آفتاب

بازتاب حضور نظامی ترکیه در سوریه در رسانه های کویت

بازتاب حضور نظامی ترکیه در سوریه در رسانه های کویت

تهران - ایرنا - رسانه های کویت با دنبال کردن خبر ورود نیروی زمینی ارتش ترکیه به خاک سوریه و تحلیل آن٬ این اقدام را گامی در جهت تحقق اهداف آنکارا در منطقه دانستند.

به گزارش ایرنا٬ نشریات و سایت های خبری کویت در مقالات و یادداشت های خود به نوعی ضمن ابراز خرسندی غیر مستقیم از حضور نظامیان ترک در خاک سوریه تاکید کردند که این اقدام تنها در جهت مبارزه با داعش و برقراری آرامش در مناطق شمالی سوریه نیست، بلکه آنکارا پس از کسب اطمینان خاطر از ناکامی کودتا٬ در تلاش جهت یافتن راه نفوذی بهتر در سوریه و ایفای نقش برای آینده سیاسی این کشور است.
روزنامه های الرای، القبس و الانبا تاکید کردند ترکیه از نا آرامی های اخیر در 'دیار بکر' به شدت احساس نگرانی کرده و با تمام قوا به جنگ کردهای شمال شرقی سوریه آمده و نمی خواهد شرایط برای قوت گرفتن کردهای سوریه با حمایت واشنگتن فراهم شود.
این روزنامه های چاپ کویت همچنین نوشتند که ترکیه از مواضع واشنگتن در ارتباط با حمایت از کردها گله مند است و اظهارات شماری از مقام های جمهوری خواه آمریکا مبنی بر حق کردهای منطقه در داشتن کشور مستقل روز به روز بر سردی روابط آنکارا و واشنگتن افزوده است.
این نشریات تاکید کردند که آنکارا هم زمان با رویارویی با داعش سعی کرده است روابط و همکاری های خود را با آنچه ارتش آزاد سوریه خوانده می شود٬ حفظ کند.
روزنامه های الرای، القبس و الانبا در گزارش های خود تاکید کرده اند آنچه در این مساله باید به آن توجه داشت این است که دولت ترکیه به هر بهایی مایل است با اقدام های نظامی٬ نواری امنیتی را در مرزهای سوریه و تحت کنترل خود ایجاد کند چرا که در صورت حفظ این نوار امنیتی می تواند ضمن حاکمیت بر منطقه راهبردی جرابلس که برای ترکیه حائز اهمیت است ٬مانع حاکمیت و تسلط نیروهای کرد سوری یا داعش شود. مهمتر از این٬ ترکیه قادر خواهد بود مسیر حمایت خود از نیروهای نظامی گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه و جبهه فتح الشام را هموارتر ساخته و پیوسته از آنان پشتیبانی کند.
به نوشته این روزنامه ها، مقام های ترکیه بر این باورند که حملات هوایی از سوی آمریکا و سپردن عملیات زمینی به کردها عمدی بوده و آمریکا قصد دارد توان نظامی- سیاسی خود را همانند شمال عراق در سوریه تثبیت کند و نسبت به تشکیل دولتی در شمال سوریه اقدام نماید و اگر چنین امری تحقق یابد، به طور حتم ترکیه از آن متأثر خواهد شد.
از طرفی دیگر ترکیه از سال 2003 که عراق تحت اشغال نیروهای آمریکایی قرار گرفت و بعد از چندی منطقه خود مختار کردستان عراق شکل یافت، از تحقق کریدور شمالی از عراق تا دریای مدیترانه احساس خطر کرده است.
خاورم* 320 *شبس*1488 ** 1574
کد N1411622

وبگردی