-پاسیفیک امیدوار کرده است.

تغییر دولت وینتیان، تمایل ویتنام به تحکیم رابطه با آمریکا، تهوری که حکم اخیر دادگاه لاهه به الگو برداری از رفتار عصیان گرایانه فیلیپین در مناقشات دریای چین جنوبی داده است و مواردی از این دست، زمینه اولین سفر یک رئیس جمهور آمریکایی از لائوس را فراهم کرده است.

به گفته کارشناس اندیشکده «مطالعات بین المللی و راهبردی» آمریکا، نفعی که واشنگتن در لائوس دنبال می کند استقلال این کشور آسیا-پاسیفک در حدی است که مانع از شکل گیری رابطه ای مشابه آنچه که اکنون بین کامبوج-چین وجود دارد، شود.

کامبوج یکی از ده کشور عضو آ سه آن است که در نشست اخیر این اتحادیه مانع از صدور بیانیه علیه نقش پکن در مناقشات دریای چین جنوبی شد.

کد N1412136

وبگردی