آفتاب

هفتم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران

هفتم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران

تهران- ایرنا- امروز یکشنبه هفتم شهریور 1395 هجری خورشیدی، بیست و پنجم ذی القعده 1437 هجری قمری و بیست و هشتم آگوست 2016 میلادی است. 46 سال پیش در چنین روزی، ایران، مصر و سوریه اعلامیه مشترکی منتشر و برقراری مناسبات متقابل را اعلام کردند.

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

7 شهریور 1382
آیت الله سید محمدباقر حکیم از پیشگامان مبارزه علیه حکومت بعث عراق که با تحمل 23 سال تبعید به تازگی به وطن خود بازگشته بود، پس از برگزاری نماز جمعه، هنگام خروج از مرقد مطهر حضرت امام علی (ع) در نجف اشرف به همراه بسیاری از نمازگزاران، در یک عملیات تروریستی با انفجار بمب به شهادت رسید.

7 شهریور 1361
اعضای هیات دولت با امام خمینی به مناسبت نخستین سالگرد شهادت محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر دیدار و معمار بزرگ انقلاب بر ضرورت مردمی بودن و سادگی کارگزاران نظام و دوری از خوی اشرافی گری که رمز استقلال و ایستادگی مسوولان در برابر قدرت های خارجی است، تاکید کردند.

7 شهریور 1360
ناوچه ربوده شده ایرانی تبرزین که 23 مرداد به وسیله یک گروه سلطنت طلب در راه انتقال از فرانسه به ایران ربوده شده بود، با فرماندهی جدید ایرانی، بندر تولون فرانسه را به قصد آب های ایران ترک کرد.

7 شهریور 1355
محمدرضا پهلوی مراتب تأسف خود را از کشته شدن سه آمریکایی در تهران، به اطلاع سفیر آمریکا رساند.

7 شهریور 1352
امیرعباس هویدا کابینه خود را ترمیم و دو وزیر جدید وارد کابینه کرد. در این تغییرها انوشیروان پویان وزیر بهداری، جواد شهرستانی وزیر راه و منوچهر شاهقلی وزیر علوم و آموزش عالی شدند.

7 شهریور 1349
ایران، مصر و سوریه اعلامیه مشترکی منتشر و برقراری مناسبات متقابل را اعلام کردند.

7 شهریور 1346
به دنبال هجوم سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) به مدرسه فیضیه قم که با هدف جمع آوری اعلامیه ها و تصاویر امام خمینی(ره) صورت گرفت، طلاب در منزل مراجع تقلید تحصن کردند.

7 شهریور 1342
لایحه قانونی تشکیل انجمن های ده و اصلاح امور اجتماعی و عمران دهات به وسیله نخست وزیر وقت برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ و به موجب این لایحه واحد عملیات عمرانی و اصلاحات اجتماعی ده و قریه تعیین شد. مقصود از ده یا قریه در این لایحه هر مرکز جمعیت روستایی است که حداقل 50 خانوار در آن به امر کشاورزی اشتغال داشته باشند.

7 شهریور 1331
آیت الله سید محمد تقی خوانساری از مراجع مجاهد و ضداستعماری عصر پهلوی در همدان درگذشت. از وی فتواهای سرنوشت سازی در تاریخ معاصر ایران صادر شده که فتوای ضروری بودن حجاب پس از اعلام کشف حجاب به وسیله رضاخان، فتوای کمک به فلسطینیان و جنگ با صهیونیسم و نیز فتوای مربوط به ملی شدن صنعت نفت از آن جمله ‏اند.

7 شهریور 1320
رضاخان خانواده خود به استثنای محمدرضا پهلوی ولیعهد را به همراه محمود جم وزیر دربار خویش، روانه اصفهان کرد.

7 شهریور 1305
نصیرالدوله وزیر معارف و اوقاف اعلام کرد که فرانسوی ها برپایه امتیازهای دوران مشروطیت، هنوز در ایران به کار حفاری و اکتشاف نفت سرگرم هستند و دولت ایران نظارتی بر فعالیت های آنها ندارد.

7 شهریور 1305
وزارت امور خارجه در تلگرافی به انتظام الملک وزیر مختار ایران در رم، از وی خواست تا یک متخصص ایتالیایی برای مبارزه با بیماری مالاریا شناسایی و به ایران اعزام کند.

7 شهریور 1302
سفارت انگلیس در اعتراضی که در وزارت جنگ ثبت شده بود، نسبت به تداوم استقرار عناصر ضدانگلیسی در برخی از منطقه های جنوب کشور اعتراض کرد.

7 شهریور 1302
شومیاتسکی وزیر مختار روسیه بدون آنکه نظر موافق دولت ایران را کسب کند؛ گفت که 13 شهریور این سال شرکت سهامی روس و آسیا در تهران آغاز به کار خواهد کرد.

7 شهریور 1298
گئورکی چیچرین کمیسر خارجی شوروی در اعلامیه تندی بستن پیمان 1919 وثوق الدوله نخست وزیر وقت رژیم پهلوی، با انگلیسی ها را محکوم کرد.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران (جلد 3 و4)
آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9128**9131
کد N1411698

وبگردی