آفتاب

مطهری: شورای نگهبان نمی تواند بر اساس ماده 73 قانون انتخابات، آرای یک منتخب را باطل کند

مطهری: شورای نگهبان نمی تواند بر اساس ماده 73 قانون انتخابات، آرای یک منتخب را باطل کند

تهران- ایرنا- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه در انتخابات مجلس، شورای نگهبان فقط می تواند براساس ماده 19 قانون انتخابات آرا را باطل کند، گفت: ماده 73 قانون انتخابات صرفا ناظر به کل حوزه انتخابیه است نه یک منتخب.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی مطهری در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در موافقت با بند 2 «طرح استفساریه تبصره3 ماده 52 و ماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» اظهار داشت: شورای نگهبان با استناد به ماده 73 قانون انتخابات مجلس سلامت انتخابات یک حوزه انتخابیه را تایید کرده اما آرای یکی از منتخبان را باطل کرده است که ما با این استفساریه قصد داشتیم این راه را ببندیم.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در قسمتی از استفساریه جمله «ابطال آرای یک منتخب صرفا در صورتی است که از مصادیق ماده 19 این قانون باشد» اضافه شده است، ادامه داد: اگر در حوزه انتخابیه ای با 5 نفر نماینده، کسی تقلب کرده باشد یعنی با خرید آرا یا تهدید، کسب رأی کرده باشد، شورای نگهبان صرفا مستند به یکی از بندهای ماده 19 این قانون، می تواند آرای همان فرد را باطل اعلام کند و غیر از آن نمی تواند آرای منتخبی را باطل کند.
مطهری با تاکید براینکه این موضوع اگرچه در هیأت حل اختلاف نیز مطرح شد، اما هیچ وقت حکمی از آن ابلاغ نشده است، تصریح کرد: از طرفی نماینده مخالف این طرح استفساریه می گوید با این طرح، تفسیر قانون اساسی صورت گرفته است اما اینطور نیست و تفسیر قانون عادی صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین نماینده مخالف می گوید طبق این استفساریه اگر آرای یک منتخب باطل شود برای بقیه هم باطل می شود، اما اینگونه نیست.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه تایید سلامت انتخابات یک حوزه انتخابیه برای همه منتخبان است، اظهار داشت: در این استفساریه قانونگذاری جدیدی صورت نگرفته و صرفا پاسخ استفساریه مثبت داده شده و توضیحی ارائه شده که قانونگذاری جدید نیست.
به گزارش ایرنا، در بند 2 این استفساریه این سوال مطرح شده است که آیا عبارت «ابطال انتخابات» در ماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب هفتم آذرماه سال 78 و اصلاحات بعدی آن، صرفا ناظر به کل حوزه انتخابیه است یا می تواند ناظر به هریک از منتخبان نیز باشد؟
در پاسخ این سوال آمده است: بلی، منظور قانونگذار از عبارت «ابطال انتخابات» مندرج در ماده 73 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب هفتم آذرماه 78 و اصلاحات بعدی آن صرفا ناظر به کل حوزه انتخابیه است و نه برخی از منتخبان. ابطال آرای یک منتخب صرفا در صورتی است که مصادیق ماده 19 این قانون باشد.
سیام**9103**1429
کد N1412037

وبگردی