آفتاب
استاندار قزوین

خوشنویسی با فرهنگ ایرانی عجین شده است

خوشنویسی با فرهنگ ایرانی عجین شده است

قزوین- ایرنا- استاندار قزوین گفت: هنر خوشنویسی با نام ایرانی ها گره خورده و آن را در همه جای دنیا با نام اسلام و ایران می شناسند.

به گزارش ایرنا، فریدون همتی روز شنبه در مراسم افتتاحیه چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران که در سرای سعدالسلطنه قزوین برگزار شد، افزود: به برکت انقلاب اسلامی بعد از گذشت چند دهه شاهد اوج گرفتن ارکان هنر به ویژه خوشنویسی هستیم که این مهم می تواند ایران را به عنوان پرچمدار هنر خوشنویسی در جهان اسلامی معرفی کند.
وی با اشاره به اینکه هنر خوشنویسی یکی از پدیده های فوق انسانی و از جمله هنرهای زیبا محسوب می شود، اظهار داشت: انسان از سویی هم قدم با ذوق و عشق و از سوی دیگر دم ساز عشق و هنر است و هنرمند با این دو مقوله در درجات هنر گام برمی دارد.
همتی ادامه داد: ایران خواستگاه و سرزمین هنر است و خوشنویسی از جمله هنرهای اسلامی است که با برجستگی تمام در تاریخ، فرهنگ و تمدن ما نقش آفرینی کرده و به برکت انقلاب شکوهمند ایران، این هنر چنان اوج گرفته و منزلت یافته و قلمرو آن گسترش یافته که می توان ایران را پرچم دار هنر خوشنویسی در جهان اسلام معرفی کرد.
نماینده عالی دولت در استان افزود: چهارمین دوسالانه خوشنویسی به میزبانی شهر خوشنویسان با حضور اساتید برجسته و هنرمندان با همکاری و همیاری سازمان ها و نهادهای مربوطه در قزوین برگزار می شود و در نمایشگاه خوشنویسی امروز آثار فاخری توسط هنرمندان چیره دست و جوانان کوشا بر لوح های دل انگیز نقش بسته و همچون خورشیدی در آسمان هنر می درخشد.
همتی افزود: قزوین از دیرباز مهد پرورش هنرمندان و بزرگان بوده که تاریخ هنر ایران اسلامی را متجلی ساخته به خصوص هنرمندان خوشنویس که آوازه آنها از مرزهای جغرافیایی فراتر رفته است و بی تردید سرسلسله خوشنویسان بزرگ جهان میرعماد قزوینی است که به تنهایی برای افتخار این خطه کافی است.
وی تصریح کرد: علاوه بر میرعماد هنرمندان دیگری هم در حوزه خوشنویسی در این خطه پرورش یافته اند و بی علت نیست قزوین را شهر خوشنویسان و پایتخت خوشنویسی لقب داده اند و امروز هم این هنر در مسیر شکوفایی و ماندگاری است.
همتی اضافه کرد: خوشنویسی به عنوان یکی از رشته های هنری در خدمت فرهنگ در کنار سایر رشته ها می تواند گام ماندگاری را بردارد؛ پایه و اساس هر جامعه ای فرهنگ است که اگر فرهنگ جامعه قوی، دقیق و متناسب با ارزش های جامعه باشد همه امور جامعه یعنی امور اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می تواند در مسیر فرهنگی پویا و بالنده رشد و شکوفایی یابد.
وی تاکید کرد: خوشنویسی به عنوان یکی از رشته های هنری می تواند در کنار فرهنگ گام ماندگاری را برای خدمت به جامعه داشته باشد.
همتی با اشاره به اینکه پایه و اساس هرجامعه ای فرهنگ است، افزود: اگر فرهنگ پویا، دقیق و متناسب با ارزش های جامعه تنظیم شود می توان همه امور جامعه را در یک مسیر پویا و بالنده قرار داد و موجب رشد جامعه شد.
چهارمین دو سالانه بین المللی خوشنویسی ایران از امروز تا 25 شهریور ماه در مجموعه تاریخی سرای سعدالسلطنه قزوین برگزار می شود.
7389/ 6128
کد N1411277

وبگردی