آفتاب

دستور 'ترزا می' برای بررسی وضعیت تکان دهنده اقلیت های قومی و نژادی در انگلیس

دستور 'ترزا می' برای بررسی وضعیت تکان دهنده اقلیت های قومی و نژادی در انگلیس

لندن - ایرنا - منابع انگلیسی روز شنبه گفتند که 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس به دنبال گزارش های نگران کننده اخیر، دستور بررسی وضعیت اقلیت های نژادی و قومی در این کشور از جمله نحوه برخورد با آنها از سوی دستگاه های عمومی از جمله مراکز درمانی، دادگاه ها و پلیس صادر کرده است.

به گزارش ایرنا، این منابع گفتند که این بررسی می تواند به آشکارتر کردن سطح و میزان تبعیض های نژادی و قومیتی در انگلیس در زمینهٔ های اقتصادی و اجتماعی و خصوصاً تأثیرپذیری درآمد افراد از طبقه اجتماعی، جنسیت و وابستگی نژادی و قومیتی شان کمک کند.
نشریه ایندیپندنت در گزارشی در این مورد به نقل از 'ترزا می ' نخست وزیر انگلیس گفت که این مساله می تواند' تاباندن نوری بر روی بی عدالتی ها' باشد.
براساس گزارش تارنمای ایندیپندنت، 'ترزا می' در اولین اظهاراتش بعد از بازگشت از تعطیلات تابستانی با اشاره به تعهد دولتش برای فعالیت برای تمامی آحاد مردم انگلیس، به بخش های دولتی دستور بررسی وضعیت اقلیت های قومی و نژادی و نیز تحقیقات صورت گرفته توسط گروه های مختلف در این خصوص صادر کرده است.
به گفته ایندیپندنت، نتایج بررسی دستگاه های دولتی در مورد وضعیت اقلیت های قومی و نژادی همانند سیاه پوستان در بخش های بهداشتی، آموزشی، اشتغال، رفاه ، مهارت ها و جرائم کیفری قرار است ظرف یک سال آینده منتشر شود.
این نشریه با بیان اینکه این گزارش دستگاه های دولتی می تواند به شفاف سازی وضعیت اقلیت های قومی و نژادی در انگلیس کمک کند، گفت: گزارش های اخیر مؤید آن است که نابرابری نژادی در این کشور به صورت نهادینه شده درآمده است.
به گفته ایندیپندنت، حزب کارگر انگلیس نیز با توجه به نابرابری قومیتی و نژادی در این کشور، یک کارگروه مشورتی برای پیشبرد مبارزه با تبعیض نژادی راه اندازی کرده است.
به نوشته این نشریه، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر که پیشینه طولانی در مبارزه با نژادپرستی دارد، دراین خصوص گفته است: جرائم ناشی از تنفر در انگلیس افزایش یافته و نیمی از جوانان سیاهپوست فاقد شغل هستند .
کوریین عنوان کرده است سیاهپوستان در انگلیس 37 مرتبه بیشتر از یک سفید پوست ممکن است در خیابان توسط پلیس متوقف و مورد بازرسی بدنی قرار گیرد.
جرمی کوربین گفته است که حزب کارگر بایستی برای سیاهپوستان، اقلیت های قومی و نژادی و همگرایی اجتماعی در انگلیس بجنگند.
«دیوید ایزاک ' رییس 'کمیسیون برابری و حقوق بشر' انگلیس نیز هفته گذشته همزمان با گزارش تکان دهنده این نهاد مدنی هشدار داد که سیاه پوستان و اقلیت های قومی در این کشور با نابرابری نژادی تثبیت شده مواجه هستند.
وی در اظهاراتی که در تارنمای نهاد مدنی کمیسیون برابری و حقوق بشر (EHRC)منتشر شده است، گفت: وضعیت زندگی برای شماری از جوانان سیاه پوست و سایر اقلیت های قومی در مناطقی از انگلیس و ولز، نسبت به پنج سال پیش به مراتب بدتر شده است.
دیوید ایزاک با اشاره به گزارش کمیسیون برابری و حقوق بشر که وضعیت اقلیت های قومی و سیاه پوستان در حوزه های مختلف از جمله اشتغال، داشتن مسکن، دریافت حقوق و مسایل قضایی در سطح وسیعی موردبررسی قرار داده است، گفت: تلاش مضاعفی برای مقابله با نابرابری ایجادشده که جامعه انگلیس را با خطر انشقاق مواجه کرده است، بایستی صورت گیرد.
وی افزود: 'اگر شما سیاه پوست و یا متعلق در جامعه قومی در انگلیس باشید، اغلب احساس خواهید کرد که در یک جهان متفاوت زندگی می کنید و هرگز این تصور در شما ایجاد نمی شود که بخشی از این کشور هستید.'
رییس کمیسیون برابری و حقوق بشر، سیاست های دولت انگلیس را برای مقابله با نابرابری نژادی را ابتر و ناقض توصیف کرد و خواستار اقدامات سریع در این خصوص شد.
وی با دلگرم کننده خواندن سخنان 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس در زمان انتخابش به این سمت در ماه جولای گذشته در خصوص بهبود شرایط زندگی برای همه افراد ازجمله سیاه پوستان در این کشور، بیان داشت که طرح جامع اقتصادی دولت محافظه کار انگلیس که از سال 2010 میلادی به اجرا گذاشته است در این راستا نمی باشد.
رییس کمیسیون برابری و حقوق بشر ، خواستار اتخاذ یک راهبرد جامع از سوی دولت ' ترزا می ' برای کاهش نابرابری نژادی از جمله در حوزه قضایی، آموزش و اشتغال و مقابله با گسترش جرائم ناشی از تنفر بعد از برگزیت، شد.
دیوید ایزاک همچنین در سخنانش نسبت به افزایش سریع جرائم ناشی از تنفر از زمان برگزاری همه پرسی 23 ژوئن که منجر به رأی انگلیسی ها به برگزیت شد،ابراز نگرانی کرده است.
بر پایه گزارش کمیسیون برابری و حقوق بشر، فرصت های شغلی به طور برابر در اختیار همه مردم انگلیس نیست و کارگران سیاه پوست این کشور 23.1 درصد کمتر از هم قطاران سفیدپوست خود مزد می گیرند. این در حالی است که احتمال بیکاری نزد اقلیت های قومی تحصیل کرده 2.5 برابر بیشتر از سفیدپوستان است
براساس این گزارش، میزان بیکاری در اقلیت های قومی در انگلیس و ولز، 12.9 درصد است و این درحالی است که رقم برای افراد سفیدپوست 6.3 درصد هست.
بر پایه این گزارش، نرخ بیکاری در بین جوانان 16 تا 24 ساله اقلیت های قومی از سال 2010 میلادی (زمان روی کار آمدن دولت محافظه کار دیوید کامرون)، 49 درصد افزایش یافته که این رقم در رابطه با جوانان سفید پوست تنها 2 درصد بوده است.
این گزارش مؤید آن است که 8.8 درصد از اقلیت های قومی در انگلیس دارای پست مدیریتی هستند که رقم در برای افراد سفیدپوست به 10.7 درصد و برای سیاه پوستان به 5.7 درصد می رسد.
برپایه این گزارش تنها 6 درصد از دانش آموزان سیاه پوست به دانشگاهی برتر انگلیس راه می یابند که این رقم برای گروه های قومی ترکیبی و آسیایی 12 درصد و برای سفیدپوستان 11 درصد است.
در حوزه قضایی، برپایه یافته های کمیسیون برابری و حقوق بشر، احتمال بیشتری وجود دارد که سیاه پوستان در انگلیس و ولز قربانی جنایات یا رفتارهای خشونت آمیز شوند و احتمال قربانی شدن آن دسته از سیاه پوستان ساکن انگلیس و ولز در جنایات مرتبط با قتل دو برابر است. به علاوه احتمال این که آنها تحت پیگرد قانونی قرارگرفته و محکوم شوند سه برابر بیشتر از سفید پوستان است.
به گفته کمیسیون برابری و حقوق بشر، نرخ قتل برای افراد سیاه پوست در انگلیس و ولز با توجه به جمعیت آنها 30.5 درصد است که این نرخ برای اقلیت قومی آسیایی 14.1 درصد و افراد سفیدپوست 8.9 درصد است.
در خصوص استاندارهای زندگی و سلامتی، یافته های کمیسیون برابری و حقوق بشر مؤید آن است که احتمال اینکه سیاه پوستان و اقلیت های پاکستانی و بنگلادشی تبار در انگلیس در مجتمع های شلوغ و اقامتگاه های عمومی زندگی کنند بیش از سه برابر افراد سفیدپوست است
براساس گزارش این نهاد مدنی، نرخ مرگ ومیر نیز در میان زنان سیاه پوست آفریقایی تبار بیش از چهار برابر یک زن سفیدپوست در بریتانیا ( انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی) است .
برپایه گزارش های رسمی، جمعیت بریتانیا بیش از 64 میلیون نفر است که 87.2 درصد آنها سفید پوست، 3 درصد سیاهپوست ( آفریقایی و کارائیبی) ، 2.3 درصد آسیایی تبار هندی، 1.9 درصد پاکستانی تبار ، 2 درصد ترکیبی و 3.7 درصد سایر نژادها را در برمی گیرد.
اروپام**4**1552
کد N1411212

وبگردی